Hvad kommer først stress eller misbrug?

Stress bliver ofte angivet som en udløsende faktor på et begyndende misbrug eller en afhængighed. Symptombehandler man stress med eksempelvis alkohol eller stoffer, kan det dog i mange tilfælde forværre situationen drastisk.

At have et misbrug er nemlig særdeles stressende. Man får måske flere eller mange sygedage og kommer dermed arbejdsmæssigt bagud, man glemmer og kan ikke overskue tingene; med andre ord mister man overblikket. Så at havne i et misbrug medfører, at stressniveauet stiger yderligere, og man kommer i virkeligheden ind i en ond spiral.

Omkring 150.000 erhvervsaktive danskere melder sig syge hver dag. Nogle af årsagerne kan skyldes stress, usund livsstil og forskellige former for misbrug/afhængighed.

Det er derfor positivt, at flere og flere virksomheder får udarbejdet en velfungerende alkohol/ misbrugspolitik og dermed også en klar linje for, hvordan man hjælper de pågældende medarbejdere videre. Det nedsætter sygefraværet, forbedrer livskvaliteten hos den pågældende og blandt kollegaer og er samtidig samfundsøkonomisk særdeles gavnligt.

Tabuet

Der er dog fortsat et tabu, der skal brydes mange steder også i forhold til, at misbrugsproblemer belaster arbejdsmiljøet. Det giver stress på arbejdspladsen både hos den involverede, som har misbruget, men også blandt kollegaer på arbejdspladsen, som påvirkes af situationen.

Flere og flere virksomheder tør hjælpe og gribe ind overfor misbrug. Medarbejdere føler således i stigende omfang, at det er legitimt og ligefrem nødvendigt, at arbejdspladsen tager medansvar for både den enkeltes og hele arbejdspladsens trivsel.

Stress og misbrug

Når vi taler med virksomheder omkring en medarbejder og et misbrugsproblem, nævnes det ofte, at stress og pres har været i fokus, når virksomheden har talt med den pågældende medarbejder - måske har den pågældende medarbejder endda fået hjælp i den sammenhæng.

Det er vores erfaring, at en medarbejder med misbrugsproblemer hellere vil tale om stress end om misbruget/afhængigheden, da misbrug stadig er mere tabubelagt end stress.

Er du derfor opmærksom på, at der kan være en sammenhæng mellem misbrug og stress og at det i virkeligheden kan gå hånd i hånd?

”Vi hører ofte fra klienter og kommende klienter, at de er startet et misbrug for at dulme stress og for at kunne sove”, fortæller Anne-Margrethe Overgaard, der er leder af Dare to Care Sjælland.

”Andre fortæller, at de har så meget styr og kontrol i en presset hverdag og på arbejde, at de føler, de har brug for at blæse hjernen ud i weekenderne, så de kan holde fri og koble helt af. Dette kan være i form af alkohol og ofte i kombination med stoffer så som kokain/amfetamin og hash”, fortsætter Anne-Margrethe Overgaard.

Selve misbruget stresser i form af at skulle skjule problemet, som kan være alkohol og/eller stoffer, skulle skaffe stoffet, skulle gemme, finde på undskyldninger, snyde, benægte, manipulere og lyve. Arbejdsmæssigt kommer man måske bagud, glemmer og kan ikke overskue ting.

Fysiske abstinenser stresser også kroppen og kan give flere fysiske symptomer og dermed være en medvirkende årsag til sygefravær. Misbrug kan derfor have en sammenhæng med stress og sygefravær.

Hvad kan virksomheden gøre?

Når vi taler med virksomheder og/eller med en medarbejder omkring misbrug, giver det god mening for dem, når de får forståelsen af sammenhængen mellem stress og misbrug.

”Derfor er det også relevant at spørge sig selv eller spørge medarbejderen: Drikker du, fordi du er stresset eller, er du i virkeligheden stresset, fordi du drikker eller har en anden afhængighed, som du dækker over?” forklarer Anne-Margrethe Overgaard.

Det er vigtigt at tale direkte om problemerne, så medarbejderen kan få den rette hjælp i stedet for at symptombehandle og dermed komme til at lave lappeløsninger.

Det kan naturligvis også have en forebyggende virkning, hvis virksomhederne griber ind i tide, hvis en medarbejder udviser alvorlige tegn på stress. Stress som ofte og i flere sammenhænge også bliver betegnet som en folkesygdom.

Har du en medarbejder/kollega, som har et misbrug eller en afhængighed, er det vigtigt, at vedkommende får den rette hjælp for at komme ud af sit problem og får redskaber til at klare hverdagen og bliver i stand til at spørge sig selv: ”Drikker du, fordi du er stresset eller, er du i virkeligheden stresset, fordi du drikker?” afslutter Anne-Margrethe Overgaard.

Det eneste, du ikke må gøre ved misbrug, er ikke at gøre noget

• stress og misbrug
  • amfetamin
  • dare to care