Saar-Hunsrück-klatring: Udsigt over Saar-floden © German Roamers/Hannes Becker

Ta’ til Tyskland og rejs hele verden rundt

Selv om rejserestriktionerne forsvinder i takt med, at flere bliver vaccineret, er mange danskere stadig forbeholdne i forhold til at rejse for langt væk. Men man behøver bare at trille over grænsen til Tyskland for at få eksotiske oplevelser, som man normalt skal rejse langt efter.

Hinduistiske templer, japanske karaokebarer og storslåede flodlandskaber.

Normalt kræver oplevelser som disse en længere rejse om på den anden side af jorden, men man behøver faktisk ikke rejse længere end til Tyskland for at finde natur og kultur, der matcher den, man finder i den store verden.

”Som verden åbner op igen, vågner folks rejselyst, men selv om flere og flere er vaccinerede, er det ikke alle, der er trygge ved at rejse for langt væk. Derfor vil vi gerne slå et slag for Tyskland, hvor der venter oplevelser, som man normalt skal rejse langt væk for at finde,” siger Bo Schou Lauridsen, der er turistchef i Tysk Turist Information.

’Lille Canada i Tyskland’

Mange forbinder Canada med store skove, bjergtoppe og brusende floder, men i Tyskland findes der faktisk et sted, der har de samme kvaliteter i sådan en grad, at det har fået tilnavnet ’Lille Canada’. I det sydlige Bayern ligger naturområdet Obere Isartal. Her er bjergtinder, tætte nåleskove og ikke mindst den mere end 50 år gamle Sylvenstein-dæmningen, der har skabt den smukke Sylvenstein sø. Søen ligger i 750 meters højde for foden af Karwendel-alperne, og man kan krydse den via Tysklands smukkest beliggende bro. Man kan både bade og sejle på søen, og er man heldig, ser man en brølende hjort på bredden. Hvis ikke det var for sproget, ville man tro, at man var i Canada!

Bad Tölz: Bro over Sylvensteinsee på Deutsche Alpenstraße’© Getty Images/ Francesco Vaninetti Photo

Hvaler på sild

Man behøver ikke at rejse langt for at se dette prægtige dyr. Et smut til øen Sild i Nordsøen er nok. Her bor nemlig 6.000 marsvin, og opholder man sig på stranden om sommeren, er der gode chancer for at se dem. Marsvinene føder nemlig deres kalve om foråret og holder sig i de følgende måneder tæt på kysten. I 1999 blev der omkring Sild og de øvrige nordfrisiske øer oprettet Europas første hvalreservat, som er på UNESCO’s liste over verdensarv.

Sort himmel, blinkende stjerner

Skal man se stjerner, skal man langt væk fra civilisationen – gerne ud i en ørken, hvor intet lys forstyrrer mørket. Selv om Tyskland har 80 millioner indbyggere, findes der faktisk steder, hvor nattemørket for lov at danne tæppe for tusindvis af funklende stjerner.

Rhön: Stjernepark, Orion i den sorte hede © Sternenpark Rhön/A. Hänel

Organisationen International Dark Sky Association (IDA) har gennem 30 år bekæmpet lysforurening og fået oprettet 130 regioner verden over, hvor kunstigt lys er forbudt for at beskytte den mørke nattehimmel. Fire af disse stjernepakker ligger i Tyskland:

Fuglesafari med dansende traner

Fugleentusiaster kan med fordel vende kikkerten mod Tyskland. Her findes over 700 registrerede fuglereservater fordelt over hele landet.

Vadehavet er et af de mest fuglerige områder i verden, da mange trækfugle mellemlander her. Hvert forår og efterår gæster millioner af gæs og vadefugle området, og om vinteren er det de arktiske sangfugle.

Vil man opleve dansende traner, er nationalparken Vorpommersche Boddenlandschaft stedet. Nationalparken er et af de vigtigste rasteområder for traner i Europa, og om foråret og efteråret mellemlander op til 50.000 traner her på deres rejse.

Ahrenshoop: Gamle fiskerhuse i Nationalpark Vorpommersche Boddenlandschaft © GNTB/ Francesco Carovillano

Tag gondolen i Bamberg

Sig gondol og de fleste tænker straks på Venedig, men Tyskland har faktisk sine egne gondoler, udført i traditionelt håndværk. I den bayerske by Bamberg ligger de gamle bindingsværkshuse helt ned til floden Regnitz, hvor ægte gondoler sejler lokale og turister rundt. Bambergs gamle bydel har overlevet adskillige krige og er over 1000 år. Af samme grund er bydelen at finde på UNESCO’s liste over verdensarv. De 2.400 huse er fredede, og dele af centrum er lukket af for biler.

Bamberg: Gondoltur gennem Bamberg på Regnitz © AdobeStock/ Nando Lardi

På karaokebar i Düsseldorf

Ægte japansk stemning finder man i området Lille Tokyo i Düsseldorf. Her bor mere end 8.000 japanere, og det sætter sit naturlige præg på området. Japanske butikker og restauranter ligger side om side med karaokebarer og mangacafeer. I Nordpark findes den japanske have, og i EKÖ-Haus, som er centrum for japansk kultur, ligger det buddhistiske tempel.

Japanske forretningsfolk, unge mangafans og turister fra hele verden kommer her for at nyde sushi, nudelsuppe og opleve den pulserende japanske stemning, som man ikke finder ret mange andre steder uden for Japan.

Düsseldorf: Teceremoni på ANMO Art/Cha © Düsseldorf Marketing GmbH/ Sabrina Weniger

Hinduisme i Ruhr

Ruhr-distriktet og hinduisme. Umiddelbart lyder det som hinandens modsætninger, men byen Hamm i udkanten af Ruhr-distriktet spiller faktisk en vigtig rolle for de europæiske hinduer. Her ligger det hinduistiske tempel, Sri Kamadchi Ampel, som er det eneste tempel for gudinden Kamadchi uden for Sydasien. Templet er smuk dekorerede, og det farvestrålende tempeltårn er 17 meter højt. For mange hinduer er stedet et vigtigt bindeled mellem deres rødder og deres europæiske hjem. Hvert år afholder templet en 14 dage lang religiøs festival, som besøges af 15.000 mennesker. Tusindvis af hinduer marcherer gennem gaderne i et farvestrålende optog, hvor statuen af gudinden Kamadchi er midtpunktet for fejringen.

Det tyske turistråd (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation, som arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomi og energi (BMWi) med det formål at repræsentere Tyskland som turistmål. GNTB finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsregering. GNTB arbejder tæt sammen med den tyske rejsebranche og partnere og brancheorganisationer i den private sektor og udvikler strategier og markedsføringskampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som turistmål og for at tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB har en trestrenget genopretningsstrategi til at overvinde udfordringerne i forbindelse med COVID-19-pandemien:

- Promovering af mærket Destination Germany og forbedring af brandprofilen

- Støtte til rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationer og udveksling af viden

- Udvikling af handlingsplaner på grundlag af målrettede markedsundersøgelser og løbende analyse af virkningerne af coronavirus.

Under denne krise bruger GNTB kontracyklisk markedsføring til at opretholde dialogen med interessenterne, hvilket afspejler sig i skiftende kommunikation, som også udtrykker empati og giver inspiration.

Fokus på digitalisering og bæredygtighed

GNTB fremmer fremadrettet og bæredygtig turisme i overensstemmelse med den tyske regerings mål. Her er der fokus på digitalisering og bæredygtighed.

GNTB er en pioner, når det kommer til at bruge nye teknologier (virtuelle, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre samtalegrænseflader og applikationer til kunstig intelligens såsom chatbots. Dette for at sikre, at turisttilbud vil være synlige på AI-baserede marketingplatforme.

Bæredygtighed har været et centralt overordnet tema i mere end et årti, og vi engagerer os i det som et strategisk spørgsmål på tværs af alle områder af organisationen. Vores organisation følger en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. GNTB fremmer ansvarlig turisme, et vigtigt vækstområde, ved at vise Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked. Dette er især vigtigt, da COVID-19-pandemien har fremskyndet det globale skift i rejsendes værdier i retning af større socialt og miljømæssigt ansvar.

GNTB har 27 udenlandske turistkontorer, der dækker mere end 40 markeder rundt om i verden. Hovedkontoret i Frankfurt er hjemsted for strategiske afdelinger som Business Intelligence, Business Development og Brand Communications for Destination Germany.