Ingelheim am Rhein: Vindruer testes © DZT /Julia Nimke

Tyske dråber på UNESCO-liste

’Vinkultur i Tyskland’ er netop blevet optaget i det nationale register over immateriel kulturarv. Det sker efter en opfordring fra ekspertudvalget i den tyske UNESCO-kommission.

Vin-kulturen i Tyskland blev for nylig optaget i det nationale tyske register over såkaldt immateriel kulturarv. Optagelsen finder sted, efter at et tysk ekspertudvalg i den tyske UNESCO-kommission har blåstemplet tysk vinkultur.

Ekspertudvalget anerkendte den tyske vin-kultur som en åben, livlig og tilpasningsdygtig dyrkningstradition, der endvidere er fast forankret i det tyske samfund.

Eksperterne vurderede desuden, at vin-kulturen i Tyskland inkluderer sociale aspekter, lingvistik, håndværk og kulturlandskab samt adskillige festivaler og skikke. Vinen og vinkulturen i Tyskland giver livsrytme hos mange mennesker og skaber også en lokal identitet, siges det.

Ingelheim am Rhein: En mand og to kvinder med vinglas på en vingård © DZT / Julia Nimke

Anerkendelsen har vakt glæde hos det tyske vinakademi:

“Vi er meget lykkelige og – sammen med alle tilhængere af vinkulturen i Tyskland – også enormt glade for denne hædersbevisning”, lød det fra administrerende direktør for det tyske vinakademi, Monika Reule.

Hun påpeger, at anerkendelsen er med til at styrke de indsatser, der definerer og udvikler vin-kulturen i Tyskland.

”Tysk vin bliver bedre og bedre dag for dag men er stadig i visse kredse noget underkendt. UNESCO-hæderen vil utvivlsomt være med til at give tysk vin den medvind, som dråberne fortjener. Herudover er det en stor rejseoplevelse at tage på rejse gennem Tysklands vinområde, både for at smage på vinene, men også for blot at nyde de meget smukke grønne landområder med vinranker så langt øjet rækker”, siger Bo Schou Lauridsen, turistchef i Tysk Turist Information.

Bremm: Mosel-sløjfen i Mosel-vinområdet © Deutsches Weininstitut GmbH (DWI)

Fem særlige vinoplevelser i Tyskland

Et besøg i Saale-Unstrut: Her er tale om Europas nordligste vinområde. Denne lille østtyske vinregion får sit navn fra de to floder, Saale og Unstrut, som vinmarkerne koncentrerer sig om. Mange marker ligger på sydvendte skråninger ned mod floderne.

Vinområdet ligger så højt mod nord, at der er køligt, og det kan mærkes i vinene, der alle har god syre. Heldigvis er den årlige mængde nedbør lav, så der opnås en pæn smagskoncentration.

Det er et udpræget hvidvinsområde, og de hyppigste sorter er Müller-Thurgau, Weissburgunder og Riesling. Priserne er moderate, men vinene er svære at opdrive uden for Tyskland.

Naumburg: Et par på vandretur i vinmarkerne i Saale-Unstrut © Saale-Unstrut-Tourismus e.V. / Transmedial

Bremer Ratskeller: Bremen Ratskeller er en berømt vinkælder under rådhuset i Bremen, der huser verdens største samling af tyske vine. Da det blev opført i år 1405, opbevaredes tyske vine her, og salg blev det også til. Med sin historie gennem 600 år er Ratskeller fra Bremen en af de ældste vinkældre i Tyskland, og herudover er den ældste vintønde i Tyskland lagret her (en vin fra Rüdesheim, dateret 1653).

Mosel: Tysklands ældste vinområde: Mosel er uden tvivl Tysklands mest kendte vinområde og er de senere år blevet kendt for at levere vine af højeste kvalitet. Ikke mindst på grund af en stor interesse fra alverdens restauranter og vinhandlere, der har været engagerede ambassadører, også danske. Med omkring 3.500 hektar vinmarker på stejle skråninger er Mosel-regionen verdens stejleste vindyrkningsregion i verden. Det stejleste vinbjerg i verden, Calmont, ligger i Mosel.

Briedel: Riesling-druer i vinmarkerne i Moseldalen © iStock / Mark22

Pris / fun fact: Den gennemsnitlige tysker betaler 2,38 euro pr. flaske vin. Forskere ved universitetet i Bonn har fundet ud af, at jo dyrere vinen er, jo bedre smager den angiveligt også, også selvom prisen ikke altid har noget at gøre med vinkvaliteten. Det skyldes en simpel placeboeffekt: Vi er overbeviste om, at en vin skal smage bedre, hvis den koster mere. Især lægfolk uden megen viden om vin orienterer sig ifølge forskerne via prisen, når de køber vin.

Tyskland er et vinmonarki: Tysklands kansler kender de fleste, mens det er nok de færreste, der har hørt om Tysklands Vindronning. Siden 1949 vælges hvert år i september en Vindronning, og hun udpeges på baggrund af sin viden og kompetencer inden for vin. Herudover fungerer hun som ambassadør for tysk vin og deltager på et år i op mod 200 events og arrangementer i Tyskland og i udlandet. Den tyske vindronning for 2020/2021 hedder Eva Lanzerath og kommer fra Ahr. Eva får selskab af de tyske vinprinsesser Anna-Maria Löffler fra Pfalz og Eva Müller fra Rheinhessen.

Det tyske turistråd (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation, som arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomi og energi (BMWi) med det formål at repræsentere Tyskland som turistmål. GNTB finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsregering. GNTB arbejder tæt sammen med den tyske rejsebranche og partnere og brancheorganisationer i den private sektor og udvikler strategier og markedsføringskampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som turistmål og for at tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB har en trestrenget genopretningsstrategi til at overvinde udfordringerne i forbindelse med COVID-19-pandemien:

- Promovering af mærket Destination Germany og forbedring af brandprofilen

- Støtte til rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationer og udveksling af viden

- Udvikling af handlingsplaner på grundlag af målrettede markedsundersøgelser og løbende analyse af virkningerne af coronavirus.

Under denne krise bruger GNTB kontracyklisk markedsføring til at opretholde dialogen med interessenterne, hvilket afspejler sig i skiftende kommunikation, som også udtrykker empati og giver inspiration.

Fokus på digitalisering og bæredygtighed

GNTB fremmer fremadrettet og bæredygtig turisme i overensstemmelse med den tyske regerings mål. Her er der fokus på digitalisering og bæredygtighed.

GNTB er en pioner, når det kommer til at bruge nye teknologier (virtuelle, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre samtalegrænseflader og applikationer til kunstig intelligens såsom chatbots. Dette for at sikre, at turisttilbud vil være synlige på AI-baserede marketingplatforme.

Bæredygtighed har været et centralt overordnet tema i mere end et årti, og vi engagerer os i det som et strategisk spørgsmål på tværs af alle områder af organisationen. Vores organisation følger en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. GNTB fremmer ansvarlig turisme, et vigtigt vækstområde, ved at vise Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked. Dette er især vigtigt, da COVID-19-pandemien har fremskyndet det globale skift i rejsendes værdier i retning af større socialt og miljømæssigt ansvar.

GNTB har 27 udenlandske turistkontorer, der dækker mere end 40 markeder rundt om i verden. Hovedkontoret i Frankfurt er hjemsted for strategiske afdelinger som Business Intelligence, Business Development og Brand Communications for Destination Germany.