Valsemøllens møller er CO2e neutrale

Valsemøllens møller er CO2e neutrale

Fremtidens fødevarer er ikke kun danske og økologiske. De er også CO2e neutrale. I hvert fald, hvis du spørger Valsemøllen, som netop har taget endnu et skridt på vejen mod at udbyde melprodukter, der både er danske og økologiske samt sundere og grønnere.
Som en del af et større fokus på bæredygtig udvikling, er Valsemøllens tre danske møller i henholdsvis Esbjerg, Svendborg og Køge nu CO2e neutrale, og ligeledes er flere af Valsemøllens melprodukter blevet rigere på fuldkorn. Det nye tiltag med CO2e neutrale møller bliver bl.a. formidlet med hjælp af et mærkat på emballagen, som fortæller, at melet er malet på én af Valsemøllens tre danske og CO2e-neutrale møller.

Klimaneutral mølle er kun første skridt på vejen

At male korn til mel kræver en del energi, der udleder CO2. Det kan man ikke komme uden om. Men man kan arbejde for at nedsætte CO2-udledningen. ”Hos Valsemøllen A/S har vi et ansvar for at feje for egen dør. Derfor arbejder vi med at mindske vores CO2-belastning og bidrage til den bæredygtige udvikling – også selvom vi som mølle allerede er en del af en grøn kategori.” fortæller Niels Brinch-Nielsen, Adm. Direktør hos Valsemøllen. Og fortsætter: ”Vi er i dag glade for at kunne fortælle, at vi nu maler vores mel på CO2e-neutrale møller i Danmark. Og selvom det er en milepæl, vi er stolte af, er vi ikke i mål endnu. For vi kan som produktionsvirksomhed gøre endnu mere for fremtiden, og derfor fortsætter vi vores bæredygtighedsarbejde i tæt samarbejde med vores kunder og leverandører”.

Der arbejdes derfor kontinuerligt hos Valsemøllen med at nedbringe elforbruget ved bl.a. at udnytte overskudsvarme på tværs af produktionen, bruge frekvensomformere og løbende udskifte nedslidte maskiner med mere energioptimeret produktionsudstyr. Desuden har Valsemøllen som nyeste tiltag indkøbt grøn strøm, så hele elforbruget på alle tre møller dækkes af dansk vindenergi. På nuværende tidspunkt har Valsemøllen dog ikke mulighed for at nå helt i mål via grøn energi og egne optimeringer, og derfor kompenseres de sidste 18 % af møllernes klimaaftryk med klimakreditter. Dette er selvfølgelig kun første skridt på vejen.

God samvittighed – både ift. sundhed og klima.

Valsemøllens initiativ om at gøre virksomhedens tre danske møller CO2e neutrale bunder i et ønske om at sikre bageglæde blandt danske forbrugere – både i dag og i fremtiden. Udover at Valsemøllens møller er blevet CO2e neutrale og langt størstedelen af det korn, som melet af malet af, er dyrket i Danmark, har Valsemøllen via en særlig formalingsteknik også som noget nyt sikret ekstra fuldkorn i udvalgte produkter. Økologisk dansk stenformalet hvedemel fra Valsemøllen indeholder derfor nu 20% fuldkorn, og dansk hvedemel fra Valsemøllen indeholder nu 10% fuldkorn – begge med samme høje bagekvalitet, som man kender fra helt klassiske hvedemel uden fuldkorn.
For ”Spis mere fuldkorn” er et af de syv officielle kostråd, som danner de officielle retningslinjer for en kostsammensætning, der både er god for sundhed og klima. Og det vil Valsemøllen gerne bidrage til.

Se Valsemøllens CSR-tiltag over de seneste 15 år, samt 2030-mål nederst i artiklen– eller Læs mere her: https://www.valsemollen.dk/baeredygtighed/

Valsemøllens CSR-tiltag over de seneste 15 år og Valsemøllens 2030-mål
2005 NaturAks koncept iværksættes – korn dyrket uden stråforkorter og nedvisningsmidler
2008 Fuldkornspartnerskabet etableres med Valsemøllen som medstifter
2015 Dansk NaturAks lanceres med krav om dansk oprindelse på kornet
2018 Dansk økologi lanceres og tredobling af økologisk kornandel siden 2013
2019 Grøn strøm til vores mølle i Køge
2020 Første CO2e-regnskab for møllerne gennemføres
2021 Første hybrid-firmabil indkøbes – alle firmabiler udskiftes løbende
2022 CO2e-neutral på de tre møller i Esbjerg, Svendborg og Køge
2025 100% fossilfri produktion, 100% genanvendelig emballage og CO2e neutral mølle uden klimakompensation
2030 Klimaneutral produktion i hele værdikæden

Valsemøllen har eksisteret siden 1899. Vi udvikler, formaler og sælger mel, gryn, blandinger, handelsvarer, frø og kerner m.m. på egne møller i Esbjerg, Køge og Svendborg til alt fra bagerier, storkøkkener, detailhandelen, bageriindustrien og eksport. Valsemøllen er FSSC-certificeret og beskæftiger i alt ca. 130 medarbejdere.

Dansk håndværk og stolte mølletraditioner

Valsemøllen
Havnegade 58