Valtech udvider sit succesfulde internationale talentprogram

Det digitale bureau, Valtech, har for tredje år i træk afsluttet sit internationale talentprogram med stor succes. En succes, som Valtech ikke alene ønsker at udvide med flere talenter og lande, men også opfordrer andre digitale bureauer til at tage lignende skridt henimod.

For tredje år i træk har Valtech sendt digitale udvikler-talenter ud på en 6 måneders udviklingsrejse, der har ført dem rundt på kontorerne i de 4 deltagende Valtech-lande: Danmark, Tyskland, Frankrig og Holland. En rejse, hvis indhold de nu høster frugterne af i takt med, at de for alvor slippes løs på de forskellige Valtech-kontorer. Det globale talentprogram udklækker i år 16 konsulenter, hvoraf de syv huserer på Valtechs kontorer på Holmen. Syv forfriskende dråber i et udtørret hav af udviklere.

Stor investering med stort afkast

Det er en større investering for det globale digitale bureau, når de hvert år tager de dygtigste udviklingstalenter fra hele verden under vingerne. Ikke desto mindre, er det et brændende ønske at udvide programmet, forklarer ChiefExperience Officer, Kenneth Miepe:

”Ja, det er en kæmpe investering af tid og ressourcer, men det er simpelthen en nødvendighed – ikke kun for os, men reelt for hele den digitale branche. Deter i dag, og har i efterhånden flere år, været en massiv udfordring at finde tilstrækkeligt kompetente tekniske kompetencer for at imødekomme den massive efterspørgsel i markedet for udvikling af forretningskritiske digitale løsninger. En udfordring, vi kun ser, vil fortsætte og måske endda accelerere i årene fremover. Derfor ønsker vi selv at udvide programmet, og så naturligvis gerne, at flere andre digitale bureauer inviterer flere talenter ombord i et mere struktureret format.”

Hjælp til selvhjælp

Diverse bureau-magasiner har de seneste uger kunne fortælle om en fortsat imponerende vækst blandt de digitale bureauer. En vækst, der netop afspejler virksomhedernes stigende behov for at udnytte de digitale teknologier, hvorfor Valtech opfordrer deres konkurrenter til at tage del i ansvaret og investere i talentudviklingen:

”Landets uddannelsesinstitutioner gør deres for at tiltrække flere studerende, men der er virkelig et her-og-nu behov for at hjælpe fremtidens digitale talenter på vej, når de lander på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse. For at være helt ærlig, står vi ofte i en situation nu, hvor vi er på rov hos hinanden på kryds og tværs – det gavner ingen i sidste ende. Vi bliver nødt til at øge udbuddet, og der ved vi fra erfaring, at et veletableret og seriøst talentprogram er en god investering for alle parter. I dag domineres udbuddet af talentprogrammer i Danmark af de etablerede IT-/konsulentvirksomheder, mens de digitale bureauer, som gruppe, ikke i samme grad tilbyder lignende initiativer, på trods af, at bureauerne i lige så høj grad har brug for at tiltrække kompetente tekniske profiler” udtaler Kenneth Miepe.

Fra teoretisk studerende til praktisk konsulent

Et af talenterne fra ValtechsInternationale Talentprogram, som nu skal træde ind i rollen som konsulent, er Jakob Römer-Bruhn, som også mener, at talentprogrammet har gjort ham bedre i stand til at håndtere de udviklingsopgaver, man sidder med hos et digitalt bureau som Valtech:

”Det har været rigtig vigtigt for mig at gennemføreen uddannelse, som har kunnet forberede mig på at arbejde inden for det digitale felt. Men der er stor forskel på det, jeg har lært på min uddannelse og det, jeg har lært i Valtechs internationale talentprogram. Det har helt sikkert været mere relevant i forhold til arbejdsmarkedet at være på talentprogrammet, da vi har arbejdet med rigtige projekter og dermed lært en masse, som kan bruges i det virkelige liv. Det har givet mig en masse praktisk udviklingserfaring, som jeg ikke har haft samme mulighed for at få gennem min tid på universitetet.”

Udvidelse af programmet

På kontoret i de gamle Kanonbådshuse er Valtech allerede i fuld gang med at planlægge næste års talentprogram i samarbejde med sine søster-kontorer i en række lande. Her er ønsket ikke alene at huse endnu flere udviklingstalenter, men også at udvide programmet, så det omfatter flere kompetencer og flere lande.

”Når vi investerer i det internationale aspekt af programmet, hvor talenterne bl.a. sendes rundt på de forskellige kontorer på tværs af de deltagende lande, så er målet ikke kun, at de på den måde trænes og undervises af vores stærkeste folk, hvorend de måtte være i gruppen, men ligeså meget at give vores talenter muligheden for at opbygge personlige relationer til deres kollegaer rundt omkring i verden. Relationer, der er guld værd i det daglige, når vi i Valtech i stadig stigende grad samarbejder på tværs af vores kontorer og lande i gruppen på kundeprojekter.” Forklarer Kenneth Miepe afsluttende.

Tilmelding til talentprogrammet 2019 forventes at åbne her i løbet af efteråret.

• Efteruddannelse

• talentprogram
  • virksomhedstræning
  • rekruttering
  • digitale talenter
  • digitale bureauer
  • digitale ambitioner
  • digital transformation
  • digital
  • valtech
  • mangel på arbejdskraft

Valtech er blandt Danmarks førende digitale bureauer, designet til at skabe succes for virksomheder i den nye digitale økonomi. Vi designer, vi bygger og vi plejer digitale økosystemer – altid med fokus på innovative, elegante og gnidningsfrie kundeoplevelser

Vores kontorer i København og Aarhus tæller i dag mere end 160 medarbejdere, heriblandt digitale strateger, UX’ere, designere og naturligvis udviklere med ekspertise i de førende digitale platforme.
Valtech indgår i den globale Valtech Group, med mere end 2800 skarpe digitale hjerner fordelt på 40+ kontorer i bl.a. London, Paris, New York og Singapore. Listen af danske og internationale kunder tæller bl.a. L’Oreal, Novo Nordisk, Novartis, Coloplast, Trygfonden, Nilfisk, Carlsberg Byen, Arla, Bayer, NNE Pharmaplan og Mærsk.

Kenneth Miepe

Chief Experience Director Rekruttering