Stop af skovhugst og gendannelse af skov er en nødvendighed, hvis vi skal reducere vores CO2-udledning. Foto: Morten Bo Johansson

Bevaring af skov kan svare til 1,5 milliarder bilers CO-udledning

En ny undersøgelse hævder, at vi gennem 20 naturlige klimaløsninger kan reducere den årlige CO2-udledning med 23,8 milliarder metriske tons om året. Alene ved at stoppe skovhugst og gendanne skove kan vi reducere CO2-udledningen med syv milliarder metriske tons årligt. Det svarer til den årlige udledningen fra 1,5 milliarder biler.

Af Anni Hjortegaard Jensen

23,8 milliarder metriske ton årligt – så meget hævder en ny undersøgelse, at 20 forskellige naturlige klimaløsninger potentielt kan reducere den globale CO2-udledning. Bedre endnu er det, at halvdelen, ca. 11,3 millarder metriske tons udledning, udgøres af det forskerne kalder omkostningseffektive CO2-reduceringstiltag. Det skriver den amerikanske nyhedsside Mongabay.

Undersøgelsens forskere definerer omkostningseffektive metoder som de relativt billige, naturlige klimaløsninger, der koster mindre end $100/630 DKK per årligt reducerede ton CO2-udledning. Forskerne understreger, at skovforvaltning og -gendannelse, specielt i troperne, er en vigtig del af de omkostningseffektive CO2-reduceringstiltag.

Verdens Skove er enige i, at skovene er en essentiel del af klimaløsningen:“Det er enormt vigtigt at få sat fokus på skoven som en naturlig klimaløsning,” udtaler Gry Bossen, der er faglig koordinator i Verdens Skoves klimagruppe. “Verdens skove indeholder et enormt potentiale for at optage og opbevare meget mere CO2, end de gør lige nu. Denne evne kan komme til at spille en enormt stor rolle i kampen mod den globale opvarmning, hvis vi både udnytter potentialet ved at beskytte de stående/eksisterende skove og hvis vi genopretter en god del af de skove, vi desværre har fældet.”

Skove kan fjerne CO2-udledning svarende til udledningen fra 1,5 milliarder biler

Det kan være svært at se for sig, hvor stor en effekt disse reducerinsmetoder egentlig vil have, men Institut for Verdens Ressourcer har udgivet et blogindlæg, der tegner et tydeligt billede. Stop af skovrydningen, gendannelse af de skove, der allerede er blevet fældet og forbedring af vores forvaltning af skovene kunne fjerne syv milliarder metriske tons CO2 fra atmosfæren hvert år. Det svarer til den årlige CO2-udledning fra 1,5 milliarder biler. Det er flere biler, end der findes på vejene i dag og ifølge Verdens Økonomiske Forum skal vi helt hen til år 2025, før der vil være 1,5 milliarder biler i verden.

Alene det at stoppe skovhugst kan udgøre omkring 40 pct. af de totale CO2-udledningsreduktioner som kan opnås gennem de omkostningseffektive, naturlige metoder. “At beskytte skove er også det største potentiale for at mindske klimaforandringerne baseret på landarealer. Sammenlagt står Brasilien og Indonesien for mere end 50 pct. af CO2-udledningen fra skovhugst i troperne og udgør dermed også den største mulighed for at bremse klimaforandringerne ved at undgå skovhugst” skriver forskerne i undersøgelsen.

Skovbevaring er en mere effektiv løsning end geoengineering

Undersøgelsen er en del af en stigende mængde forskning, der understreger vigtigheden af skove i vores anstrengelser for at bremse den globale opvarmning. På klimatopmødet i Bonn her i november i år blev en undersøgelse offentliggjort, der understreger, hvor vigtige skove er for, at vi kan nå målene i Parisaftalen. Ifølge undersøgelsen vil vi kunne købe mere tid til at fjerne kul fra verdensøkonomien, hvilket er en nødvendighed for at kunne forhindre temperaturen i at stige mere end 2 grader celsius, hvis vi handler aggressivt for at beskytte og gendanne tropiske skove.

Hos Verdens Skove er der ikke tvivl om, at skovene er en meget mere effektiv løsning til at lagre CO2 end for eksempel geoengineering:

“Skoven som naturlig klimaløsning bliver endnu mere vigtigt set i lyset af de teknologiske hurtige og “nemme” metoder, der lige nu omtales som mulige klimaløsninger - herunder BECCS og andre geoengineeringsforslag,” fortæller Gry Bossen.

BECCS er en metode, der går ud på at fjerne CO2 fra atmosfæren ved at lagre det under jorden.

“Rigtig mange af de her tekniske løsninger er uafprøvede i stor skala og det er dermed meget usikkert, hvor meget de egentlig batter og hvor sikre de er. Derudover er de ressourcekrævende både økonomisk og i forhold til landarealer og naturlige ressourcer. Især BECCS vil lægge beslag på store arealer og enormt meget skov. Vi vil derfor til enhver tid anbefale de naturlige løsninger, som den oprindelige, velbevarede og biodiverse skov udgør,” forklarer Gry Bossen.

Skovhugst udgør ca. 10 pct. af CO2-udledningen på verdensplan, men det er ikke alt. Fældningen af træer medfører også, at et værdifuldt kulstofbassin bliver fjernet. En undersøgelse, der blev offentliggjort i september, viser, at skovhugst og forringelse af skove i Afrika, Nord- og Sydamerika og Asien har medført, at skovene nu årligt udleder mere kulstof, end de tilbageholder.

Samtidig viser en undersøgelse, der blev udgivet i marts, at skove spiller en meget vigtigere rolle i at afkøle jordens overflade, end man tidligere antog.

Hvis du vil være med til at støtte vores arbejde for at bevare regnskovene, kan du gøre det her.