Volvo Cars' Range Assistant-app

Med Volvo Cars’ nye over-the-air-opdatering får den fuldelektriske XC40 større rækkevidde og ny, integreret Range Assistant-app

Volvo XC40 Recharge får nu optimeret sin rækkevidde yderligere takket være en ny Range Assistant-app i bilen. Appen udkommer i en betaversion som en del af den nyeste over-the-air-softwareopdatering til de Volvo-biler, der har et Android Automotive OS-styret infotainment-system. Med denne nye over-the-air-opdatering øges rækkevidden takket være forbedringer i intelligent batteristyring og regenerering samt en smartere timer til at forhåndskonditionere batterierne.

Range Assistant-appen, et perfekt eksempel på Volvo Cars' strategi om i stigende grad at udvikle software internt, hjælper førerne med løbende at holde styr på deres fuldelektriske Volvos rækkevidde og optimere den med intelligent energistyring og rådgivning om kørestil ud fra et effektivitetsperspektiv. Med appen, der er integreret gnidningsløst i det Android-styrede infotainmentsystem, får førere af fuldelektriske Volvo-modeller en klar og præcis indikation af den anslåede resterende rækkevidde og energiforbruget i realtid. Det hjælper dem også med at forstå de vigtigste faktorer, der påvirker deres rækkevidde.

En rækkevidde-optimeringsfunktion i appen kan justere klimaanlægget automatisk for at forbedre rækkevidden, en funktion, der vil være særligt nyttig på længere ture, da den reducerer behovet for opladningspauser.

Range Assistant-appen vil blive opdateret løbende

Volvo Cars har planer om at fortsætte udviklingen af appen henimod den endelige version og introducere yderligere funktioner, f.eks. træning af føreren med intelligente og brugervenlige anbefalinger til justering af kørestil og hastighed for at opnå maksimal rækkevidde. Appen vil blive gjort tilgængelig via den nyeste over-the-air-softwareopdatering til XC40 Recharge og vil blive installeret i C40 Recharge fra produktionsstart.

"Gennem intern softwareudvikling og over-the-air-opdateringer kan vi løbende forbedre vores biler og sikre, at de elektriske Volvo modeller bliver ved med at være på toppen," udtaler Sanela Ibrovic, chef for Connected Experience hos Volvo Cars. "Range Assistant-appen er et godt eksempel på, hvordan hurtig udvikling og implementering af nye funktioner kan forbedre kundeoplevelsen hver eneste dag."

Volvo Cars har tilbudt over-the-air-opdateringer siden begyndelsen af 2021, og snart vil flere Volvo-modeller og -markeder følge efter. Opdateringerne er nemme og bekvemme for kunderne at tilgå, så de kan holde deres biler up-to-date uden at skulle besøge et værksted. Øvrige funktioner og opdateringer i den nyeste softwareversion omfatter ekstra forbedringer af sikkerhedssystemerne, nye oplysninger om koldvejrspåvirkning af rækkevidden samt forskellige fejlrettelser.

I midterdisplayet vil føreren også kunne se information om softwareversion og via Volvo Cars-appen få besked om en planlagt softwareopdatering. Desuden vil forløbet af download- og installationsprocessen kunne følges på appen.

Udrulningen af denne nyeste softwareopdatering er planlagt til at starte med det samme, således at alle relevante modeller forventes at være opdatere i slutningen af oktober.

Bemærkninger til redaktøren:

• Tilgængeligheden af ovennævnte funktioner kan variere fra marked til marked. Specifik kompatibilitet afhænger af bilmodel, år og fabriksinstalleret udstyr.
  • Android er et varemærke tilhørende Google LLC.