Fremtidige Volvo-biler får egenudviklet operativsystem

Volvo Cars overtager softwareudviklingen - fremtidige Volvo-biler får egenudviklet operativsystem

Volvo Cars vil selv stå for softwareudvikling, efterhånden som en bils kundeappel i stigende grad bliver defineret af software-styrede funktioner og egenskaber snarere end traditionelle bilattributter.

Den næste generation af fuldelektriske Volvo-modeller - bl.a. virksomhedens første SUV baseret på en helt ny elektrisk teknologibase - vil køre på Volvo Cars' eget styresystem (OS), kaldet VolvoCars.OS, for at muliggøre en hurtigere og mere fleksibel udvikling. Sammen med hyppigere opdateringer til kundernes biler via skyen er det virksomhedens mål at forbedre Volvo-biler hver dag.

VolvoCars.OS vil fungere som et paraplysystem til Volvo-elbiler. Det inkorporerer virksomhedens forskellige operativsystemer på tværs af bilen og skyen og skaber et sammenhængende softwaremiljø. De underliggende operativsystemer omfatter Android Automotive OS, QNX, AUTOSAR og Linux.

Bilen bliver forbedret løbende

Gennem en række forskellige API’er (softwaregrænseflader), herunder den tidligere annoncerede Extended Vehicle API, giver VolvoCars.OS udviklere adgang til funktioner i bilen, såsom bilsensordata, brugergrænseflader og sky-baserede funktioner som f.eks. flådedata - under forudsætning af kundens samtykke. Dette giver udviklere mulighed for at skabe nye tjenester og applikationer til Volvo-biler.

"Ved at udvikle software internt kan vi øge udviklingshastighederne og forbedre din Volvo hurtigere, end vi kan i dag," siger teknologichef Henrik Green. "Ligesom på din smartphone eller computer kan ny software og nye funktioner hurtigt rulles ud via sky-opdateringer, hvilket gør din Volvo bedre og endnu mere fornøjelig over tid."

For virkelig at drage fordel af intern softwareudvikling centraliserer Volvo Cars også databehandlingen i sine fuldelektriske biler til et kernesystem og fjerner derved en masse kompleksitet. I stedet for at stole på forskellige elektroniske styreenheder omkring bilen, der kontrollerer specifikke funktioner og systemer, vil en stigende mængde internt udviklet software køre i et kraftfuldt kernesystem i bilen.

Centraliserer databehandlingen

Kernecomputersystemet vil blive introduceret på en ny Volvo-model, der efter planen bliver afsløret i 2022. Systemet vil bestå af tre hovedcomputere. Disse understøtter hinanden med styring af henholdsvis vision-behandling og kunstig intelligens, generel databehandling og infotainment.

Skiftet til centraliseret databehandling gør det også muligt for Volvo Cars gradvist at adskille hardware og software. Det betyder, at virksomheden kan introducere hyppigere hardwarecyklusser, så nye Volvo-modeller kan udstyres med den nyeste hardware der findes.

Volvo Cars skifter til intern udvikling og central databehandling i samarbejde med førende teknologivirksomheder. Disse omfatter NVIDIA, som virksomheden arbejder sammen med om kernesystemerne, og Google, dens udviklingspartner til infotainment-systemerne.

"Vi har en bevidst strategi om at samarbejde med brancheførende teknologivirksomheder, hvor det giver mening," tilføjer Henrik Green. "Google er en sand leder inden for brugeroplevelse og -tjenester, fra Google Maps til Google Assistant, mens NVIDIA giver os adgang til noget af den hurtigste og bedste databehandling på markedet. Denne tilgang med udvalgte strategiske partnerskaber er langt mere effektiv end forsøg på at gøre alt på egen hånd.

Volvo Cars' succesrige samarbejde med teknologiske frontløbere for at give kunderne den bedst mulige brugeroplevelse er også en drivende kraft bag beslutningen om at åbne VolvoCars.OS for tredjepartsinnovation via åbne API'er.

Tags

Den første Volvo-bil forlod samlebåndet på fabrikken i Göteborg i 1927. Siden da har Volvo Car Group været verdensledende inden for sikkerhedsteknologi og innovation. I dag er Volvo et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med salg i omkring 100 lande.

Volvo Car Group (Volvo Cars) er ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Indtil 1999, hvor virksomheden købt af amerikanske Ford Motor Co., var den en del af den svenske Volvo-gruppe. I 2010 blev Volvo Cars købt af Geely Holding.

Selve Volvo-navnet ejes af Trademark Holding AB, som er ejet i fællesskab af Volvo Cars og Volvo Group.

Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, markedsføring og administration er primært beliggende i Göteborg. Siden 2011 har Volvo Cars haft kontorer i Shanghai og Chengdu (begge i Kina). Volvo Cars’ kinesiske hovedkontor i Shanghai inkluderer et teknologicenter og funktioner som salg og markedsføring, produktion, indkøb, produktudvikling og andre supportfunktioner.

Pressekontakt Communications & Event Manager 28101200

Peter Birkbo