Johdon ohjausryhmän Olli Latola: "Kaikesta kokemuksesta – myös kompuroinnista – on hyötyä"

Esittelemme nyt Olli Latolan, joka on yksi Adecco Finland Oy:n johdon ohjausryhmän neljästä jäsenestä.

Mikä on roolisi johdon ohjausryhmässä?

”Toimin johdon ohjausryhmän puheenjohtajana. Olen myös toimitusjohtajan henkilökohtainen koutsi tai sparraaja.”

Millaista osaamista tuot ohjausryhmätyöskentelyyn?

”Olen ollut töissä pörssiyhtiössä, joten hallitsen taloudenohjauksen ja suunnittelun. Se on globaaleissa yhtiöissä melko samanlaista kuin suomalaisissa. Minulla on kokemusta myös vuokratyövoiman ja rekrytointipalvelujen käytöstä, eli voin edustaa asiakasrajapinnan näkökulmaa. Lisäksi olen juristi koulutukseltani, joten voin neuvoa niissäkin asioissa.”

Mitä olet tehnyt aiemmin?

”Olen työskennellyt lähes koko ikäni finanssialalla pankissa ja vakuutusyhtiöissä, noin puolet kummassakin. Viimeksi olin Pohjolassa töissä ja sieltä olen jäänyt eläkkeelle. Nykyisin minulla on erilaisia hallitus-, neuvonta- ja hyväntekeväisyystehtäviä.”

Kuinka aiemmissa tehtävissä opitut taidot tukevat työskentelyä ohjausryhmässä?

”Minulla on ollut onni olla niin monenlaisessa työssä mukana, että kaikesta siitä kokemuksesta – myös kompuroinnista – on ollut hyötyä. Ehkä isoin asia on se, että osaan katsoa asioita vähän vierestä: sisäpiiritiedolla, mutta sivusta. Näet asiat kirkkaammin, kun et ole joka päivä siinä hässäkässä mukana. Minulla on myös suuret verkostot, joista aika nopeasti löytyy tukea tai apua, sillä kukaan ei tänä päivänä voi tietää kaikesta kaikkea.

Millaisena näet Adeccon vuonna 2021?

”Vuosi 2021 on niin lähellä, että tänään saa juosta todella lujaa, että se merkittävästi muuttuu. En niinkään ajattele, millainen Adecco on, vaan millainen ympäröivä maailma on silloin, ja pystyykö Adecco elämään sen muutoksen sisällä, johtamaan tai jopa edesauttamaan sitä. Yleinen oppi muutoksessa on, että lähitulevaisuuden muutosta liioitellaan, mutta pitkässä juoksussa muutos on paljon suurempi, mitä kuvittelemme.”

Mikä ohjausryhmässä toimisessa on parasta?

”Tämä on ihan oikeaa ja rehellistä bisnestä. Vähän aikaa sitten hektisen työelämän jättäneenä on todella mukavaa olla myötävaikuttamassa ja näkemässä, mihin maailma menee. Tässä toiminnassa ei ole perinteisen hallituksen vastuuta, velvollisuuksia, raportointeja eikä byrokratiaa. Näin johdon ohjausryhmä pääsee helpommin tekemään sellaisia asioita, joista on eniten hyötyä.”

Mitä harrastuksia tai kiinnostuksen kohteita sinulla on?

”Yksi on kaikenlainen liikunta ja siihen liittyvä, niin itsestä kuin ympäröivistä ihmisistäkin huolenpito. Harrastan ruuanlaittoa, golfia, laskettelua ja monipuolista kulttuuria. Minulla on myös monta kymmentä eri ikäistä, sukupuolista ja eri taustalla olevaa henkilöä, joita sparraan ja autan niillä tavoin kuin kukin heistä haluaa. Se on muutakin kuin ’haluan paremman työpaikan tai isomman palkan’. On todella motivoivaa ja kivaa auttaa ihmisiä selkeyttämään omia ajatuksiaan.”

Adecco Finland Oy:n johdon ohjausryhmä toimii johtoryhmän apuna johtamiseen liittyvissä asioissa pyrkien katsomaan asioita useasta eri näkökulmasta. Ohjausryhmä kokoontuu viisi kertaa vuodessa.

• johtaminen