Blogikirjoitus -

Harrastuksesta ammatti - aakkoset unelman toteuttamiseen

Miten voi tienata elantonsa moottoripyörän pitkillä ilmalennoilla tai uhkarohkeilla härvelitempuilla? Tätä meiltä stunttitemppujen tekijöiltä kysytään usein. Teimme ystäväni Juha Ruokolaisen kanssa harrastuksestamme ammatin vähitellen, ja vuonna 2011 perustimme Stunt Freaks Team -yrityksen. Pääasiassa moottorien kanssa puuhailevana stuntmiehenä luotan paperihommissa helppokäyttöiseen Brotherin monitoimilaitteeseen.

Miksi olemme onnistuneet?

Alkusysäys osuu vuoteen 2006. Meitä oli kymmenkunta teini-ikäistä mopopoikaa ja ystävystä, joilla oli unelma – eikä yhtään rahaa. Porhalsimme moottoripyörillä jäällä, hiekalla ja milloin missäkin. Halusimme olla maailman kovimpia stunt-kuskeja ja elättää itsemme hurjilla tempuilla. Emme arvanneet, että se olisi tulevan bisneksen perusta.

Bisnes kehittyy pienin askelin. Me temppuilimme ensin ilmaiseksi moottoripyörillä näytösajoissa. Vasta kun taitomme lisääntyivät ja suosio kasvoi, kehtasimme pyytää keikkaliksaa. Nykyisin ohjelmanumeroitamme ovat muun muassa moottoripyörillä temppuilu, freestyle-motocross ja itse rakentamillamme härveleillä ajo – ja ansaitsemme tällä elantomme.

Crossipyöräkin voi olla työväline. Lempipuuhaamme on yhdistellä eri ajopelien osia keskenään hauskoiksi laitteiksi. Esimerkiksi mopoa voi ajaa hevoskärryillä seisten kuin gladiaattori.

Diplomaattisuus ja nöyryys kannattavat aina. Etenkin alussa pitää olla taloudellisesti järkevä ja suostua monenlaisiin töihin. Me teimme useita vuosia veneiden ja moottorisahojen mainosvideoita, joilla ei ollut mitään tekemistä stunttitemppujen kanssa.

EI kannattaa sanoa vasta, kun siihen on varaa. Pari vuotta sitten pystyimme ensimmäisen kerran kieltäytymään töistä, joita emme halunneet tehdä.

Filosofiani on, että työ saa ja sen pitää olla hauskaa. Päämäärämme on tehdä kaikkea hullua ja viihdyttää itseämme ja yleisöämme.

Glooriaa saa tavoitella, mutta se ei saa olla työmme moottori. Fanien kiitos lämmittää, mutta paras palkinto on, kun ylitän itseni, opin koko ajan uutta ja kehityn ihmisenä.

Huikeat onnistumiset auttavat jaksamaan. Yhden hienoimmista ja hulluimmista tempuistamme teimme lentävällä moottorikelkalla Ruotsin vuoristossa vuonna 2015. Tiimimme stunt-kuljettaja lensi puolitoista kilometriä alas vuoristosta moottorikelkalla, johon oli kiinnitetty laskuvarjo. Tempun rahoitti makeistehdas. Moottorikelkkaan liimattiin suklaapatukan logo, ja kuljettajamme söi patukkaa kilometrin korkeudessa.

Irtisanoutuminen turvallisesta työpaikasta vaatii rohkeutta. Vaikka teimme firmassamme stunttitemppuja jo vuonna 2011, irtisanouduin päivätyöstäni paperitehtaalta vasta seuraavana vuonna. Silloin yritys oli riittävän vakaalla pohjalla.

Jaksan uskoa itseeni ja unelmaani, vaikka en heti näkisi tuloksia. Koska rakastan työtäni, pusken vaikka 16 tuntia töitä putkeen Norjan vuoristossa.

Kommelluksia ei kannata kavahtaa, sillä ne kuuluvat asiaan. Videoilla näkyvät stunttimiesten huippuhetket ja monet vastoinkäymiset jäävät näkymättömiin. Eilen naarasimme sukeltajien kanssa pilkkopimeässä järvestä moottoripyörää, joka oli uponnut kymmenen metrin syvyyteen.

Laajennamme firmaamme koko ajan, ja se on vaatinut paljon työtä. Tiimiimme kuuluu nyt viitisentoista 20–30-vuotiasta kuljettajaa, jotka tekevät temppuja videoilla, moottoripyörämessuilla ja näytösajoissa eri puolilla Eurooppaa. Harjoittelupaikkamme sijaitsee Petäjävedellä. Stunttivideoita olemme kuvanneet kotimaan lisäksi muun muassa Virossa, Latviassa, Saksassa, Espanjassa ja Ruotsissa.

Moottoripyöräily, josta kaikki lähti liikkeelle, on yhä ykkösjuttumme.

Nettimaailma on rahanlähteidemme runsaudensarvi. Myymme nettikauppamme tuotteita omilla verkkosivuillamme ja Motonetissä. Myymme huppareita, ajohanskoja, tarroja ja teippejä, joita ostajat voivat laittaa moottoripyöriin, kännyköihin ja kameroihin.

Onnellisuus on sitkeyden, jatkuvan kehittymisen ja hauskanpidon yhdistelmä. Stunttityössä hyvä yleiskunto on tärkeä. Salimöykky ei tarvitse olla, mutta hyvä fyysinen kunto auttaa toipumaan, jos kaadun.

Palveluasenne on yrittäjän elinehto. Aiemmin ihmiset katsoivat netissä eniten stunttifilmejämme. Niiden rinnalle ovat nousseet rakentelu- ja korjausvideomme. Näytämme esimerkiksi, kuinka moottorikelkasta rakennetaan mönkijä, ja sitten crossailemme sillä. Jotkut videot ovat keränneet yli miljoona katsojaa.

Riskinotto on osa arkeamme ja kohtuullinen pelontunne on tervettä. Kertaakaan emme ole loukkaantuneet hurjimmissa tempuissamme. Minulta on vuosien varrella katkennut reisiluu ja ranne, ja kerran kyynärpäähäni tuli avomurtuma.

Sponsoreita meillä ei varsinaisesti ole, mutta yhteistyökumppanit ovat tärkeitä. Tällä hetkellä meillä on kuusi yhteistyökumppania.

Toimistolaitteet kannattaa pitää kunnossa. Vaikka ydintyöhömme kuuluvatkin meteliä pitävät härvelit, tykkäämme myös hiljaisemmista laitteista. Kun printtaamme esimerkiksi logoja tai tarroja, tulostamme aina Brotherin monitoimilaitteella. Sillä syntyvät myös ohjelistat, joista näkee, kuinka moottori puretaan ja kasataan. Itsekin hahmotan monet ohjeet paremmin paperilta kuin tietokoneen ruudulta. Kun pitää allekirjoittaa sopimus, skannaamme sen samalla laitteella. Kukaan meidän porukastamme ei ole it-nero, joten tulostimen helppokäyttöisyys on plussaa, ja se on toiminut mainiosti. Arkirutiinien on parasta rullata, jotta työ sujuu.

Usko ja luottamus työkavereihin on tärkeää. Teemme lähes kaiken yhdessä porukalla.

Videoiden tekeminen on tärkeä osa liiketoimintaamme. Aiemmin meillä oli niihin sponsoreita, nykyisin tuloja tulee lisenssimyynnistä. Mainostamme videoissamme myös tuotteitamme.

Win-win-tilanne syntyy, kun yleisö saa elämyksiä ja oppii jotakin ja yhteistyökumppanimme saavat näkyvyyttä ja tuloja. Me puolestamme nautimme työstämme ja voimme kehittää sitä jatkuvasti.

Yritystukia voi toki hakea, mutta niillä ei pitkälle pötki. Luovuimme heti alkutaipaleella tukien hakemisesta, koska lappujen täyttäminen söi liikaa työaikaamme.

Zoomaan aina tulevaisuuteen. Minun unelmani on touhuta vielä joskus Yhdysvalloissa. Pistäydyin äskettäin katsomassa, minkälaista on moottoriurheilumeininki Oaklandissa, San Fransiscossa, Las Vegasissa ja Los Angelesissa.

Älyttömän siistiä on saada rakkaasta harrastuksestaan ja intohimosta ammatti. Joka aamu ajattelen, että olen etuoikeutettu. Vaikka menestystä ja rahaakin on tullut, sydämessämme olemme yhä mopopoikia.

Antti Leppänen, 28 v Stunt Freaks Team

Vastaan yrityksemme graafisesta suunnittelusta sekä videotuotannosta.

Lue myös

Mikko Pulkkisen blogikirjoitus: Paperiton toimisto - uhka vai mahdollisuus?

Sisustus Laukkasen yrittäjätarina: 9 vinkkiä yrittäjän menestykseen

• Harrastukset

Heidi Rankala

Lehdistön yhteyshenkilö Digital Marketing Manager PR +358400780257