Paperiton toimisto - uhka vai mahdollisuus?

Yksi tämän päivän työelämän vahvimmista mantroista on ihanne paperittomasta toimistosta. Julkisen keskustelun perusteella voisikin olettaa, että paperin osalta käynnissä on jo saattohoidon viimeinen vaihe ja että työni Pohjoismaiden myyntipäällikkönä tulostustekniikkaa valmistavassa ja myyvässä Brother-yrityksessä olisi pian mennyttä maailmaa. Tilanteemme on kuitenkin päinvastainen: liiketoimintamme kukoistaa ja on jatkuvassa kasvussa.

Uskallan siis väittää, että työelämämme todellisuus on yhä todella paperinen. Jotkut arvioivat, että suomalaiset työpaikat ovat kokonaan paperittomia vasta 50 vuoden kuluttua. Itse en uskalla tarkoista vuosiluvuista puhua. Paperi ei siis poistu toimistoista eikä meidän sukupolvemme elämästä pitkään aikaan. Vaikka paperin kulutus laskee koko ajan ja monilla työpaikoilla pyritään paperittomuuteen, tosielämässä vain erittäin pieni osa yrityksistä pärjää kokonaan ilman paperia. Näkemyksemme mukaan suurimmalla osalla Suomessa toimivista yrityksistä on käytössään vähintään yksi tulostin.

Esimerkiksi kaupan, logistiikan ja terveydenhuollon toimialoilla käytetään yhä paljon paperia. Paperia tarvitaan vielä tänä päivänä muun muassa sopimuksiin, rahtikirjoihin, pöytäkirjoihin – ja vaikkapa sakkojen antamiseen. Kaupassa printataan hintalappuja ja varastoissa lähetetarroja mobiilitulostimillamme. Myös muun muassa ambulanssihenkilökunta käyttää näitä näppäriä kannettavia laitteita.

Digitaalisuuden hehkuttaminen ja arkitodellisuutemme eivät aina kulje käsi kädessä. Se näkyy esimerkiksi terveydenhuollossa. Kun käymme lääkärissä, saamme eReseptin. Samaan aikaan lääkäri tulostaa monta muuta paperia, kuten hoito-ohjeen ja lääkärintodistuksen.

Digitaalisuus tuo elämäämme paljon hyvää, mutta on väärin nähdä se pelkkänä paperin vastakohtana. Pikemmin ajattelen, että tuleville sukupolville paperilla on yhä vähemmän merkitystä, mutta nyt elämme välitilassa, jossa digitaalisuus ja paperinen maailma elävät vielä rinnakkain.

Tämä välitila eli paperittomuuden ihanne näkyy toimistoissa käytännön tasolla: paperia käytetään nykyisin tehokkaammin kuin ennen.

Me Brotherilla analysoimme jatkuvasti työelämän muutoksia ja luomme ratkaisuja sen mukaiseksi. Kun tulostaminen tulevaisuudessa vähenee, yritykset eivät hanki enää suuria tulostuslaitteita. Koska moni myös tekee työtään nykyisin muualla kuin työpaikallaan, olemme kehittäneet mobiilitulostusta sekä langatonta tulostusta. Mobiilitulostimet eli pienet kannettavat laitteet sopivat myös liikkuvaan työhön. Kokoja löytyy kuitti- ja tarratulostimista A4-tulostimiin, ja laitteita voi käyttää missä ja milloin vain.

Moni yritys tehostaa nykyaikana tilankäyttöään. Toimistoihin ei mahdu enää välttämättä isoja kopiokoneita, ja etätyöläisen kotona on vielä pienemmät tilat kuin työpaikalla. Vastataksemme asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin olemme kiinnittäneet erityisesti huomiota laitteidemme kokoon sekä helppokäyttöisyyteen. Satsaamme myös A4-tulostukseen perustuvaan palvelukonseptiimme, jossa asiakas hankkii tulostuksen palveluna, sisältäen muun muassa automaattiset tarviketoimitukset, huollon sekä koulutuksen. Asiakas maksaa palvelustaan kiinteän kuukausihinnan sekä summan, joka perustuu toteutuneeseen tulostukseen.

Meidän päämäärämme Brotherilla on selkeä. Sen sijaan, että työntekijöiden pitäisi mukautua laitteisiin, me mukaudumme heidän tarpeisiinsa. Autamme ihmisiä kehittämään työtapojaan ja haluamme kuunnella ja palvella heitä muutosten keskellä.

Mikko Pulkkinen
Nordic Sales Manager
Country Sales Manager
Corporate Business, Brother Finland