Suomalaiset arvostavat henkilökohtaista hygieniaa ja haluavat viihtyä vessassa

Suomalaiset arvostavat henkilökohtaista hygieniaa ja haluavat viihtyä vessassa

Geberitin useissa Euroopan maissa teettämän henkilökohtaiseen hygieniaan ja vessakäyttäytymiseen keskittyneen tutkimuksen* mukaan me suomalaiset olemme maanosamme nopeimpia peseytyjiä. Suomalainen käyttää keskimäärin henkilökohtaisesta hygieniastaan huolehtimiseen 31 minuuttia päivässä, siinä missä eurooppalainen keskiarvo on 37 minuuttia ja Italiassa ja Espanjassa peseytymiseen tuhraantuu 45 minuuttia päivittäin.

Hygieniatutkimuksen mukaan lähes kaikki meistä, eli 98% pitää henkilökohtaista hygieniaa tärkeänä tai jopa erittäin tärkeänä. 92 prosentille suomalaisista vastaajista henkilökohtainen hygienia tarkoittaa sitä, että tuntee itsensä puhtaaksi päästä varpaisiin. Lisäksi hygieniaan ja puhtauteen liitetään se, että intiimialueet tuntuvat puhtailta (81% vastaajista), hengitys ei haise pahalle (76%), hiukset ovat puhtaat (73%) ja päällä on puhdas vaatekerta (68%).

Keskimäärin suomalaiset käyttävät päivästään reilun puoli tuntia hygieniastaan huolehtimiseen. Nopeimmat selviävät alle kymmenessä minuutissa (14%) ja 4% käyttää peseytymiseen ja kaunistautumiseen yli tunnin päivässä. Suihkussa meistä noin puolet käy kerran tai kaksi päivässä, loput vähän harvemmin.

Mitä lukittujen ovien takana todella tapahtuu?

Meille suomalaisille wc-tilojen viihtyisyys on tärkeä arvo. 94 prosentin mielestä mukava wc-istuin on tärkeä tai erittäin tärkeä asia. Wc-istuimessa arvostamme erityisesti sitä, että se on vakaa ja tukeva (72% vastaajista) ja huuhtelee tehokkaasti (42%). Muita wc-tilojen viihtyisyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat niiden siisteys (90%) sekä miellyttävä ja raikas ilma (65%).

Ja ymmärtäähän sen, että wc-tilojen viihtyisyyteen halutaan panostaa. Vietämme nimittäin vessassa keskimäärin 24 minuuttia päivässä. Pöntöllä käydään luonnollisesti tarpeilla, mutta sen ohella peräti joka toinen suomalainen käyttää älypuhelintaan. Muita oheisaktiviteetteja ovat kirjojen ja lehtien lukeminen (18%) ja musiikin kuuntelu (6%). Osalle meistä vessakäynti on myös pieni hetki omaa aikaa. 30% kertoo nauttivansa vessassa asioidessaan rauhasta ja hiljaisuudesta ja 15 prosenttia rentoutuvansa vessareissuillaan.

Pesu-wc ratkaisuna hygienisempään asiointiin?

Suomalaisessa wc-kulttuurissa vessapaperin käyttö on yhä se tyypillisin tapa puhdistautua wc-käynnin päätteeksi. Noin puolet (48%) kyselyyn vastanneista käyttää myös kosteuspyyhkeitä. Tästä huolimatta 80% vastaajista uskoo vedellä puhdistamisen olevan hygieenisempää kuin paperilla puhdistaminen ja 78% voi kuvitella täysin tai melko varmasti peseytyvänsä tulevaisuudessa vedellä wc-käynnin jälkeen.

Meillä vesipesu tarkoittaa yleisimmin bidee-käsisuihkun käyttöä ja pesu-wc on Suomessa vielä melko tuntematon käsite. 34% kyselyyn vastanneista epäröi edes kokeilla pesevää wc:tä, koska pelkää kokemuksen olevan epämiellyttävä.

“Esimerkiksi Japanissa pesevien wc-istuinten käyttö on ollut arkipäivää jo vuosikymmenien ajan ja Keski-Euroopassakin se on jo tuttu keksintö. Täällä meillä on kyllä totuttu käyttämään bidee-käsisuihkua, joten ajatus vedellä peseytymisestä wc-käynnillä ei ole täysin vieras, vaikka suomalaisten tietoisuus intiimipesun hoitavasta pesu-wc:stä on vasta alkanut kasvaa”, kertoo Geberitin myyntijohtaja Kimmo Knaapila. “Olemme itseasiassa lähes ainoa maa maailmassa, jossa bidee-käsisuihku on näin yleisesti käytössä.”

“Pesu-wc poistaa niin vessapaperin kuin kosteuspyyhkeiden ja bidee-käsisuihkunkin tarpeen käytännössä kokonaan. Se on sekä ympäristöystävällinen että tyylikäs ja mukava käyttää. Ja kaiken lisäksi vielä helposti asennettavissa erilaisiin wc- ja kylpyhuonetiloihin”, Knaapila jatkaa.

*GfK toteutti kyselytutkimuksen Geberitille vuonna 2021. Kyselyn vastaajista suomalaisia oli 2 047.

Kategoriat

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista 4 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,5 miljardin liikevaihtoa (2021) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).

Geberitin palveluksessa Suomessa on noin 200 henkilöä. Suomen myynti, markkinointi ja hallinto toimii Vantaalla. Geberit Oy:n toimitusjohtaja on Kim Lövkvist, ja Geberit Production Oy:n Tammisaaren keramiikkatehtaan johtajana toimii Matts Lundström.

Sonja Nurminen

Lehdistön yhteyshenkilö markkinointipäällikkö +358 50 3514941
Eveliina Miettunen

Lehdistön yhteyshenkilö Communications Consultant, Drama Queen Communications +358 407 784 866

Innovatiivisia, nykyaikaisia kylpyhuoneratkaisuja

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Vuonna 2024 150-vuotisjuhlavuottaan viettävällä Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa.

Geberit Oy
Lumijälki 2