2 000 vuotta wc-historiaa: Alkeellisista ulkohuusseista moderniin teknologiaan ja designiin

Wc-istuin, tuo päivittäin tarvitsemamme kapistus, joka on kehittynyt ja elänyt kovin vähän vuosien saatossa – paitsi aivan viime aikoina. Geberitin AquaClean pesu-wc-istuimet edustavat alan moderneinta teknologiaa ja designia. Keksintönä vesipesu wc-käynnin yhteydessä ei kuitenkaan ole mikään uusi, pikemminkin päinvastoin. Paperilla pyyhkiminen muodostui tavaksi historian saatossa, erään väärinymmärryksen seurauksena.

Vuosikausia wc-istuinten kehitys näytti täysin pysähtyneen, kunnes pesevät wc-istuimet alkoivat ilmestyä markkinoille. Geberit on Euroopan markkinajohtaja saniteettiteknologian alalla ja kehittänyt peseviä wc-istuimia jo vuodesta 1978 saakka.

Tehtävänä maailman paras pesu-wc

2000-luvun alkupuolella Geberit antoi Lontoossa työskentelevälle sveitsiläiselle suunnittelijalle Christoph Behlingille tehtäväksi kehittää maailman paras pesu-wc. Vuonna 2009 markkinoille tuotiin Geberit AquaClean Mera, pitkän ja kovan työn tulos, joka edustaa edelleen pesevien wc-istuinten parhaimmistoa.

“Mitä pidemmälle AquaClean-tuoteperheen suunnittelu eteni, sitä selkeämmäksi minulle tuli, kuinka vähän wc-istuimet ovatkaan historian saatossa muuttuneet. Esimerkiksi sadan vuoden takainen vesiklosetti ja nykyaikainen wc-istuin ovat pääpiirteiltään ja toiminnallisuuksiltaan lähes samanlaiset. Ja kehittämisen varaa kuitenkin olisi, onhan kyse tuotteesta, joka ei tuoksu miellyttävälle, ei jätä käyttäjälleen kovinkaan puhdasta tunnetta ja on vielä kaiken lisäksi kovaääninen”, Christoph Behling kuvailee.

Koko Geberitin AquaClean tuotesarja on kehitetty vaativan ja laatutietoisen kuluttajan tarpeisiin. Vedellä puhdistautuminen wc-käynnin yhteydessä tiedetään hygieeniseksi ja pesevät wc-istuimet tuovat lisää vapautta muun muassa wc-tilojen sisustusratkaisuihin. Koko AquaClean-tuoteperhe on saanut nimensä Sveitsin alpeilla virtaavien vuoristojokien mukaan, ja Meran lisäksi saatavilla on nykyään Sela- ja Tuma-nimiset wc-istuimet.

Lontoossa työskentelevä sveitsiläinen suunnittelija Christoph Behling on mies Geberitin AquaClean-tuoteperheen takana.

Paperiin päädyttiin väärinymmärryksen vuoksi

Wc-paperia alettiin käyttää ensimmäistä kertaa Kiinassa 800-luvulla. Jo tuolloin Euroopassa oli tapana puhdistautua wc-käynnin yhteydessä vedellä ja paperin käyttäminen oli ajatuksenakin outo.

Keskiajalla rutto iski Eurooppaan ja vei mukanaan merkittävän osan väestöstä. Tuohon aikaan ranskalaiset ja englantilaiset lääkärit kehottivat maanosamme kuninkaallisia olemaan käyttämättä vettä, sillä sen uskottiin levittävän tauteja. Ja tottahan se oli, joskin taudit levisivät veden mukana sitä juodessa, eivät wc-käynnin yhteydessä. Tästä kuitenkin alkoi trendi käyttää kangasta pyyhkimiseen, mikä sittemmin vaihtui paperiin.

Yllättävää kyllä, paperin käyttö wc-käynnin yhteydessä on yhä kaikkein yleisin tapa puhdistautua, vaikka se tuntuu täysin epäloogiselta. Ajattelepa vaikka pihalla kuraa keränneiden lasten vaatteiden tai likaisten tiskien puhdistamista veden sijaan paperilla. Ei tunnu kovin tehokkaalta tai puhtaalta ajatukselta!

Pesu-wc:t yleistyvät myös Suomessa

Muutosta on vihdoin havaittavissa ja wc-paperin pitkä valtakausi saattaa olla päättymässä. Meillä Suomessa yleisin vesipesun muoto wc-käynnin yhteydessä ovat bidee-käsisuihkut, mutta myös pesevät wc-istuimet yleistyvät kovaa vauhtia. Geberitin Euroopan laajuisesti tekemän hygieniatutkimuksen mukaan 80 prosenttia suomalaisista vastaajista uskoo vedellä puhdistamisen olevan hygieenisempää kuin paperilla puhdistaminen ja 78 prosenttia voi kuvitella täysin tai melko varmasti peseytyvänsä tulevaisuudessa vedellä wc-käynnin jälkeen.

“Täällä meillä on totuttu käyttämään bidee-käsisuihkua, joten ajatus vedellä peseytymisestä wc-käynnillä ei ole täysin vieras, vaikka suomalaisten tietoisuus intiimipesun hoitavasta pesu-wc:stä on vasta alkanut kasvaa”, kertoo Geberitin myyntijohtaja Kimmo Knaapila. “Olemme itseasiassa lähes ainoa maa maailmassa, jossa bidee-käsisuihku on näin yleisesti käytössä.”

“Pesu-wc poistaa niin vessapaperin kuin kosteuspyyhkeiden ja bidee-käsisuihkunkin tarpeen käytännössä kokonaan. Se on sekä ympäristöystävällinen että tyylikäs ja mukava käyttää. Ja kaiken lisäksi vielä helposti asennettavissa erilaisiin wc- ja kylpyhuonetiloihin”, Knaapila jatkaa.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista 4 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,5 miljardin liikevaihtoa (2021) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).