Nuuka ratkaisi mysteeriset sisäilmasto-ongelmat

Me Nuukassa olemme täyttä häkää toteuttamassa palveluitamme useille asiakkaille: tarkoituksena diagnosoida rakennukset ja optimoida ne tekoälyn avulla.

Nuukalaiset ovat selvästi sitoutuneet, ja sitouttaneet asiakkaat palveluiden käyttöönottoon. Rakennusprosessit, talotekniikka, rakennusten toiminta ja ohjelmiston asennus tehdään pieteetillä. Kun käyttöönotto on valmis, diagnostiikkasovelluksemme seuraa prosesseja, sisäilmastoa ja talotekniikkaa automaattisesti ja itsenäisesti ympäri vuorokauden. Talotekniikan ja prosessien toiminnanvarmistuksen ollessa valmis, voimme optimoida rakennusprosesseja tekoälyllä: takaamme ihanteellisen sisäilmaston vähentäen samalla 20-40% prosessien energiankulutusta. Lisäksi asiakkaamme voivat hyvästellä vanhanaikaiset manuaaliset tarkastukset ja säädöt.

Käyttöönottoa seuratessani ilahduin, että optimointituotteemme tuottaa asiakasarvoa jo käyttöönoton aikana, kuten seuraava tapaus kuvaa.

Mysteeriset sisäilmasto-ongelmat

Yksi asiakkaistamme oli ottanut Nuukan käyttöön 2010-luvulla rakennettuun julkiseen kiinteistöön hyötyäkseen diagnostiikasta ja optimoinnista. Tavoitteena asiakkaallamme oli taata hyvä sisäilmasto ja vähentää energiankulutusta. Kyseisessä kiinteistössä oli ollut jatkuvia, ratkaisemattomia sisäilmasto-ongelmia heti valmistumisesta lähtien aina tähän päivään asti. Asiakkaan asiantuntijat, urakoitsijat, LVI-asiantuntijat ja automaatioyritysten asiantuntijat olivat ratkoneet ongelmaa. Oli selvitetty, tutkittu, tarkastettu, vaan mysteeri ei ole toistaiseksi ratkennut.

Nuukalaiset ottivat ohjelmistomme kyseisessä kiinteistössä käyttöön: kiinteistön tarkastus, antureiden lisääminen, yhteyksien avaaminen, ohjelmiston käyttöönotto, rakennuksen konfigurointi pilvipalveluun ja prosessien toiminnan varmistamisen ja mittaamisen aloitus. Perinpohjaisen käyttöönoton aikana nuukalaiset alkoivat ymmärtää kiinteistöä - ja ratkaisematonta ongelmaa - syvällisesti. Kun he vielä käyttivät dataa, analytiikkaa ja diagnostiikkaa hetken ajan, syy ongelmaan oli sangen selvä. Kuten kuvasta käy ilmi, paine-erot heittivät tavoitteista kymmenillä pascaleilla.

Kun tarkat syyt ongelmaan oli selvitetty, ongelman korjaaminen Nuukan ohjelmistopalvelusta oli suhteellisen suoraviivaista – ilman lisäanturointeja tai muutoksia automaatioon tai kiinteistöön.

Vuosien paineongelmat on lopullisesti korjattu

Nopea tulos – merkittäviä etuja

Tulos: rakennuksen ilmanvaihtoprosessi korjattu vuosien ongelmien jälkeen. Ei enää viheliäisiä paine-eroja. Ei enää raskaasti aukeavia ovia. Ei enää rakenteiden kosteusriskejä. Miljoonien eurojen korjausriski oli poistettu.

Sen lisäksi, että kiinteistö hengittää nyt terveesti – voidaan yhtälöön lisätä ilmanvaihdon optimointi tekoälyn avulla. Tekoälyä hyödyntävä ohjelmistomme takaa raikkaan sisäilmaston samalla säästäen energiaa merkittävästi. Laskelmiemme mukaan voimme säästää yli 30% ilmanvaihdon kokonaisenergiankulutuksesta kyseisessä kiinteistössä.

Haluatko tietää yksityiskohdista? Haluatko yrittää toistaa menestyksen kymmennessä koulussa, päiväkodissa tai toimistossa? Ota yhteyttä!

Kiitos nuukalaisille - eritoten Tonille ja Villelle - viheliäisen asiakasongelman ratkaisemisesta.

Tuomas Pippola

CEO Nuuka