Blogikirjoitus -

Kiinteistön omistaja, tiedätkö paljonko pystyt säästämään digiloikan avulla?

Kuinka paljon talotekniikan digitalisoinnilla pystytään oikeasti säästämään operatiivisista kustannuksista? Entä jos toistuvaa asiantuntijatyötä tehostetaan tekoälyllä?

Mikä on investoinnin takaisinmaksuaika ja sisäinen korkokanta?

Keskustelemme viikoittain kiinteistön omistajien kanssa talotekniikan digitalisoitumisen hyödyistä. Samat kysymykset toistuvat säännöllisesti.

Toteutuneet asiakashyödyt

Viimeisien vuosien aikana olemme työskennelleet kuudessa eri maassa lukuisien eri kiinteistön omistajien kanssa. Asiakkailta saadun palautteen perusteella olemme kehittäneet tavan arvioida energiajohtamisen ja talotekniikan automaattisen toiminnan varmistuksen ja tekoälyoptimoinnin avulla saavutettavissa olevia euromääräisiä hyötyjä.

Olemme pystyneet osoittamaan miten digitalisaatio vaikuttaa:

• Operatiivisten kustannusten säästöihin
  • Sisäilmasto-olosuhteiden parantamiseen
  • CO2-päästöjen pienentämiseen

Kaikki nämä parantavat kiinteistön kassavirtaa ja nostavat arvoa.

Kaupungin kiinteistöt esimerkkinä hyötyjen arvioinnissa

Käytämme esimerkkinä suomalaisia julkisia rakennuksia ja arvioimme keskimääräisen energiakulutuksen, huoltokäyntien kustannukset sekä LVIS-tekniikan toiminnanvarmistukseen sekä sisäilmakonsultointiin käytetyn asiantuntijatyön määrän. Arviot perustuvat asiakkailtamme saamaan dataan ja tilastoihin koulujen ja päiväkotien energiankulutuksesta Suomessa.

Keskiarvokustannukset kuvassa mainituissa operaativisten kustannusten kategorioissa ovat 28€/neliö/vuosi

Yhteenveto hyödyistä

Saavutettavissa olevia hyötyjä tarkastellaan eri kategorioissa, jotta hyödyt ja lopputulokset voidaan erottaa toisistaan lopullista analyysia varten. Tyypillisesti saavutettavat hyödyt ovat:

• Vuositasolla sähköenergian kulutus vähenee 10 % ja lämpöenergian kulutus 7 % automaattisen energia-analytiikan ja talotekniikan toiminnanvarmistuksen avulla, kun ohjelmiston tuottamiin toimintaohjeisiin reagoidaan oikein
    • Asiantuntijatyö vähenee 60 % automaattisen talotekniikan toiminnanvarmistuksen avulla verrattuna perinteiseen etävalvomopalveluun
    • Ilmanvaihdon sähköenergiankulutus vähenee 15 % ja lämpöenergia 10% kun ilmanvaihto optimoidaan tekoälyn avulla (varmistaen ihanteelliset CO2-tasot ja paine-erot)

Esimerkin mukaisilla hyötyvaikutuksilla voidaan saavuttaa säästöt, jotka ovat tasoa 7.7€/neliö/vuosi

Tämän esimerkin avulla pystymme havainnollistamaan kuinka paljon talotekniikan digitalisoinnilla ja tekoälyn hyödyntämisellä pystytään säästämään kiinteistön omistajan operatiivisia kustannuksia. Investointien sisäinen korkokanta on helposti kaksinumeroinen. Usean kiinteistönomistajan kohdalla tämä ylittää pääoman tuottovaatimuksen ja tekee investoinnista itsestäänselvyyden.

Kirjoittaja Olli Parkkonen on Nuukan Solutions Oy:n liiketoiminnan kehitysjohtaja.

• Rakentaminen, kiinteistö

• #nuuka