Huawein urheilu- ja terveysteknologian johtava tutkija tri Petri Wiklund

Kymmenen vuotta kehitystyötä: Huawein matka luotetuksi puettavien laitteiden valmistajaksi

Huawei saapui puettavien laitteiden markkinoille julkaisemalla TalkBand B1 -yhdistelmärannekkeen vuonna 2014. Huawei Watch 4 -julkaisun myötä yhtiö on toiminut puettavien laitteiden kehittäjänä jo 10 vuoden ajan. Tuona aikana Huawei on rakentanut monipuolisen tuotevalikoiman, jonka innovatiivisten teknologisten ratkaisujen takana on pitkäjänteinen panostus tutkimukseen ja tuotekehitykseen eri puolilla maailmaa – mukaan lukien Suomessa.

Huawei on tarjonnut kuluttajille viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puettavia laitteita jo kymmenen vuoden ajan. Huawei-älykellot ja -rannekkeet tunnetaan muun muassa erottuvasta muotoilusta, premium-materiaaleista sekä kehittyneestä teknologiasta. Yhtiö on luonut monia innovatiivisia antureita, algoritmeja ja muita ratkaisuja panostamalla itsenäiseen tuotekehitykseen sekä perusteelliseen tieteelliseen tutkimukseen.

Terveyttä edistävää tuotekehitystä

Vuonna 2016 Huawei julkaisi TruSeen™ 1.0. -teknologian. Kyseessä oli ensimmäinen yhtiön omaa kehitystyötä oleva optinen elintoimintojen seurantajärjestelmä. Seuraavana vuonna Huawei kehitti oman anturiratkaisunsa, joka mahdollisti puettavilla laitteilla kuusi dynaamista sykemittaustyyppiä, ja vuonna 2018 lanseeratun TruSeen™ 3.0 -teknologian huomattavin saavutus oli jatkuva 24 tunnin sykemittaus. Vuonna 2020 korkean suorituskyvyn EKG-anturi lisättiin TruSeen™ 4.0 -järjestelmän laitteistomoduuliin, mikä mahdollisti rajoja rikkovalla tavalla lääketiedetasoisen sydänfilmin tunnistuksen ja jatkuvan veren happipitoisuuden seurannan.

Viimeisin versio, TruSeen™ 5.0+, on tuonut mukanaan parannetun tunnistustarkkuuden ja laajemman tuen terveysriskiarvioille. Kehitystyö jatkuu edelleen, ja Huawein tarkoituksena onkin julkaista TruSeen™ 5.5+ syyskuun aikana. Huawein kehittämä terveydenseurantateknologia tuki aluksi vain sykemittausta, mutta jatkuva tutkimus- ja kehitystyö ovat laajentaneet tarjontaa vuosi vuodelta. Tämä on johtanut esimerkiksi TruSleep™-, TruRelax™- ja TruSport™ -toimintoihin, jotka muodostavat yhdessä kattavan terveydenhallintajärjestelmän käyttäjän ranteessa.

Vuonna 2022 Huawei lanseerasi maailmanlaajuisesti Watch D -kellonsa, joka on laitteelle myönnetyn CE-sertifioinnin ansiosta saatavilla käyttäjille 33 Euroopan maassa. Watch D oli alan ensimmäinen puettava laite, joka hyödynsi verenpainemittauksessa hybriditeknologiaa ja mahdollisti mikropumpun avulla vaivattomat ja tarkat verenpainemittaukset suoraan ranteesta ja missä vain.

Viimeisin laitejulkaisu, Huawei Watch 4, taas keskittyi laajemmin yhtiön johtaviin terveydenhallintaominaisuuksiin. Esimerkiksi Health Glance -toiminto tunnistaa kerralla seitsemän terveysindikaattoria ja luo käyttäjälle kattavan terveysraportin. Uusi mullistava ominaisuus voi suorittaa verenkierron pulssiaalto-analyysin ja antaa tietoa käyttäjän valtimoiden jäykkyydestä reaaliajassa. Toiminto avaa välittömän näkymän sydän- ja verenkiertoelimistön terveyteen suoraan ranteesta hyödyntämällä edistyneitä optisia antureita sekä yhtiön omia algoritmeja.

Yhteistyötä ja tutkimusta eri puolilla maailmaa

Huawei on viimeisen kymmenen vuoden ajan kiihdyttänyt puettavaan teknologiaan liittyvää ammattimaista tutkimusta maailmanlaajuisesti. Yhtiöllä on 10 tutkimuskeskusta ja kolme urheilu- ja terveyslaboratoriota Kiinassa. Lisäksi Huaweilla on muualla maailmassa useita tutkimus- ja tuotekehityskeskuksia, joista kaksi sijaitsee Suomessa – tarkemmin Helsingissä ja Tampereella. Merkittävä osa Helsingin keskusta on ihmisen liikkumista ja suorituskykyä tutkiva laboratorio, jossa kehitetään ja testataan uusia terveysteknologiakonsepteja sekä -tuotteita.

“Suomi on jo pitkään ollut selkeä suunnannäyttäjä puettavan teknologian sekä urheilu- ja terveysratkaisujen kehittämisessä. Maailmanluokan koulutusjärjestelmämme ja tutkimuslaitoksemme luovat pohjan suurille harppauksille kehitystyössä. Yliopistojen ja teollisuuden saumaton yhteistyö mahdollistaa aidosti mullistavat innovaatiot. Suomalaiset suhtautuvat teknologian kehitykseen myönteisesti ja ovat tottuneita viimeisimpien laitteiden hyödyntämiseen. Näistä syistä Suomi tarjoaa kokonaisvaltaisen ja asiakaskeskeisen ympäristön tuotekehitykselle”, Huawein urheilu- ja terveysteknologian johtava tutkija tri Petri Wiklund selittää.

Huawei tekee myös paljon yhteistyötä kumppaniensa kanssa esimerkiksi parantaakseen terveydenseurantaratkaisujaan ja löytääkseen uusia tapoja ehkäistä kroonisia sairauksia. Aktiivisen yhteistyön kautta Huawei pyrkii parantamaan tieteellisen tutkimuksen mahdollisuuksia ratkaista suuria terveyshaasteita, kuten unihäiriöitä tai urheilusuorituksesta palautumista. Samalla yhtiö on osaltaan vaikuttanut terveyssektorin kehitykseen sekä osoittanut älykellojen merkityksen ja hyödyt kaikenlaisille kuluttajille.

Älykelloilla alati parempaa terveydenseurantaa

Huawei-älykellojen toimitukset ovat ylittäneet 130 miljoonan yksikön rajapyykin maailmanlaajuisesti. Huawei Health -sovelluksella taas on yli 450 miljoonaa aktiivista käyttäjää maailmanlaajuisesti.

Viimeisen vuosikymmenen aikana Huawei on tehnyt sitoutunutta työtä sairauksien ehkäisyn ja riskien seurannan eteen. Yhtiö on raivannut tietä puettavien laitteiden terveysominaisuuksien kehittäjänä tekemällä globaalia yhteistyötä yli 100 ammattilaisinstituution kanssa sekä yli 13 miljoonan käyttäjän avustuksella. Huawei Research -sovellus yhdistää yli 200 terveystutkimusta, jotka käsittelevät esimerkiksi sydämen terveyttä, tietoa hengityksestä nukuttaessa, hengityselinten terveyttä, verenkiertoelimistön terveyttä, verensokerin hallintaa ja paljon muuta.

Huawein tavoitteena on nostaa älykellojen terveysominaisuuksia uudelle tasolle sekä laajentaa esimerkiksi munasarjojen terveyden ja emotionaalisen terveyden seurantaan sekä verenpainemittauksiin urheilun aikana. Yhtiö haluaa tarjota käyttäjilleen alati parempia ja turvallisempia käyttökokemuksia kehittämällä puettavia laitteita, joista hyötyvät niin yksilöt ja perheet kuin koko terveystutkimusalakin.