Lämpöä ja luonnonläheisyyttä – Kylpyhuoneen puiset yksityiskohdat kasvattavat suosiotaan

Trenditietoisimmat sisustajat toivottavat luonnon tervetulleeksi kotiinsa ja kylpyhuoneisiinsa. Mäntypaneelikattojen ja saunanlauteiden sijaan puun monet muodot näkyvät nyt tarkkaan valituissa yksityiskohdissa ja kalusteissa

IDOn kylpyhuonekalusteiden väreissä on valinnan varaa: yksiväristen pintojen lisäksi valikoimasta löytyy pähkinän, saarnin ja tammen eri variaatioita. Puiset kalusteet tarjoavatkin kaivattua lämpöä ja pehmeyttä kovien kaakelipintojen rinnalle.

– Puunsävy on varma ja klassinen valinta. Puukuvioidut kalusteet kestävät aikaa niin käytön kuin tyylin kannalta, kertoo Inna Sarajärvi IDO & Geberit Showroomin asiakasvastaava.

Pitkäikäisen ja kestävän kylpyhuoneen kannalta on harkittava huolellisesti, kuinka kalusteet valitaan ja sijoitetaan kosteaan tilaan.

– Korkealaatuisten ja pitkäkestoisten materiaalien valitseminen on avain kestävään kylpyhuoneen sisustukseen. IDOn puukuvioidut melamiinikalusteet kestävät kosteutta ja kulutusta ja ovatkin loistavia valintoja kylpyhuoneeseen, kertoo Sarajärvi.

Kestäviäkin pintoja on huollettava säännöllisesti. Sarajärvi muistuttaa, että mahdolliset vesiroiskeet tulee kuivata kalusteiden pinnalta mahdollisimman pian.

Ajatukset akustiikkaan

Kalusteiden lisäksi luonnonmateriaalit voivat levittäytyä myös kylpyhuoneen seinäpinnoille. Puuelementit ovat paitsi kaunis myös käytännöllinen valinta, sillä ne auttavat luomaan rauhallisen ja lämpimän tunnelman kylpyhuoneeseen – akustiikkaa unohtamatta.

– Minimalistisesti sisustetuista kylpyhuoneesta puuttuvat usein pintaa pehmentävät tekstiilit, mikä johtaa usein huonoon, kaikuvaan akustiikkaan. Puupinnat sekä pehmeyttä tuovat pyyhepinot, huonekasvit ja verhot luovat kylpyhuoneeseen harmoniaa ja kylpylätunnelmaa, kertoo Sarajärvi.

Pienillä valinnoilla suuri vaikutus

Rakenteilla olevaan tai remontoivaan kylpyhuoneeseen puupintaa voi tuoda kokonaisvaltaisesti aina seinäelementtejä ja kattoa myöten. Puu sopii materiaalina kuitenkin myös pienempään pintaremonttiin.

– Pohjoismainen ja luonnollinen tyyli on helppo luoda esimerkiksi puisilla säilytysratkaisuilla ja kalusteilla kuten jakkaroilla, pyykkikoreilla, koriste-esineillä tai vetimillä. Koko kylpyhuonetta ei siis ole tarvetta tehdä uusiksi, muistuttaa Sarajärvi.

IDO Sense Art -kalusteisiin on valittavana 27 erilaista vedintä ja nuppia, joiden avulla muutat helposti kylpyhuonekalusteiden tyyliä ja ulkoasua. Valikoimaan kuuluu metallisten ja nahkaisten vetimien lisäksi myös puisia vaihtoehtoja – väreinä musta, hikkoripuu ja tammi.

IDO Sense Art -kalusteisiin yhteensopivat vetimet, joissa useita puisia vaihtoehtoja.

IDO on suomalainen kylpyhuonealan tuotemerkki, jonka juuret ulottuvat 140 vuoden taakse Helsingin Arabiaan. Sen tuotevalikoimaan kuuluvat suihkut, pesualtaat, wc-istuimet, kylpyhuonekalusteet sekä ammeet. IDO-saniteettikeramiikkatuotteet valmistetaan Suomessa Geberit Production Oy:n Tammisaaren-tehtaalla, joka on alan ainoa tehdas Suomessa. Geberit-konserni on saniteettitekniikan markkinajohtaja Euroopassa.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista 4 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,5 miljardin liikevaihtoa (2021) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).