Vuoden 2024 trendikkäimmässä kylpyhuoneessa luonnonmukaiset laattapinnat yhdistyvät linjakkaisiin kalusteisiin. Kuvassa IDO Elegant -allaskaluste ja -kaappi, Geberit Option Plus Square -peili sekä IDO Glow -wc-istuin.

Vuoden 2024 kylpyhuonetrendit – Puuta, kiveä ja pohjoisen luonnon sävyjä

Trenditietoisin remontoija tuo nyt kylpyhuoneeseensa tummien ja vaaleiden sävyjen kontrasteja sekä puisia, kivisiä ja messinkisiä yksityiskohtia. Kestävä kylpyhuone heijastelee ajankohtaisia trendejä mutta kestää myös aikaa ja käyttöä.

Kylpyhuonekalustevalmistaja IDO tuntee pohjoismaisen rakentamisen ja sisustamisen trendit. Stailisti ja sisustussuunnittelija Katrine Roug kertoo, millaisia ratkaisuja näemme pohjoismaisten kotien kylpyhuoneissa vuonna 2024.

– Kylpyhuoneissa nyt näkyvä väriskaala on saanut inspiraationsa luonnosta. Aamuisen sumun ja rantakivien pehmeät sävyt sekoittuvat graniittiin, marmoriin ja puuhun, Roug paljastaa.

Klassisista sinisen sävyistä syntyy yhtenäinen ja ajaton ilme. IDO Sense Art -allaskaluste yönsinisenä, mustat hanat ja vetimet sekä Geberit Option Round -peili.

Sävyjen kirjo näkyy paitsi kalusteissa myös kylpyhuoneen lattia- ja seinäpinnoissa. Rougin mukaan ensi vuonna väreissä on kaksi kilpailevaa trendiä.

– Toinen tyylisuunta on rohkea ja värikäs. Se näkyy kodeissa monisävyisinä keramiikkalaattoina, kirjavina luonnonkivipintoina sekä kuviolaatoituksina. Haasteena on valita sopivan runsaat sävyt, joista syntyy kuitenkin ajaton ilme.

IDO Glow -istuimen perinteinen valkoinen yhdistyy saumattomasti lempeisiin sinisen sävyihin.

– Räiskyvän rinnalla jatkaa luonnonmukaisempi tyyli, jossa yhdistyvät luonnonmateriaalit ja neutraalit sävyt. Tätä tyylisuuntaa edustavat esimerkiksi Terrazzo-laatat, liuskekivipinnat sekä eläväpintaiset tekstiilit, Roug jatkaa.

Kuvioidut laatat yhdistyvät neutraalin valkoiseen IDO Glow -seinä-wc-istuimeen ja tammenväriseen IDO Sense Art -allaskalusteeseen. Valoa tilaan tuo linjakas Geberit Option Plus Square -peili.

Hanojen ja vedinten harkitut värit ja materiaalivalinnat viimeistelevät kokonaisuuden.

– Ruostumaton teräs ja kromi ovat klassisia valintoja. Tyylitietoinen sisustaja valitsee muiden sävyjen rinnalle kuitenkin mustaa luomaan modernia ilmettä tai messinkiä tuomaan lämpöä ja luksusta, Roug kertoo.

Hanoissa ja huuhtelupainikkeissa perinteinen valkoinen saa nyt rinnalleen messinkiä. Pintamateriaaleissa näkyy puuta ja kiveä.

Vuosikymmenet kestävä kylppäri

Värejä ja materiaaleja valitessa kannattaa pohtia ajankohtaisimpien trendien lisäksi myös tulevia vuosia ja vuosikymmeniä. Kodin kylpyhuonetta ja wc-tiloja remontoivan tulee huomioida tyylin lisäksi toiminnallisuus sekä säilytystilan tarve.

– Valmiin kylpyhuoneen on oltava jotain, mikä kestää aikaa sekä laadun että tyylin puolesta. Kaikkein tärkeintä on valita jotain, mikä sopii kodin muuhun tyyliin ja tilan käyttötarkoitukseen, kertoo Inna Sarajärvi IDO & Geberit Showroomilta.

Sarajärvi kertoo, että asiantuntijoilta kysytään eniten apua tilankäyttöhaasteisiin sekä erilaisten toiminnallisuuksien toteuttamiseen.

– Taidolla valitut pinnat ja kalusteet tuovat kylpyhuoneeseen sekä toivottua tyyliä ja tunnelmaa että tarvittavaa toiminnallisuutta. Joka kodista tutut elementit kuten allaskalusteet ja peilikaapit on mahdollista valita tilan rajoitteet huomioiden sekä omaa makua miellyttäen, Sarajärvi kertoo.

Vähemmän neliöitä, enemmän säilytystilaa

Yksi yleistyvistä asumisen trendeistä on downsizing eli asuinneliöiden minimoiminen. Erityisesti uusissa kohteissa kiinnitetään huomiota siihen, että kodin kaikki tila on hyötykäytössä.

Roug kertoo, että tyypillinen virhe on valita pieneen tilaan kaikista pienimmät kalusteet.

Hukkaneliöt vältetään taidokkaalla toimintojen asemoinnilla, jolloin pieneenkin kylpyhuoneeseen saadaan runsaasti säilytystilaa. IDO Sense Art -allaskaluste pähkinäpuun värisenä 120 cm leveydessä.

– Usein rauhallisemman ilmeen luo kuitenkin koko seinän mittainen allaskaluste, johon toilettitarvikkeet ja pyyhkeet piiloutuvat pois näkyvistä. Se luo minimalistisen ilmeen, joka on myös käytännöllinen ja helppo pitää puhtaana, hän vinkkaa.

Myös seinä-wc-istuin on loistava valinta pieneen kylpyhuoneeseen, sillä se vie paitsi vähemmän tilaa myös helpottaa lattiapintojen ja istuimen puhtaanapitoa.

”Erikorkuisista ja -syvyisistä kaapeista muodostuu kuin yksi yhtenäinen kaluste. Kaapistolla on paitsi tärkeä tehtävä säilytyskalusteena mutta myös sisustuksellisena kokonaisuutena sekä persoonallisuuden ja tunnelman luojana”, Roug summaa.

IDO on suomalainen kylpyhuonealan tuotemerkki, jonka juuret ulottuvat lähes 150 vuoden taakse Helsingin Arabiaan. Sen tuotevalikoimaan kuuluvat suihkut, pesualtaat, wc-istuimet, kylpyhuonekalusteet sekä ammeet. IDO-saniteettikeramiikkatuotteet valmistetaan Suomessa Geberit Production Oy:n Tammisaaren-tehtaalla, joka on alan ainoa tehdas Suomessa. Geberit-konserni on saniteettitekniikan markkinajohtaja Euroopassa.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista 4 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,5 miljardin liikevaihtoa (2021) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).