Vaaleita ja vihreitä sävyjä suoraan luonnosta! Valkoinen IDO Sense Art -allaskaluste ja -allas ja valaistu Geberit Option Square Plus -peili – molemmat 90 cm leveydessä. Uusi IDO Glow Art TurboFlush -istuin erittäin hiljaisella huuhtelulla.

Luonnonvoimaa sisustukseen – Kylpyhuoneissa näkyvät nyt meren ja metsän sävyt

Astu metsän siimekseen, rantakalliolle tai aaltojen syleilyyn. Juhlavuottaan viettävä IDO tuo luonnonläheiset värit, pinnat ja kuvioinnit kylpyhuoneisiin.

Tämän vuoden trendikkäimmissä kylpyhuoneissa luonto tuodaan sisätiloihin. Inna Sarajärvi IDO & Geberit Showroomilta kertoo, että luonnonläheisyyttä tilaan saa tuotua materiaaleilla, kalusteiden värivalinnoilla sekä sisustuselementeillä. Rohkeitakaan ratkaisuja ei tarvitse pelätä.

Luo kylpyhuoneestasi rentouttava ja rauhoittava keidas. IDO Sense Art -malliston korkea kaappi ja 90 cm leveä allaskaluste valkoisena. IDO Glow 68 -wc-istuin Geberit Sigma20 -huuhtelupainikkeella sekä Geberit Option Plus Square -peili 90 cm levyisenä ja mustilla kehyksillä.

– Kylpyhuoneessa omien toiveiden ja trendien toteuttaminen on muita kodin tiloja vapaampaa. Suljettujen ovien takana voit toteuttaa itseäsi ja nauttia omasta ajasta.

IDOn Sarajärvi paljastaa kolme tapaa, joilla sinäkin saat kotiisi trendikkään luonnollisen tyylin.

1. Elävöitä lattia- ja seinäpinnat.

Rustiikkista rosoa, käsintehdyn tuntua. Kylpyhuoneessa kiven ja keramiikan eri sävyt ja epätasaisuudet saavat nyt näkyä.

– Yksivärisyyden sijaan pintoihin haetaan orgaanista kirjavuutta. Katse hakeutuu kiinnostaviin yksityiskohtiin, mikä tekee tilasta silmää miellyttävän ja aikaa kestävän, Sarajärvi kertoo.

Laatoitus tuo mieleen meren syvänsiniset sävyt. Istuimena IDO Glow68 seinä-wc ja valkoinen Geberit Sigma20 -huuhtelupainike.

Puu on suomalaisille tuttu ja luonnonmukainen materiaali, joka kuitenkin soveltuu huonosti kosteisiin kylpyhuonetiloihin. Samaa tuntua saadaan kuitenkin puukuvioiduilla kalusteilla.

– IDO-mallistoista tutut puunsävyt tammi ja pähkinäpuu tekevät säilytyskalusteista kauniin eläväpintaiset. Melamiinipinnat kestävät kylpyhuoneen kosteutta ja kulutusta, kertoo Sarajärvi.

”Rohkeimmat valitsevat nyt sekä seinään että lattiaan terrazzo-laatoituksen, jossa on tyylikäs, elävä kivipintakuvio”, kertoo Sarajärvi. Kiven rinnalle pehmeyttä ja lämpöä tuo IDO Sense Art -säilytyskalustekokonaisuus tammen värisenä.

2. Valitse mattaa ja murrettuja sävyjä.

Korkeakiiltoiset kalusteet ja kirkkaat sävyt tuovat tilaan kuin tilaan sähäkkää ryhtiä. Vastaavasti mattapinnat ja murretut värit luovat levollisuutta, lämpöä ja luonnollisuutta.

– Esimerkiksi IDO Sense Art -kalusteiden tunnelmallinen laavanharmaa ja syvä yönsininen tuovat kontrastia vaaleampien seinäpintojen ja valkoisen keramiikan rinnalle – olematta kuitenkaan liian dominoivia, Sarajärvi kertoo.

Merta näkyvissä! Yönsininen IDO Sense Art -allaskaluste neljällä pehmeästi sulkeutuvalla laatikolla. Lisänä pyöreä Geberit Option Round -peili himmennettävällä valaistuksella 90 cm leveydessä.

3. Panosta pieniin yksityiskohtiin.

Kun kalusteet ja pinnat on valittu, voi tilan tunnelmaan vaikuttaa vielä sisustuselementeillä. Silmää miellyttävät yksityiskohdat, aromaattiset tuoksut ja tunnelmallinen valaistus nostavat kylpyhuonekokemuksen uudelle tasolle.

– Kylpyhuoneen valaistuksen kannattaa olla himmennettävä, jotta valon määrää ja sävyä voi säätää tunnelmaan sopivaksi. Näin tila elää luontaisen rytmimme mukaan – aamuvarhaisesta iltamyöhään. Helppo tapa tunnelmallisen valaistuksen luomiseen on valita peili himmennettävällä valolla, Sarajärvi kertoo.

Jos kylpyhuoneeseen tulee luonnonvaloa, kannattaa tilaan tuoda kosteudessa kukoistavia kasveja.

Pienet mutta harkitut yksityiskohdat sitovat tilan yhteen. Puu- ja kivikuvioitujen pintojen rinnalle tasapainoa tuo perinteinen valkoinen sekä hohtava messinki. Seinä-wc-istuimen Sigma20 –huuhtelupainike messingin värisillä yksityiskohdilla Geberitiltä.

Myös yksityiskohdissa kuten vetimissä, pyyhetangoissa ja hanoissa materiaalivalinnat kannattaa sitoa muuhun sisustukseen.

– Esimerkiksi IDOn säilytyskalusteisiin on saatavana useita vedinvaihtoehtoja aina nahasta puun eri sävyihin, messinkiin ja ruostumattomaan teräkseen.

IDO on suomalainen kylpyhuonealan tuotemerkki, jonka juuret ulottuvat 150 vuoden taakse Helsingin Arabiaan. Sen tuotevalikoimaan kuuluvat pesualtaat, wc-istuimet, kylpyhuonekalusteet sekä ammeet. IDO-saniteettikeramiikkatuotteet valmistetaan Suomessa Geberit Production Oy:n Tammisaaren-tehtaalla, joka on alan ainoa tehdas Suomessa. Geberit-konserni on saniteettitekniikan markkinajohtaja Euroopassa.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Vuonna 2024 150-vuotisjuhlavuottaan viettävällä Geberitillä on vahva paikallinen edustus useimmissa Euroopan maissa. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 26 tuotantolaitosta, joista 4 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä. Konsernin CHF 3,1 miljardin liikevaihtoa (2023) on tekemässä yli 11 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).