IVECO haluaa varmistaa, että kuljetusyritykset ovat täysin perillä ja valmistautuneita siihen, mitä nämä muutokset merkitsevät heille ja heidän yrityksilleen, kertoo Ken Martinsen, IVECOn Technical Product Manager Ken Martinsen.

EU:n tyyppihyväksyntäsäännöt vaikuttavat myös kuljetusyrittäjiin

EU päivitti moottoriajoneuvojen tyyppihyväksyntäasetuksensa vuonna 2018, mikä toi myös kuljetusalalle merkittävän muutoksen. Nyt asetusta on ryhdytty toteuttamaan käytännössä. Auttaakseen korivalmistajia ja kaluston omistajia ymmärtämään kriittisiä vaikutuksia heidän liiketoimintaansa, ajoneuvovalmistaja IVECO on ottanut asiakseen tiedottaa uusista vaatimuksista.

Vuodesta 2018 lähtien EU:ssa on tehty merkittäviä muutoksia ajoneuvojen tyyppihyväksyntämääräyksiin. Muutoksilla on nostettu turvallisuusstandardeja sekä pyritty vähentämään kuljetusalan ympäristövaikutuksia.

Kokonaisten ajoneuvojen tyyppihyväksyntäsäännökset (Whole Vehicle Type Approval, WVTA) koskevat erityisesti korirakenteita ja ajoneuvoihin tehtäviä muutoksia. Uuden tyyppihyväksynnän saaminen onkin nykyisin vaikeampaa. Lisäksi materiaalivalintoja sekä suunnittelustandardien ja turvallisuus- ja ympäristövaatimusten noudattamista valvotaan tarkemmin.

Viimeisimpien sääntömuutosten valossa IVECO haluaa varmistaa, että kuljetusyritykset ovat täysin perillä ja valmistautuneet siihen, mitä nämä muutokset merkitsevät yrityksille.

– Kuljetusliikkeen omistajien on tärkeää varmistaa ajoneuvojen tyyppihyväksyntä, koska se takaa, että liikkeen ajoneuvot täyttävät lain vaatimukset. Tyyppihyväksyntä liittyy myös suoraan sekä ajoneuvon että sen käyttäjien turvallisuuteen. Turvallisuustestien läpäisy takaa sen, että ajoneuvo on suunniteltu ja varusteltu onnettomuus- ja loukkaantumisriskien minimoimiseksi, sanoo IVECOn Technical Product Manager Ken Martinsen.

Uudet säännöt edellyttävät, että ajoneuvon anturit lähettävät sekä optista signaalia että äänisignaalia, kun ajoneuvon läheisyydessä on esimerkiksi pyöräilijä.

Korivalmistajien ja ajoneuvotoimittajien välillä tarvitaan tiivistä vuoropuhelua

Tyyppihyväksyntäsäännöt päivitettiin viimeksi vuonna 2018, ja niitä on alettu soveltaa tänä vuonna. Uudet säännöt voivat tuntua vaikealta ymmärtää, ja siksi IVECO pyrkii tekemään sen asiakkailleen helpoksi.

– Ymmärrämme, että uudet tyyppihyväksyntäsäännöt voivat aiheuttaa haasteita. Esimerkiksi ajoneuvo voi olla hyväksytty EU-säädösten mukaisesti, mutta se ei täytä tietyn maan erityisvaatimuksia, jotta se olisi vapautettu tietyistä veroista. Tämä voi luoda esteitä markkinoille pääsylle ja tietyntyyppisten ajoneuvojen käytölle, vaikka ne täyttäisivät EU:n vaatimukset. Lisäksi kansalliset määräykset voivat joskus olla EU:n vaatimuksia tiukempia, jotta ne täyttäisivät esimerkiksi kansallisella tasolla tarpeellisiksi katsottuja turvallisuus- tai ympäristövaatimuksia. Siksi me IVECOlla pyrimme auttamaan asiakkaitamme muokkaamaan ajoneuvonsa uusien vaatimuksien mukaisiksi sekä EU-tasolla että kansallisten sääntöjen ja verotukseen liittyvien sääntöjen mukaisiksi, selittää Ken Martinsen ja lisää:

– Tämän takia koulutamme korivalmistajia, jotta heillä olisi oikeat taidot palvelujensa laadunvarmistukseen. Kumppanin on oltava sellainen, joka pystyy hoitamaan uusien sääntöjen edellyttämän dokumentoinnin. Me IVECOlla autamme myös tässä tarjoamalla perusteellista koulutusta korivalmistajillemme, jotta he ovat valmiita tehtäväänsä.

IVECOlla painotetaan yhteistyötä korivalmistajien kanssa, jotka tiedostavat ja noudattavat uusia sääntöjä sekä toimivat siten, että kaikki heidän tekemänsä muutostyöt täyttävät uudet vaatimukset.

Ken Martinsen kertoo:

– Jotta asiakas saisi kaikkien säännösten mukaisen ratkaisun, joka on edullinen sekä hinnaltaan että verotuksen kannalta, on tärkeää, että muokkaamme ajoneuvon asiakkaan tarpeiden mukaan. IVECO ja korivalmistajamme työskentelevät tiiviisti yhdessä integroidakseen korit saumattomasti ajoneuvon ulkoasun ja suorituskyvyn kanssa. Näin varmistetaan, että ajoneuvo täyttää sekä ajoneuvolle että korirakenteelle asetetut standardit.

Turvallisesti ratin takana – ja auton vieressä

Uusilla kuljetusalaa koskevilla tyyppihyväksyntäsäännöillä varmistetaan, että ajoneuvot täyttävät tiukat turvallisuusstandardit. Standardeilla minimoidaan onnettomuusriskit ja parannetaan matkustajien, kuljettajien ja muiden tienkäyttäjien turvallisuutta.

Tärkeä osa tyyppihyväksyntää on yleistä turvallisuutta koskeva asetus (General Safery Regulation, GSR), jolla säädetään pakollisiksi useita edistyneitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Avustavilla järjestelmillä taas parannetaan liikenneturvallisuutta ja luodaan oikeudellinen kehys automatisoitujen ja täysin kuljettamattomien ajoneuvojen hyväksynnälle EU:ssa.

Asiakkaamme voivat olla varmoja, että he täyttävät vaatimukset IVECO-ajoneuvolla, sanoo Ken Martinsen.

– GSR on askel kohti itseohjautuvia ajoneuvoja. Kehitys alkoi tarpeesta saada antureita ajoneuvon sivuille. Toinen vaihe oli, että anturit antoivat signaaleja. Kolmas vaihe on, että anturit antavat signaaleja, jotka vaikuttavat ajamiseen. Esimerkiksi jos ajautuu kaistan ulkopuolelle, ajoneuvo korjaa kurssin itsestään. Viimeinen vaihe on, että voi päästää ohjauspyörästä kokonaan irti ja vain sanoa, minne on menossa, ja ajoneuvo ajaa perille, selostaa Ken Martinsen ja päättää:

– Sääntöjen päivityksen myötä kehityksessä ollaan tällä hetkellä vaiheessa kaksi, mikä tarkoittaa, että anturin on annettava vähintään sekä optinen signaali että äänisignaali. Esimerkiksi kuorma-autossa ei saa olla vain antureita, jotka valojen avulla ilmoittavat, että vieressä on pyöräilijä. Sen pitäisi antaa myös varoitusääni. Siksi me IVECOlla olemme kehittäneet uusia ajoneuvomallejamme, joiden painopisteenä on turvallisuus ja jotka täyttävät uudet vaatimukset jo etukäteen. Asiakkaamme voivat siis olla varmoja, että IVECOn ajoneuvolla kaikki vaatimukset tulevat täytetyiksi.

IVECO on kehittänyt uudet ajoneuvomallinsa turvallisuus keskiössä, jotta ne täyttävät uudet sääntöpäivitykset etukäteen.

IVECO on Iveco Group N.V.:n tuotemerkki. (EXM: IVG) IVECO suunnittelee, valmistaa ja markkinoi laajaa valikoimaa kevyitä, keskiraskaita ja raskaita hyötyajoneuvoja, maastokuorma-autoja ja muita ajoneuvoja, jotka ovat yhteensopivia kaikkien korityyppien kanssa.

Se innovoi ja laajentaa tuotevalikoimaansa jatkuvasti tarjotakseen jokaiselle asiakkaalle ajoneuvon, joka vastaa täsmälleen hänen toimintansa tarpeisiin. IVECOn kuljettajan tarpeiden pohjalta suunniteltu mallisto takaa turvallisen ja mukavan ajokokemuksen. IVECOn täyden kuljetusratkaisun tueksi on kehitetty laaja valikoima edistyneitä, digitaalisia liitettävyyspalveluita, jotka auttavat kaluston omistajia käyttämään ajoneuvojaan tehokkaasti.

IVECO toteuttaa hiilestä irtautumisen strategiaansa monienergiaisella lähestymistavalla, johon kuuluu biometaani-, sähköakku- ja polttokennoteknologioiden jatkokehittäminen.

IVECOlla on 6 tuotantolaitosta ja 7 tutkimus- ja kehityskeskusta. Sen 3 500 myynti- ja huoltotoimipaikkaa yli 160 maassa takaavat teknisen tuen kaikkialla, missä IVECO-ajoneuvoja käytetään.

IVECO edistää vihreää siirtymää vauhdittamalla kuljetusalan muutosta, tavoitteenaan olla asiakkaidensa luotettavin kumppani.