Tämä uuden sukupolven URBANWAY-hybridi tuo 16 prosenttia polttoainesäästöjä tavalliseen dieselversioon verrattuna ja vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 19 prosenttia.

IVECO BUS – uuden sukupolven hybriditeknologia parantaa kestävyyttä ja kokonaiskustannuksia

IVECO BUS vahvistaa asemaansa vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien autojen markkinan kärjessä ja laajentaa kestävän kaupunkiliikenteen valikoimaansa uuden sukupolven hybridibusseilla, joista on saatavana sekä maakaasu- että uusiutuvan polttoaineen XTL-versiot. Biometaaniyhteensopiva URBANWAY, IVECO BUS -valikoiman ensimmäinen tähän teknologiaan perustuva malli, esitellään 7.–9. kesäkuuta EuMo 2022 -messuilla Pariisin Porte de Versailles -messukeskuksessa (halli 4, osasto H26).

IVECO BUS laajentaa kaupunkiliikenteen tarjontaa URBANWAY- ja CREALIS-mallistojensa uuden sukupolven hybriditekniikalla, joka vähentää merkittävästi energiakustannuksia ja CO2 -päästöjä aiempiin sukupolviin verrattuna optimoiden näin kokonaiskustannukset. Tämä on osa strategiaa, jonka Iveco on vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien autojen johtavana valmistajana ottanut käyttöön edistääkseen energiasiirtymää erilaisten teknologioiden avulla.

IVECO BUS esittelee kattavan valikoiman uuden sukupolven hybriditeknologiaan perustuvia matalalattiaisia kaupunkibusseja, joita on saatavana sekä maakaasu- että uusiutuvan polttoaineen XTL-versiona. Tämän lisäyksen myötä Ivecon kaupunkiliikenteen tuotevalikoimaan kuuluvat nyt:

• 12 metrin vakiomalliset ja 18 metrin nivelletyt URBANWAY-mallit, joissa on Cursor 9 -moottori diesel- ja XTL-versioina
  • 10,5-, 12- ja 18-metriset URBANWAY-mallit, joissa on Cursor 9 -biokaasumoottori
  • 12- ja 18-metriset CREALIS diesel-, XTL- ja biokaasuversiot.

URBANWAY-hybridien toimitukset 12- ja 18- metrisinä malleina alkavat vuoden lopussa.

IVECO BUS laajentaa seuraavan sukupolven hybriditeknologiaa myös CROSSWAY Low Entry -malliinsa, joka on ensimmäistä kertaa saatavilla biokaasu- ja uusiutuvan polttoaineen XTL-versioina. Näin voidaan tarjota paikallisille julkisen liikenteen toimijoille ja liikenteenharjoittajille lisäratkaisu hiilijalanjäljen pienentämiseen. IVECO BUS CROSSWAY LE HYBRID on esitelty jo vuoden 2022 tarjouksissa, ja toimitukset alkavat vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä.

”Uudella hybridiratkaisullamme hyödynnämme laajaa kokemustamme hybridibusseista, kuten todistavat IVECO BUS- ja HEULIEZ-tuotemerkkiemme yli 2 500 myytyä yksikköä, sekä johtajuuttamme maakaasuteknologiassa”, kertoo Claus Skipper, Nordic Business Line Manager, IVECO Buses. ”Tuloksena ovat uuden sukupolven hybridibussit, jotka valjastavat biokaasun edut parantamaan entisestään URBANWAY- ja CREALIS-hybridimalliemme kestävää suorituskykyä. Tarjoamme asiakkaillemme valikoiman kestäviä liikkuvuusratkaisuja ja energialähteiden yhdistelmän, joka vastaa heidän erityistarpeisiinsa erinomaiset kokonaiskustannukset mahdollistavien testattujen teknologioiden avulla.”

Parannusta kestävyyteen ja kannattavuuteen

IVECO BUS teki tiivistä yhteistyötä globaalin teknologiayritys Voithin kanssa sähköisen voimansiirron kehittämisessä. Lopputuloksena on Voithin kehittämä 48 voltin hybridiratkaisu uudelle DIWA NXT -vaihteistolle ja hyväksi todistetulle IVECO FPT Cursor 9 -moottorille. DIWA NXT -vaihteisto on yhdistetty tehokkaaseen 35 kW:n sähköiseen energian talteenottomoduuliin, joka toimii käynnistimenä ja generaattorina hidastus- ja jarrutusvaiheiden aikana kertyneen kineettisen energian palauttamisessa, ja katolle on asennettu korkeaenerginen LTO-akku (48 V). Akku pystyy tuottamaan käynnistysvaiheiden aikana 25 kilowatin tehon Cursor 9 -moottorille.

Uudessa ratkaisussa on myös Stop & Start -toiminto, joka aktivoituu automaattisesti ilman kuljettajan väliintuloa, ja tarjoaa useita etuja käyttäjille ja liikenteenharjoittajille. Se poistaa melua ja tärinää, mikä lisää mukavuutta matkustajille, asukkaille ja jalankulkijoille bussipysäkeillä ja parantaa osaltaan polttoainetaloutta.

Näiden ominaisuuksien ansiosta uuden sukupolven URBANWAY Hybrid säästää polttoainetta 16 prosenttia ei-hybridiversioon verrattuna, mikä on tärkeä etu liikennöitsijöiden energiakustannusten noustessa koko ajan. Lisäksi uusiutuvan polttoaineen hybridiratkaisun avulla voidaan vähentää jopa 19 prosenttia hiilidioksidipäästöjä.

Tämän uuden sukupolven hybridiratkaisun yksinkertaisempi muotoilu ilman kalliita suurjännitekomponentteja sekä polttoainekustannusten säästöt vähentävät merkittävästi ratkaisun kokonaiskustannuksia aiempiin täyshybriditeknologioihin verrattuna.

IVECO BUS

IVECO BUS on Iveco Group N.V.:n tuotemerkki, joka on kaupallisten ja erikoisajoneuvojen, voimansiirtoratkaisujen ja rahoituspalvelujen maailmanlaajuinen johtaja ja listautunut Borsa Italiana -pörssiin Milanossa.

IVECO BUS on merkittävä toimija julkisen liikenteen alalla ja Euroopan johtavien linja-autojen valmistajien joukossa. Se suunnittelee, valmistaa ja markkinoi laajaa valikoimaa ajoneuvoja, jotka täyttävät kaikki julkisten ja yksityisten liikenteenharjoittajien tarpeet:

koulu-, kaupunki- ja matkailulinja-autot

vakiomuotoiset ja nivelletyt kaupunkibussit, mukaan lukien BRT-bussijärjestelmälle tarkoitetut versiot; kaupungin midibussit

minibussit kaikenlaisiin henkilöliikennematkoihin.

IVECO BUS hyötyy vahvasta sähköisen liikkuvuuden ja vaihtoehtoisten energioiden ajoneuvojen asiantuntemuksestaan ja pystyy nyt tarjoamaan kattavan paineistetulla maakaasulla toimivan sekä biometaanin kanssa yhteensopivan valikoiman. Näin löytyy sopivat ratkaisut kaikenlaisiin kuljetustarpeisiin. IVECO BUS onkin erinomainen kumppani vastaamaan kestävän liikkuvuuden lukuisiin haasteisiin.

IVECO BUS työllistää yli 6 000 henkilöä neljässä tuotantoyksikössä, Ranskan Annonayssa, Tšekin tasavallan Vysoké Mytossa, Italian Bresciassa ja Ranskan Rorthaisissa, missä sijaitsee sähköisen liikkuvuuden huippuyksikkö.

Laaja IVECO BUS- ja IVECO-palveluverkko takaa avun ympäri maailmaa kaikkialla, missä tahansa Iveco Busin ajoneuvot ovat käytössä.

Lisätietoja, IVECO BUS: www.ivecobus.com

Lisätietoja, Iveco-konserni: www.ivecogroup.com

Jan Åke Carlsson

PR & Communication Manager IVECO North Europe & Baltics Communication +46 70 263 09 50