Lehdistötiedote näytteilleasettajalta: MAKUELÄMYKSIÄ KÄSITYÖNÄ

Lakritsi- ja salmiakkifestivaali Helsinki 14.-15.11.2015. Mukana ”komiasti” kotimainen pienvalmistaja Namitupa Ilmajoelta, Etelä-Pohjanmaalta.

Elämyksiä mielelle ja kielelle
Namituvan tuotanto tapahtuu pääasiassa käsityönä karamelleja ”leipoen”. Nyt saadaan myös Lakritsi- ja salmiakkifestivaaleilla Namituvan osastolla nauttia lämpimiä maistiaisia tuotannosta, kun Namituvan karamellileipuri tekee työnäytöksissä salmiakkitikkareita esitellen työtään ja tarjoten maistiaisia lämpimästä karamellimassasta.

Karamellileipuri näyttää, kuinka salmiakkimakeinen syntyy
Tämän harvinaisen käsityöosaamisen näkeminen on kiehtovaa katseltavaa, ja näennäisesti yksinkertaisen työmenetelmän onnistunut toteuttaminen vaatiikin vuosien harjoittelun.

Namituvan osaaminen on saanut alkunsa -90 luvun alkupuolella, jolloin yrityksen makea historia sai alkunsa Polkagris-edustuksen kautta. Vuosituhannen vaihteessa pienet karamellivalmistajat lopettivat toiminta yksi toisensa jälkeen. Namituvalle hankittiin liiketoimintakaupoilla kalustoa ja osaamista, joiden pohjalta tuotanto laajeni ja kehittyi Polka-karamelleista myös moneen muuhun tuotteeseen ja yhä salmiakkisempaan suuntaan. Namituvan monet perinteikkäät ja persoonalliset tuotteet ilahduttavat kuluttajia erilaisin salmiakkivivahtein, ja nyt festivaalilla valotetaan valmistuksen saloja työnäytöksin.

Kuvassa käsityöosaamista ja taiteellista silmää: Sujan Khadka valmistaa salmiakki-vadelmaruusuja.

Lisätietoja:
Ilmajoella toimitusjohtaja Reijo Laine 0500- 366 759. Osastolla esittelemässä Namituvan makeisliiketoiminnasta vastaava Lotta Laine puh. 046-548 9978.

• lakritsi- ja salmiakkifestivaalit
  • namitupa

Lakritsifestivaalista

Tukholmassa ja Helsingissä vuosittain järjestettävien Lakritsifestivaalien tavoitteena on levittää lakritsin ilosanomaa, luoda yhteisöllisyyttä ja jakaa tietoa. Tukholmassa tapahtuma on järjestetty vuodesta 2009 alkaen ja tänä vuonna se keräsi 11 000 kävijää Ericsson Globen Annexiin. 14. – 15.marraskuuta on Suomen toisen Lakritsi- ja salmiakkifestivaalin vuoro Helsingin Wanhassa Satamassa. Viime vuoden tapahtuma keräsi 1500 kävijää yhden päivän aikana.

Festivaalin pääsponsorina toimii toistamiseen Fazer.

Liitetyt tapahtumat