Pienet pelagiset kalat päätyvät usein rehuksi

Tiedote -

MSC toivottaa ASC:n uuden rehustandardin tervetulleeksi – edistää myös kestävää kalastusta

Marine Stewardship Council toivottaa Aquaculture Stewardship Councilin (ASC) uuden rehustandardin tervetulleeksi. ASC:n rehustandardi edellyttää, että kasvatetun kalan tuotannossa käytetty luonnonvarainen kala on peräisin yhä kestävämmistä lähteistä.

ASC-sertifikaattia tavoittelevien kalarehun tuottajien tulee todistaa kaikkien merestä peräisin olevien raaka-aineiden kestävyys ja kehittää vastuullisuustasoaan jatkuvasti, kunnes suurin osa raaka-aineista on peräisin MSC-sertifioiduista kalastuksista. ASC:n rehustandardin astuessa voimaan elokuussa 2022, sertifioitujen kalanviljelylaitosten on vaihdettava ASC-yhteensopivaan rehuun säilyttääkseen sertifikaattinsa.

“Kalarehun meriperäisten ainesosien vastuullisuuden parantamisella on tärkeä rooli liikakalastuksen torjunnassa kaikkialla maailmassa, koska vesiviljelyyn tarvitaan runsaasti luonnonvaraisesti pyydettyjä mereneläviä. Siksi olemme tyytyväisiä ASC:n rehustandardin julkaisusta – se on tärkeä askel tämän nopeasti kasvavan alan kestävyyden parantamisessa.”

“Tämän uuden standardin julkaisu antaa MSC-sertifioidulle kalastukselle ensisijaisen aseman rehuntuottajien keskuudessa, joista monilla on kunnianhimoiset tavoitteet hankkia rehuun ainoastaan sertifioitua kestävästi pyydettyä meriperäistä raaka-ainetta. Tämän pitäisi toimia voimakkaana kannustimena myös muulle kalastukselle kaikkialla maailmassa ja kannustaa niitä pyrkimään parantamaan vastuullisuustasoaan – ja sen kautta auttamaan meriympäristön suojelemisessa.”, toteaa Rupert Howes, MSC:n Chief Executive.

Vuonna 2018 noin 19% globaalista luonnonvaraisesta kalansaaliista käytettiin kalajauhon ja kalaöljyn tuotantoon [1] ja noin kolme neljäsosaa siitä päätyi vesiviljelyn käyttöön [2].

Rehuntuottajat arvioidaan niiden tullessa ASC:n ohjelman pariin ja niille asetetaan aloitustilanteen mukainen toiminnan taso, jonka alle ne eivät saa tippua. Minimitaso ”taso 1” on, että kaikki kalajauhon ja kalaöljyn raaka-aineet ovat peräisin kalastuksen kehitysprojekteista (FIP = fisheries improvement project). Jokaisessa uudelleenarvioinnissa rehutuottajan toimittajien on pitänyt edetä seuraavalle toimintatasolle, joista viimeinen on ”taso 4”, jolloin kaikki meriperäiset raaka-aineet ovat peräisin MSC-sertifioiduista kalastuksista.

Monilla pohjoismaisilla kalanrehunvalmistajilla on korkeat tavoitteet koskien MSC-sertifioidun kalan käyttöä rehuissaan. Vuonna 2020 tanskalainen Biomar raportoi, että 33% sen rehuissa käytetyistä meren ainesosista on peräisin MSC-sertifioidusta kalastuksesta [3]. Norjalaisen Akerbiomarinen, joka valmistaa kalanrehua krillistä, meriperäiset ainesosat ovat 100% MSC-sertifioituja [4].

”ASC:n uuden rehustandardin ansiosta MSC-sertifioidut kalanrehuvalmistajamme voivat nyt osoittaa, että heidän rehunsa ovat maailman kestävimpiä sekä ekologisesti että sosiaalisesti. Se antaa heille maailmanlaajuisen kilpailuedun, koska tulevaisuudessa vastuullisen rehun kysyntä vain kasvaa”, sanoo MSC:n Skandinavian ja Itämeren alueen ohjelmajohtaja Linnéa Engström.

Viittaukset:

[1] YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO (2020) The State of World Fisheries and Aquaculture -2020

[2] https://www.iffo.com/

[3] https://www.biomar.com/en/glob...

[4] https://www.akerbiomarine.com/...

MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. Visiomme on, että maailman valtameret olisivat täynnä elämää ja merenelävien tuotanto turvattu nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta. MSC on tällä hetkellä ainoa YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n, GSSI:n (Global Sustainable Seafood Initiativen) sekä ISEAL Alliancen tunnustama kansainvälinen sertifiointi- ja ympäristömerkintäohjelma luonnonvaraiselle kalalle ja äyriäisille.

MSC:n sininen kalamerkki on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä. Sininen kalamerkki pakkauksessa tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on:

• peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon).
    • täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.

Yli 400 kalastusyritystä 40 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittainen saalis on yli 12 miljoona tonnia, joka vastaa noin 15% koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 19 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org/fi