MSC julkaisi 2021-22 vuosikertomuksensa tänään.

Tiedote -

Vastuullisten merenelävien markkinat ovat kasvaneet globaaleista haasteista huolimatta

Kestävästi pyydettyjen merenelävien kysyntä jatkaa kasvuaan. Tänään julkistetuista uusista luvuista käy ilmi, että MSC-sertifioitujen kalastus- ja toimitusketjuorganisaatioiden määrä sekä useimmat MSC-merkityt tuoteryhmät kasvavat edelleen voimakkaasti.

Kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio Marine Stewardship Council (MSC) julkaisee uudet luvut osana 25-vuotisjuhlavuosiraporttiaan.

Huhtikuun 2021 ja maaliskuun 2022 välisenä aikana MSC-sertifioitujen kalastusten määrä kasvoi 499:stä 539:ään. Sertifioidut kalastukset muodostavat noin 15 prosenttia kaikesta luonnonvaraisesta merisaaliista – viime vuonna määrä oli noin 14 prosenttia. Myös MSC-sertifioidun kalan ja äyriäisten toimitusketjun sertifioitujen yritysten määrä on kasvanut 5 %. Toimitusketjusertifioituja yrityksiä on nyt 5 985 ja niillä on yhteensä yli 46 000 toimipaikkaa.

Vuosikertomus nostaa esiin vahvoja elpymisen merkkejä aloilla, jotka kärsivät koronapandemian aikana. Rajoitusten purkaminen toi mukanaan mm. 39 % myynnin nousun MSC-merkittyihin tuotteisiin food-to-go -kategoriassa.

MSC-merkityn tonnikalan myynti loikkasi 24 % viime vuonna ja sertifioidun lemmikkieläinruoan myynti kasvoi lähes 50 % noin 95 000 tonniin, kun kasvava määrä brändejä päätyi valitsemaan tuotteisiinsa sertifioituja kestävästi pyydettyjä mereneläviä.

Vuosikertomuksessa käydään läpi myös Koillis-Atlantin makrillin, Atlantin-Skandinavian sillin ja mustakitaturskan kalastusten tilannetta. Kalastusten MSC-sertifikaatit on pidätetty, koska rannikkovaltioiden hallitukset eivät ole päässeet sopuun tieteellisen ohjeen mukaisista kalastuskiintiöistä. Näiden kalastuksen menetys MSC:n ohjelmasta on vaikuttanut säilykkeiden ja savustettujen tuotteiden myyntiin kaikkialla Euroopassa.

Rupert Howes, Marine Stewardship Councilin toimitusjohtaja, sanoo:"Viimeiset 25 vuotta ovat olleet uskomaton matka MSC:lle ja kumppaneillemme. Yhteinen agendamme maailman meriemme ja niiden asukkaiden tulevaisuuden turvaamisesta on yhdistänyt useita erilaisia organisaatioita luonnonsuojelun, teollisuuden, hallinnon, tieteen ja kaupan aloilta. Kaikkien mukana olevien pitää olla todella ylpeitä siitä, mitä olemme yhdessä saavuttaneet. Seuraava vuosikymmen on kuitenkin ratkaiseva valtameriemme kohtaamien valtavien haasteiden torjunnassa.

Kuten olemme oppineet viimeisten 25 vuoden aikana, kun yritykset, markkinat ja kuluttajat työskentelevät yhdessä, voidaan saavuttaa paljon hyvää. Tehdäkseen osansa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa MSC pyrkii erittäin kunnianhimoiseen tavoitteeseen saada kolmasosa maailman luonnonvaraisista kala- ja äyriäissaaliista ohjelmamme piiriin vuoteen 2030 mennessä. Tulevina vuosina toivomme voivamme tukea kalastuksia myös niiden jo tavoitellessa MSC-sertifikaattia ja jatkamme kestävien tuotteiden kysynnän kasvattamista markkinoilla kannustaaksemme ja palkitaksemme niitä, jotka investoivat kestävään kalastukseen.”

Lue MSC:n vuosikertomus englanniksi: Celebrating 25 years of certified sustainable seafood>

Lisätietoja:

• MSC:n sinisellä kalamerkillä merkittyjen merenelävien kokonaisvolyymi pysyi edellisvuoden tasolla. Kokonaisarvo 31.3.2022 asti oli 1,25 miljoonaa tonnia.
  • MSC-sertifioidut kalastukset kalastivat 12 miljoonaa tonnia luonnonvaraisia mereneläviä huhtikuun 2021 ja maaliskuun 2022 välisenä aikana.
  • Tähän mennessä MSC:n Ocean Stewardship Fund -rahaston kautta on myönnetty 2,8 miljoonan dollarin arvosta apurahoja 64 hankkeelle, jotka tukevat kestävää kalastusta. MSC:n tavoitteena on kerätä rahastolle yhteensä 11 miljoonaa dollaria vuoden 2022 loppuun mennessä. MAVA Foundation ja Walton Family Foundation ovat jo tehneet avokätisiä lahjoituksia.
  • MSC avaa tulevina vuosina In Transition to MSC (ITM) -ohjelmansa kaikille kalastuksille. Ohjelma on tällä hetkellä avoin pienimuotoiselle kalastukselle ja kalastuksille, jotka pyrkivät aloittamaan MSC-arvioinnin viiden vuoden sisällä.

MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. Visiomme on, että maailman valtameret olisivat täynnä elämää ja merenelävien tuotanto turvattu nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta. MSC on tällä hetkellä ainoa YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n, GSSI:n (Global Sustainable Seafood Initiativen) sekä ISEAL Alliancen tunnustama kansainvälinen sertifiointi- ja ympäristömerkintäohjelma luonnonvaraiselle kalalle ja äyriäisille.

MSC:n sininen kalamerkki on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä. Sininen kalamerkki pakkauksessa tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on:

• peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon).
  • täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.

Yli 500 kalastusyritystä 50 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittainen saalis on yli 12 miljoona tonnia, joka vastaa noin 15% koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 19 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org/fi