MSC myönsi vuoden 2021 Kultainen Kala -palkinnon Suomen Sillikonttori Oy:lle

Vuoden 2021 Kultainen Kala -palkinto Suomen Sillikonttorille

MSC myönsi vuoden 2021 Kultainen Kala -palkinnon Suomen Sillikonttori Oy:lle. Palkinto myönnetään joka vuosi yhdelle MSC:n yhteistyökumppaneista, joka tahollaan tekee töitä vastuullisesti pyydettyjen merenelävien tunnettuuden lisäämiseksi. Kaikki Suomen Sillikonttorin käyttämä silli ja silakka on MSC-sertifioitua.

Suomen Sillikonttorille myönnettiin MSC:n Kultainen Kala 2021 Kestävän Kalan päivässä keskiviikkona 15. syyskuuta. Neljättä kertaa jaettava palkinto myönnettiin tunnustuksena aktiivisesta työstä vastuullisesti pyydettyjen silli- ja silakkatuotteiden kehittämisessä Suomen markkinalle sekä vastuullisen kalan markkinoiden edistämisestä myös vähittäiskaupan omien merkkien tuotteiden puolella.

Suomen Sillikonttorin kaikkien silli- ja silakkatuotteiden kala on MSC-sertifioitua. MSC-sertifikaatti yrityksellä on ollut jo vuodesta 2016 ja MSC-sertifioidut silakkatuotteet tulivat mukaan valikoimaan pian Suomen silakan ja kilohailin saavutettua ensimmäisenä kalastuksena Suomessa MSC:n kestävän kalastuksen sertifikaatin kesällä 2018.

Onnittelemme Suomen Sillikonttoria ja kiitämme heitä yhteistyöstä, joka tietenkin jatkuu myös tulevaisuudessa. Sillikonttori on MSC-sertifikaatin saavutettuaan tuonut markkinoille liudan Suomessa valmistettuja innovatiivisia MSC-sertifioituja silli- ja silakkatuotteita sekä Sillikonttorin brändillä että alihankkijan ominaisuudessa vähittäiskaupan omien merkkien alla. On tärkeää, että suomalaisilla kuluttajilla on mahdollisuus valita todennetusti vastuullinen vaihtoehto ja Sillikonttori on pitänyt huolta siitä, että kuluttajille on tarjolla suomalaiseen suuhun sopivia vaihtoehtoja. Tällainen esimerkillinen toiminta ansaitsi luonnollisesti myös palkinnon”, toteaa MSC Suomen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Vepsä.

Suomen Sillikonttorin takana on suomalaisen sillinjalostuksen tinkimätön mestari, nykyisin Sillikonttorin hallituksen puheenjohtajana toimiva Matti Ruuska. Vuodesta 1977 alalla vaikuttanut Matti on rakentanut Sillikonttorista perheen, joka jakaa hänen missionsa: halun palauttaa kunniaan perinteinen suomalainen sillinjalostus tuomalla markkinoille parhaalla osaamisella parhaista raaka-aineista valmistettuja sillituotteita.

”Haluan kiittää MSC-organisaatiota Kultainen Kala-tunnustuspalkinnon myöntämisestä Sillikonttorille. Sillikonttori on nuori yritys. Tänään tulee kuluneeksi kuusi vuotta toiminnan aloittamisesta. Ympyrä tavallaan sulkeutuu, sillä olemme juuri siirtäneet toimintamme Uudestakaupungista Rymättylään entisen Boyfoodin tehtaaseen, jota olimme toimitusjohtajamme Ilkan kanssa suunnittelemassa ja käynnistämässä vuosituhannen vaihteessa. Sillikonttorille vastuullisuus on alusta alkaen ollut tärkein arvovalinta ja siihen kestävästi kalastettu silli ja silakka oleellisesti kuuluvat. Kun Pohjanlahden silakka sai MSC-sertifioinnin ja kanta vahvistui, olemme hyödyntäneet silliosaamistamme ja kehittäneet kotimaisesta silakasta uusia MSC-merkittyjä silakkasäilykkeitä sekä omalla että kaupan merkeillä.”, sanoo Suomen Sillikonttorin hallituksen puheenjohtaja Matti Ruuska.

Matin luotsaamana Suomen Sillikonttori on toiminnallaan kasvattanut tietoisuutta MSC-sertifikaatista ja on näin osaltaan mukana edistämässä merten hyvinvointia ja varmistamassa, että mereneläviä on tarjolla myös tulevaisuuden sukupolville.

Suomen Sillikonttori Oy

Suomen Sillikonttori on ainoa Suomessa silliä jalostava yritys. Missiomme on nostaa suomalainen sillinjalostus takaisin sille kuuluvaan arvoon käsityöperinteitä kunnioittaen.

Sillikonttorin perusarvoja ovat:

• toisten kunnioittaminen, rehellisyys ja toiminnan läpinäkyvyys
  • toiminnan ja tuotteiden korkea laatu sekä ympäristöstä huolehtiminen
  • ruokahävikin minimointi
  • suomalaisen työn ja raaka-aineiden käyttö aina kun mahdollista

MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. Visiomme on, että maailman valtameret olisivat täynnä elämää ja merenelävien tuotanto turvattu nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta. MSC on tällä hetkellä ainoa YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n, GSSI:n (Global Sustainable Seafood Initiativen) sekä ISEAL Alliancen tunnustama kansainvälinen sertifiointi- ja ympäristömerkintäohjelma luonnonvaraiselle kalalle ja äyriäisille.

MSC:n sininen kalamerkki on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä. Sininen kalamerkki pakkauksessa tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on:

• peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon).
  • täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.

Yli 400 kalastusyritystä 40 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittainen saalis on yli 12 miljoona tonnia, joka vastaa noin 15% koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 19 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org/fi