Älä käytä näitä vinkkejä...

Blogikirjoitus -

Älä käytä näitä vinkkejä, jos et halua luoda kiinnostavaa sisältöä!

Sisällöntuottaminen ei ole tavoite itsessään, vaan yksi monista keinoista saavuttaa kasvua liiketoiminnassa. Mutta jos sisällöntuotannolla haluaa tuloksia, julkaisuilla on herätettävä kohderyhmän huomio. Tässä blogikirjoituksessa kerromme, kuinka voit saada seuraajia ja sitouttaa kohderyhmä brändiisi.

Sisältömarkkinointi on yksi vaikuttavimmista keinoista kasvattaa brändin kuin brändin tunnettavuutta. Ei siis ihme, että moni yritys on huomannut tämän – sisältömarkkinoinnilla kohderyhmän tavoittaa nopeasti ja brändi saa itselleen sitoutuneita seuraajia. Kaiken lisäksi sisältömarkkinointi maksaa keskimäärin 62% vähemmän kuin perinteinen markkinointi – ja johdattaa kolme kertaa enemmän asiakkaita tuotteen äärelle!

Kun satsaat sisältömarkkinointiin, kommunikoit uudella tavalla suoraan kohderyhmäsi kanssa ja opit samalla ymmärtämään heitä paremmin – ja tietojasi hyödyntämällä voit luoda entistä tehokkaampia sisältöjä tulevaisuudessa! Käytä siis hieman aikaa viestintästrategian suunnitteluun. Kun toteutat pitkäjänteisesti suunnitelmaasi, vaivannäkö palkitaan ennemmin tai myöhemmin.

Tässä vinkit, joilla pääset hyvin alkuun ja voit tehostaa sisällöntuotantoa entisestään!

1. Tuota sisältöä kohderyhmälle

Kysy aina itseltäsi: Kenelle minä puhun? Kohderyhmän huomioiminen unohtuu monelta, joten todella tunnista ja kartoita kohderyhmäsi. Mikä heitä kiinnostaa? Mistä asioista he tietävät jo paljon? Anna tämän pohdinnan vaikuttaa yrityksesi viestintästrategiaan ja siihen, miten ja kuinka tuotat sisältöä.

Kun olet kartoittanut kohderyhmäsi, kommunikoi heille suoraan ja ymmärrettävästi. Hyvän viestinnällisen tasapainon löytäminen voi olla alussa työlästä, joten aseta rima alkuun alemmaksi kuin tahtoisit. Kukaan ei halua tuntea itseään tyhmäksi, joten liian monimutkainen viestintä voi karkottaa yllättävän monet! Ole siis itsellesi armollinen ja kärsivällinen – löydät kommunikaatioon tasapainon ajan kanssa.

Älä myöskään unohda muokata sisällön sävyä sekä kohderyhmäsi että käsiteltävän aiheen mukaan. Pitkät ja kuivat lauseet tehoavat harvoihin, mutta myös turhan pirteällä viestinnällä on varjopuolensa – etenkin silloin, kun aihe on vakava tai tärkeä.

Tästä viimeisimmän varoittavan esimerkin tarjoaa Burger King, joka kansainvälisenä naistenpäivänä twiittasi "naisten kuuluvan keittiöön" ("Women belong in the kitchen"). Viesti aiheutti sen verran pahennusta, että ravintolaketjun oli julkaistava anteeksipyyntö ja uusi viesti, jossa täsmennettiin naisten kuuluvan keittiöön mikäli he niin itse haluavat.

2. Käytä aina visuaalista materiaalia

PR-maailmassa on pitkään ajateltu, että sinulla on kahdeksan sekuntia aikaa herättää vastaanottajan mielenkiinto. Tästä kahdeksan sekunnin säännöstä voidaan kiistellä, mutta jokainen ymmärtää, miten tärkeää on herättää kohderyhmän huomio saman tien. Ensimmäisenä kuluttaja huomaa julkaisussa nämä kohdat:  kuva, otsikko, yhteenveto. Keskity niihin!

Useiden tutkimusten mukaan kuvilla synnytetään kuluttajassa nopeasti jokin tunne – ja hyvin toteutetut videot sitouttavat brändiin vielä enemmän! Tiesitkö, että muistamme todennäköisesti kuusi kertaa paremmin kuvilla varustettua informaatiota? Monet hyväntekeväisyysjärjestöt ja eläinten oikeuksia puolustavat yhdistykset ovat erinomaisia esimerkkejä toimijoista, jotka käyttävät voimakkaita kuvia herättääkseen sympatiaa kohderyhmissään.

Ennen tarvittiin paljon rahaa ammattimaisen visuaalisen materiaalin luomiseen. Onneksi visuaalisen materiaalin tuottaminen ei enää vaadi paksua lompakkoa – usein pitkälle pääsee jo uusimmalla iPhonella ja ulkoisella mikrofonilla. Lisäksi, YouTube tarjoaa ennennäkemättömän kattauksen videotutoriaaleja niille, jotka haluavat oppia esimerkiksi kuvaamaan, valaisemaan tai leikkaamaan.

Voit hyvin ottaa yhteyden visuaaliseen sisällöntuotantoon erikoistuneeseen toimijaan. Näin et vain rakenna perustaa sisällöntuotannollesi, vaan saat sille hyvän lähtölaukauksen sekä ensikäden tietoa aiheesta.

3. Väännä rautalangasta tai tarvittaessa ratakiskosta

Joskus kaikille ei ole itsestään selvää, kuinka ja miten tuotteesi tai palvelusi voisi auttaa heitä. Tällöin kannattaa tuoda esille joku esimerkkitapaus, jonka käymällä läpi osoitat, miten yrityksesi hoitaa kohderyhmän pulmia käytännössä. Mitä tavanomaisempi pulma on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä ihmiset näkevät palvelusi hyödyn.

Kun tuot esille esimerkkejä ratkaistuista ongelmista, hyödynnä rohkeasti työntekijöidesi erilaisia taitoja! Jos joku työntekijä on luonteva kameran edessä, miksei hän voisi kertoa yleisölle suoraan siitä, mistä kaikessa on kyse? Esimerkit yhdessä sisältömarkkinoinnin kanssa vahvistavat brändiäsi entisestään!

Huolimatta siitä, kuinka inspiroiva julkaisusi on, riskinä on, että kuluttaja on yksinkertaisesti nähnyt sisällön väärään aikaan. Jos ja kun näin tapahtuu, voi vain toivoa kuluttajan muistavan sinut silloin, kun hän tarvitsee apuasi. Valitettavasti näin ei aina ole, sillä moni turvaa Googleen ongelmanratkaisuissa.

Siis: jotta yksikään potentiaalinen asiakas ei valuisi sormiesi läpi, sinun on aktivoitava kuluttaja saman tien. Käytä rohkeasti CTA-markkinointikeinoa (Call to Action) tarrataksesi kohderyhmääsi – näin sisältösi johdattavat oikeasti myyntiin, ennemmin tai myöhemmin. Hyvä CTA-markkinointi voi esimerkiksi tarjota kuluttajalle mahdollisuutta liittyä yrityksen uutiskirjeen tilaajaksi, osallistua tulevaan luentoon tai ladata julkaisun sisältöön liittyvä asiakirja tai opas.

Lataa PR-suunnitelma loppuvuodelle 2021 (In English).

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä.

PS: Okiloluke – siis oikolue...

Virheet antavat sinusta huolimattoman kuvan. Tällaisen mielikuvan pohjalle et halua rakentaa brändiä, sillä riskinä on, että kuluttaja ajattelee myös tuotteesi tai palvelusi vastaavan viestinnän välittämää kuvaa. Rohkaisemmekin käymään tekstisi ja sisältösi läpi kertaalleen ennen kuin painat Julkaise-painiketta. Voi tuntua työläältä käyttää ylimääräiset puoli tuntia tarkastelemalla jotain sellaista, joka tuntuu jo valmiilta. Usein viimeiset viilaukset kuitenkin tekevät enemmän kuin uskotkaan.

Mynewsdesk Suomi

Customer Success Team Mynewsdesk LinkedIn

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.