Ohita
BBi Communicationin onnistunut PR-työ tukee erityissairaanhoitajien rekrytointia Ruotsiin.

Blogikirjoitus -

BBi Communication: "PR:llä pystytään vaikuttamaan liiketoimintaan"

BBi Communication Finland on kansainvälisen rekrytoinnin, henkilöstöhallinnon ja kielikoulutuksen erikoisosaaja. Yritys rekrytoi ja kouluttaa erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia eri maista alan toimijoiden tarpeisiin. Yksi BBi:n asiakkaista on Göteborgissa toimiva Sahlgrenskan yliopistollinen sairaala, jota yritys auttaa rekrytoimaan erikoissairaanhoitajia Suomesta.

BBi Communication julkaisi marraskuussa Mynewsdeskin kautta Ruotsin sairaanhoitajapulaa käsittelevän tiedotteen, joka sai laajasti näkyvyyttä mediassa. Yrityksen Suomen maajohtaja Marisa Kerman kertoi meille, kuinka BBi onnistui yhdistämään viestinnässään oman liiketoimintansa yhteiskunnallisesti mielenkiintoiseen ja ajankohtaiseen aiheeseen, ja millainen vaikutus seuranneella mediahuomiolla on ollut yrityksen liiketoimintaan.

Viestintää yhteiskunnallisella kärjellä

BBi Communicationin uutishuoneessa julkaistussa tiedotteessa kerrotaan, kuinka Ruotsissa kärsitään erikoissairaanhoidon hoitajapulasta, jonka seurauksena monet ruotsalaiset sairaalat ovat alkaneet systemaattisesti rekrytoida erikoissairaanhoitajia myös Suomesta. Kerman kertoo, että aiheella haluttiin samanaikaisesti tavoittaa mahdollinen rekrytoinnin kohderyhmä ja tuoda näkyvyyttä sekä yritykselle että sen uudelle liiketoiminta-alueelle.

Tiedote sai paljon näkyvyyttä mediassa. Aiheesta kirjoittivat esimerkiksi Talouselämä, Hufvudstadsbladet ja useat paikalliset julkaisut. Kerman uskoo, että aihe herätti median huomion erityisesti siksi, että se tuo uuden näkökulman Suomessa paljon puhuttaneeseen sote-uudistukseen, joka on ollut paljon esillä myös mediassa.

- Meillä Suomessa epävakaus sotessa on jatkunut jo pitkään. Reformi on ollut pitkä prosessi ja työntekijät alkavat olla kyllästyneitä tilanteeseen. Tämä osittain johtaa siihen, että aletaan miettiä, olisiko Ruotsiin töihin lähteminen vaihtoehto, Kerman sanoo.

Toisaalta myös suomalaisen terveysalan palkkataso, erityisesti hoitajien osalta, on Kermanin mukaan ollut vahvasti esillä yhteiskunnallisessa keskustelussa.

- Medioissa, jotka poimivat tiedotteen, haluttiin nostaa esiin, että koska meillä on paljon matalammat palkat ja huonommat työolosuhteet, ammattilaiset haluavat liikkua esimerkiksi Skandinavian sisällä. Meidän liiketoimintaamme käytettiin osana yhteiskunnallista keskustelua, Kerman kertoo.

Onnistunut PR vaikuttaa positiivisesti liiketoimintaan

Kermanin mukaan tiedotteella saavutettiin ne mediat, joita lähdettiin tavoittelemaan. Ruotsinkieliset mediat ja paikallismediat toivat aiheelle ja yritykselle näkyvyyttä yrityksen rekrytointitavoitteelle olennaisen kohderyhmän parissa, kun taas esimerkiksi Talouselämän artikkeli nosti BBi Communicationin osaksi kansallista keskustelua, minkä Kerman kokee erityisen tärkeäksi suhteellisen pienelle toimijalle.

- Näkyvyys on aukaissut ovia keskustelupöytiin, se on selkeää. Se on johtanut siihen, että meidät nähdään enemmän varteenotettavana toimijana kansainvälisessä rekrytoinnissa ja työvoiman liikkuvuudessa, Kerman arvioi.

Hyvä PR hyödyttää luonnollisesti myös BBi:n asiakasta, Sahlgrenskan yliopistollista sairaalaa. Kun BBi Communicationin brändi vahvistuu, he saavat enemmän yhteydenottoja potentiaalisilta rekrytoinneilta ja pystyvät tarjoamaan asiakkaalleen laadukkaampia profiileja. Lisäksi Sahlgrenskan saama näkyvyys Suomessa vahvistaa sen asemaa kilpailijoihinsa nähden, sillä myös muut ruotsalaiset sairaalat rekrytoivat Suomesta.

Tukea PR-työhön Mynewsdeskiltä

Mynewsdesk toimii BBi Communicationin yhteistyökumppanina yrityksen PR-työssä. Mynewsdeskille Kerman antaa pelkkiä kehuja.

- Mynewsdeskin jengi on huikeaa. Katsottiin laatikon ulkopuolelle minkä lisäksi apua ja tukea tuli ihan kaikkeen. Ja mikä oli tässä meidänkin tapauksessamme tärkeää, pystyttiin toimimaan nopeasti ja ketterästi, Kerman toteaa.

Hän myös arvostaa sitä, että Mynewsdesk oli mukana kaikissa PR-prosessin vaiheissa: Mynewsdeskin asiantuntija auttoi sisällön kanssa, jonka jälkeen tuloksia seurattiin ja analysoitiin yhdessä. Kerman kannustaa yrityksiä PR-toimintaan – ja etsimään siihen tarvittaessa tukea yrityksen ulkopuolelta.

- Koin, että meillä ei sisäisesti sitä osaamista ollut, joten etsin ne asiantuntijat ja sen yrityksen, jotka meitä pystyivät auttamaan. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että PR:llä voidaan oikeasti tuoda vaikuttavuutta liiketoimintaan, sitähän ei voi tämän jälkeen kukaan voi kyseenalaistaa, Marisa Kerman summaa.

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.