Brändijournalismi – Voiko yritys olla media?

Blogikirjoitus -

Brändijournalismi – Voiko yritys olla media?

Sirpaloituneen median kautta on entistä vaikeampi tavoittaa omat kohderyhmät. Nyt yritykset kehittävätkin kilvan omaa sähköistä mediaansa, jolla he voivat saavuttaa kohderyhmät suoraan. Suomessa OP-Pohjola ehti ensimmäisenä isoista julkaista oman talousmediansa, Uutishuoneen, heidän omilla sivuillaan. Tämä on brändijournalismia parhaimmillaan.

Brändijournalismista puhuttaessa saattaa helposti tipahtaa kritisoimaan verkko- ja printtimedioiden tilaa – tai pikemminkin sen tilan ahtautta. Ulkoisten tekijöiden seurauksena perinteinen media ei ole voinut pitää asemaansa ja yritykset ovat alkaneet tuottaa sisältöjä yhä enemmän itse.

Ristiveto on kova suuntaan ja toiseen, sillä lisääntyvien kanavien määrä hankaloittaa tilannetta entisestään. Elämme tilanteessa, jossa toimittajalla ei ole aikaa tehdä työtänsä kunnolla ja viestinnän ammattilainen hapuilee yhtä lailla todellisuuden rajamailla yrittäessään saavuttaa näkyvyystavoitteensa.

Brändijournalismi tuo uuden ulottuvuuden viestintään, jossa organisaatio voi olla itse oma mediansa. Parhaassa tapauksessa tästä hyötyy niin brändi, toimittaja kuin yleisökin. Siitä ei ole kauan, kun Henrik Muukkonen kirjoitti M&M:ssä laadukkaan tiedotteen eduista kaikille osapuolille – niin toimittajalle kuin itse viestijälle. Samoihin aikoihin OP-Pohjola ilmoitti juhlallisesti, että vastaisuudessa heidän oma mediansa on yhtiön verkkosivuilla päivitettävä Uutishuone. OP-Pohjola on siis oma talousmediansa – tämä on sekä mahdollista että tarpeellista.

Joidenkin suuhun termit ”brändi” ja ”journalismi” eivät kuitenkaan mahdu yhtä aikaa. Ilmiö ei kuitenkaan aseta kummankaan roolia ristiriitaan, kun pelisäännöt ovat selvillä. Otetaan yksinkertaistettu katsaus terminologiaan ruotsalaisten kollegoidemme siivittämänä: Content marketing vs brand journalism

Markkinointi = kerromme asioista, joita uskomme asiakkaiden haluavan ostavan
Sisältömarkkinointi = kerromme asioista, joita asiakkaat voivat tehdä tuotteillamme/palvelullamme
Brändijournalismi = kerromme asioista, joista asiakkaamme ovat kiinnostuneet

Käytännössä käsitteet menevät usein sekaisin ja harvalla on aikaa miettiä jokaisen sisällön filosofisia perusteita. Pääajatus on kuitenkin siinä, että organisaatio ryhtyy tuottamaan sisältöjä puhtaasti yleisön tietotarpeiden mukaisesti. Ja kun sisällöt tuotetaan organisaation itsensä nimissä, ei termien ”brändi” ja ”journalismi” pitäisi aiheuttaa kenellekään ongelmia. Kun yritys on oma mediansa, tuotetaan sisällöt eksklusiivisesti heidän omalle yleisölleen, ei enää medialle.

Kysymys kuuluukin: kuinka saada oma ääni kuuluviin ja juuri oikealle yleisölle?  Miten brändi voi olla onnistuneesti oma mediansa? Viestintätoimisto Deski julkaisee lähiaikoina Mynewsdeskin tuoreen raportin, jossa brändijournalismin prosesseihin pureudutaan syvällisemmin.

Seuraa uutishuonettamme, niin saat raportin sähköpostiisi ensimmäisten joukossa!

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.