Kolme vinkkiä lainauksien käyttöön lehdistötiedotteessa

Blogikirjoitus -

Kolme vinkkiä lainauksien käyttöön lehdistötiedotteessa

Aivan kuten tarinoiden sivuhenkilöt, sitaatit eli lainaukset eivät yleensä pääse lehdistötiedotetta kirjoittavan prioriteettilistan kärkeen. Usein sitaatit muistuttavat itsestään vasta työn lopussa, joskus ei ollenkaan. Mutta kuten tarinoiden mielenkiintoiset sivuhenkilöt pitävät meitä otteessaan, hyvin mietityt sitaatit houkuttavat lukijoita lehdistötiedotteen pariin.

Jopa hyvin kirjoitettu ja suunniteltu lehdistötiedote kalpenee sellaisen uutisen rinnalla, jossa on mukana muutama viestiä tehostava lainaus. Lainaukset tekevät tekstin ulkoasusta myös monipuolisemman ja antavat lukijalle kuvan tarkoin rakennetusta uutisesta. Lainauksien käyttö siis nostaa lehdistötiedotteen uudelle tasolle, ja mikä parasta, sitaattien avulla uutisesi voi erottua joukosta.

Tässä kolme vinkkiä sitaattien käyttöön uutisissa.

Valitse persoonallisimmat

Sitaattien tulisi herättää tunteita. Jätä siis numerot ja tilastot itse uutiseen, ja käytä sitaatteina lauseita, joissa on keskustelevampi sävy. Jos sitaatti on täysin informatiivinen, siitä puuttuu ihmisnäkökulma.

Voit harjoitella lukemalla uutisia laidasta laitaan ja merkitä ylös kaikki sellaiset sitaatit, jotka herättävät huomiosi. Mitä yhteistä valitsemillasi sitaateilla on?

Jos olet epävarma valitsemastasi sitaatista, kokeile lukea se ääneen. Jos sitaatti kuulostaa tylsältä ääneen luettuna, muuta sitä tai valitse sopivampi. Kysy myös kollegan mielipidettä, jos mahdollista.

Kun sitaatti todella toimii, se erottuu positiivisella tavalla muuten objektiivisen uutisen seasta. Huolella valittu sitaatti luo tekstille myös syvyyttä ja parhaimmassa tapauksessa antaa lukijalle uuden näkökulman tekstissä käsiteltävästä aiheesta.

Käytä sitaatteja harkiten

Haastattelitko henkilöä, joka käyttää värikästä kieltä? Olet onnekas! Nyt tiedät, ketä aiot siteerata uutisessa, mutta muista silti käyttää sitaatteja harkiten.

Jos lehdistötiedotteesi on täynnä sitaatteja, lainaukset menettävät tehonsa. Anna siis jokaiselle sitaatille oma tilansa, sillä et kerro lainauksilla uutista, vaan tehostat niillä viestiäsi. Tehokkaassa sitaatissa on noin 1-2 lausetta.

Pidä myös mielessä sitaattien yhteys uutiseen. Sitaattien tulisi olla sellaisia, ettei lukijan tarvitse pohtia, miten ne liittyvät itse aiheeseen. Valitse sitaattisi huolella ja pohdi, jääkö valitsemasi sitaatti irralliseksi lainaukseksi vai tehostaako se viestiäsi entisestään.

Keksi sitaatti itse — jos muuta ei löydy

Sopivien sitaattien löytäminen lehdistötiedotteisiin ei ole helppo tehtävä. Joskus eteen tulee tilanne, jossa yhtään sitaattia ei ole käytettävissä. Mikäli et saa haastattelua, ei hätää. Voit myös itse keksiä sitaatin uutiseen ja pyytää tekstiisi liittyvää henkilöä hyväksymään sen sellaisenaan tai antamaan ehdotuksia sitaatin muokkaamiseen.

Inspiroivaa sitaattien valitsemista!

PS: Haluatko tietää lisää siitä, miten saada yrityksesi brändiviestinnän uutiset erottumaan muiden joukosta? Lataa itsellesi "Press release template" (In English).

Mynewsdesk Suomi

Customer Success Team Mynewsdesk LinkedIn

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.