Kolme vinkkiä kuinka kirjoittaa otsikko

Kolme vinkkiä kuinka kirjoittaa otsikko

Otsikoiden keksiminen ei aina ole helppoa, mutta muutamilla vinkeillä niiden työstämisestä voi tulla helpompaa. Ensin on kuitenkin ymmärrettävä, ettei otsikon tarkoituksena ole vain typistää uutinen muutamaan nasevaan lauseeseen.

Jos uutinen olisi tuote, otsikko olisi tuotteen etiketti, seloste tai markkinointilause – kirjoittaja siis myy otsikollaan uutisen lukijalle. Kuinka monta kertaa olet itse lukenut uutisista vain ne artikkelit, joiden otsikot ovat herättäneet huomiosi? Jos otsikko ei toimi, hyväkään uutinen ei saa ansaitsemaansa määrää lukijoita. Toimittajat, jotka saavat kymmenittäin, jopa sadoittain uutisia päivässä, eivät koskaan lue kaikkia saamiaan tiedotteita – vain ne, joiden otsikot herättävät huomion.

Tässä kolme vinkkiä, joilla luot otsikon, joka saa toimittajat lukemaan uutisesi.

Ole idearikas, mutta selkeä

Ensimmäinen vinkki: Typistä uutisesi ydinsanoma muutamaan lauseeseen, äläkä unohda, että otsikoiden on herätettävä lukijan huomio. Muista olla selkeä kirjoittaessasi otsikkoa – liika luovuus tekee viestistäsi sekavan. Tiedät varmasti sen tunteen, kun palat halusta leikkiä sanoilla? Älä anna periksi tälle tunteelle, sillä salaperäiset ja vaikeasti ymmärrettävät otsikot eivät palvele sanomasi perille pääsemistä. Hyvä otsikko tekee yhdellä lukukerralla selväksi sen, mikä on juttusi uutinen. Siis suoraan asiaan!

Toinen tärkeä tekijä on sanavalinnat. Vältä käyttämästä turhaa yrityskieltä ja oman ammattikuntasi sanoja, joita tavallinen lukija ei ymmärrä. Suosi tavallista, yleisesti ymmärrettävää kieltä rakentaessasi otsikkoa.

Ole Twitter-ystävällinen

Toinen vinkki: Luo otsikko, joka on jakamisen arvoinen. Jos näkisit oman otsikkosi Twitterissä, jakaisitko sen eteenpäin? Työstä siis otsikkoasi pitäen mielessäsi sen houkuttelevuus. Kerro asioista kuten ne ovat, mutta niin, että niillä on merkitystä lukijalle, sillä ihmiset jakavat tuotteista kertovia uutisia, eivät tuotteet. Mikä siis on uutisesi merkitys ihmiselle tai siinä ympäristössä, jossa kohderyhmäsi toimii?

The Atlantic-lehti on sanonut, että “Twitter ei ole niin tärkeä kuin toimittajat antavat ymmärtää”. Oli niin tai näin, mutta todellisuudessa Twitteristä on tullut nykyajan nopea pikaviestinnän alusta. Vaikket siis kirjoittaisikaan toimittajille sosiaalisessa mediassa, otsikon luominen Twitter-ystävälliseksi voi auttaa sinua.

Ensivaikutelma ratkaisee

Kolmas vinkki: tee parhaasi. Koska otsikko on ensimmäinen asia, jonka toimittajat lukevat uutisestasi, panokset ovat korkealla – onhan otsikko uutisesi myyntislogan! Tarkista kertaalleen otsikkosi sanavalinnat, lauseenjärjestys ja kielioppi ennen “Julkaise”-napin painallusta. Muista myös, ettei kukaan ole täydellinen. On täysin normaalia, että hyvätkin kirjoittajat tulevat sokeiksi kirjoittamalleen tekstille. Jos olet epävarma ja kyseessä on tärkeä lanseeraus tai uutinen, ehkä joku kollegoistasi voisi tarkistaa tekstisi ennen julkaisua. Tee kuitenkin selväksi, että kyseessä on oikoluku, mikäli ette kirjoita uutista yhdessä. Jos et saa ketään oikolukemaan tekstiä puolestasi, jätä teksti lepäämään vähintään yön yli.

Onko järjestyksellä merkitystä?

Vielä lopuksi jotain järjestyksestä. Saatat pohtia, missä vaiheessa on minkäkin osion vuoro. Kirjoitanko otsikon heti? Rakennanko uutisen otsikon jälkeen? Vai tuleeko otsikko vasta, kun uutinen on kirjoitettu?

Joidenkin mielestä otsikko luodaan vasta, kun koko uutinen on kirjoitettu. Mikäli otsikon luo ensimmäisenä, vaarana on, että uutisesta jää jotain oleellista kertomatta siksi, että kirjoittaja on etukäteen jo päättänyt juttunsa iskulauseen. Tällöin uutisen kirjoittaminen voi tuntua työläältä, kun pitäisi kirjoittaa siitä, mitä otsikossa on jo luvattu. Saatat myös myöhemmin huomata, ettei kirjoittamasi uutinen lunasta valitun otsikon antamaa lupausta, ja joudut keksimään pyörän uudelleen.

Sen sijaan jotkut haluavat kirjoittaa otsikon ensimmäisenä, sillä etukäteen valittu otsikko muistuttaa heitä kirjoitettavan uutisen sisältö- ja pituustavoitteesta.

Suosittelemmekin aluksi kokeilemaan jotain näiden kahden väliltä, kunnes tiedät, mikä toimintatapa sopii sinulle parhaiten. Luo esimerkkiotsikko heti alkuun tavoitteeksi, antamaan suuntaviivoja itse uutisen kirjoittamiseen. Kun uutisesi on lopulta valmis, voit huoletta muuttaa otsikkoa sisältöön sopivaksi.

Idearikasta ja selkeää otsikointia!

Lisää vinkkejä otsikoiden ja uutisten kirjoittamiseen:

• Keskity kohderyhmääsi pohtimalla, miten otsikkosi kiinnostaa toimittajia
  • Käytä aktiivista kertojaa. On kiinnostavaa, kun asiat tapahtuvat nyt tai pian. Tällöin toimittajalle tulee tunne, että hän tietää jotain ennen muita – siis oikean uutisen
  • Korosta numeroita ja tilastoja
  • Käytä tekstin korostuksia hyödyksesi: kursivoi, lihavoita ja jaa tekstiäsi väliotsikoilla helposti luettaviin osioihin

Ole rohkeasti yhteydessä, jos sinulla on kysyttävää.

Mynewsdesk Suomi

Customer Success Team Mynewsdesk LinkedIn

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.