​Lopeta Facebook-tykkääjien kerääminen

Blogikirjoitus -

​Lopeta Facebook-tykkääjien kerääminen

Monet yritykset käyttävät valtavasti resursseja Facebook-sivujensa tykkääjien hankkimiseen, mutta siitä ei ole enää juurikaan hyötyä. Brändiä ei siis kannata rakentaa vuokratulle maalle. Facebook päätti nimittäin nostaa vuokraa merkittävästi ja teki sen mitä useimmat markkinoijat ovat pelänneet. Luonnollinen näkyvyys häviää pikkuhiljaa ja näkyvyydestä pitää maksaa. Facebook on kuitenkin edelleen tehokas markkinointiviestinnän työkalu, sitä pitää vain käyttää oikein.

Facebook on pörssiyhtiö, jonka tavoitteena on tuottaa isompaa voittoa joka kvartaalilla. Miksi se antaisi yritysten käyttää alustaansa ilmaisena mainostustyökaluna? Facebook on kuin mikä tahansa verkkomedia, joka myy näkyvyyttä, bannereita ja klikkejä mainostajille. Facebook tekee sen vain eri tavalla. Yrityssivujen luonnollista näkyvyyttä heikennettiin taas tammikuun aikana ja Facebookin mukaan suuntaus jatkuu samanlaisena.

– Facebook on suunnattu käyttäjille, ei mainostajille, on Facebookin perustaja Mark Zuckerberg sanonut. Hän on myös todennut, että hyvä sisältö saa aina näkyvyyttä. Facebook pyrkii karsimaan sisältöä, jota käyttäjät eivät halua nähdä – eli yrityssivuja, joiden sisältö on Facebookin mielestä lähtökohtaisesti markkinointia. Jos käyttäjät sitoutuvat yrityksen julkaisuun, tykkäävät, kommentoivat ja jakavat yrityksen sisältöjä, Facebookin algoritmi nostaa niitä käyttäjien uutisvirtaan. Eli tarpeeksi hyvällä sisällöllä yritys voi edelleen saada orgaanista näkyvyyttä, mutta se on entistä vaikeampaa.

Vinkkejä Facebookin tehokkaaseen hyödyntämiseen

Oma media ensin kuntoon
Kaikessa markkinoinnissa liikenne ja kehitys kannattaa suunnata omaan mediaan, eli omille verkkosivuille. Uutiset ja päivitykset kannattaa julkaista siellä ja rakentaa sivuille oma Uutishuone. Siellä päivityksiä voi julkaista samaan tapaan kuin esimerkiksi Facebookissa.

Liikennevirtoja Facebookista
Facebookin rooliksi tulee kävijöiden ohjaaminen yrityksen omille sivuille. Kun kävijä tulee sivuille,
ensimmäisenä tehtävänä on sitouttaa hänet esimerkiksi seuraamaan Uutishuonetta tai tilaamaan uutiskirje. Näin toimimalla yritys pystyy itse hallitsemaan, mitä tietoa kävijä saa – ilman, että ulkoinen taho vaikuttaa julkaisujen näkyvyyteen esimerkiksi muuttamalla algoritmiaan.

Panosta videoihin
Facebookissa, kuten kaikissa medioissa tärkeintä on panostaa sisältöön. Facebookiin algoritmi suosii videoita – mutta vain Facebookissa julkaistuja videoita. YouTube on Googlen omistama palvelu ja Facebookin merkittävä kilpailija mainostajien euroista, eikä Facebook näytä YouTube-videoita käytännössä juuri ollenkaan. Facebookissa julkaistava video on tehokkain, kuva toiseksi tehokkain ja pelkkä teksti huonoin vaihtoehto.

Mainosta Facebookissa

Facebookin mainostustyökalut ovat erittäin hyviä ja niillä saa nopeasti kohdennettua viestin omalle kohderyhmälle erittäin tarkasti. Muutamalla kympillä tavoittaa jo satoja kohderyhmän henkilöitä. Mainostyökaluja käyttäessä liikenne kannattaa kuitenkin ohjata aina omille sivuille, omaan mediaan, ei yrityksen Facebook-sivuille. Myös muista sosiaalisen median kanavista kannattaa ohjata liikenne omaan mediaan. Twitter ja LinkedIn tarjoavat jo mainostusratkaisujaan ja muutkin ovat niitä juuri julkaisemassa.

Hyödynnä tykkääjät
Tykkääjistä on edelleen hyötyä. He eivät pääsääntöisesti näe julkaisuja ilman, että näkyvyydestä maksetaan, mutta omille tykkääjille markkinointi on selkeästi edullisempaa kuin ei-tykkääjille. Hinta per klikki tai näyttö on kokemuksemme mukaan noin 50-70 % edullisempaa. Jos tykkääjiä siis on, niin heille kannattaa kohdistaa maksettua markkinointia. He ovat aiheestanne kiinnostuneita ja herkemmin klikkaavat julkaisun linkistä teidän kotisivujenne omaan mediaan tai sitoutuvat julkaisuun.

Haluatko asiantuntijamme ilmaisen konsultaation siitä, miten voit ottaa parhaan hyödyn yrityksenne omista some-kanavista ja kehittää sivustonne omaa mediaa niiden avulla? Tai oletko kiinnostunut kuulemaan, miten Facebookin mainostustyökaluja voi hyödyntää viestinnässä? Ota yhteyttä ja sovitaan ilmainen konsultaatio, jonka tuloksia saat vapaasti hyödyntää info@mynewsdesk.fi

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.