Miten saan ihmiset kiinnostumaan tuotemerkkini tarinasta?

Miten saan ihmiset kiinnostumaan tuotemerkkini tarinasta?

Usein sanotaan, että “parhaat brändit perustuvat hyvin kerrottuihin tarinoihin". Tuotemerkin tarina ei koostu vain logosta, faktoista tai yksittäisistä kertomuksista brändin ympärillä. Hyvin kerrottu tarina muodostaa kokonaisuuden, joka pitää sisällään kaiken olennaisen: brändin arvot, tavoitteet ja tarkoituksen.

Bränditarina on kokonaisuus, jolla tuotemerkki esitellään maailmalle. Kokonaisuus muodostuu aina monesta tekijästä, kuten verkkosivujen suunnittelusta ja sosiaalisen median äänensävyn valinnasta sekä niiden myötä konkreettisista tuotteista ja/tai palveluista. Hyvä bränditarina herättää kuluttajissa tunteita, sitoutumista ja lisää tuotemerkin uskottavuutta kohderyhmän parissa – ja kun bränditarina toimii, kuluttajat eivät vain sitoudu, vaan alkavat aidosti välittää brändistä.

Tuotemerkin tulisi näyttää eikä kertoa, mitä se tarjoaa kohderyhmälleen. Aitous on valttia, joten muista luoda tarinoita, jotka ovat totuudenmukaisia. Kaikki mitä teet omassa liiketoiminnassa on osa brändisi tarinankerrontaa! Jos et pidä jostain tarinasi osasta, muuta omaa tekemistäsi sen sijaan, että alkaisit muokkaamaan itse tarinaa.

Kuinka tunnistan tuotemerkin tarinan?

Vaihe 1

Tunne oma tarinasi

Jokaisen tarinan keskiössä on sankari, ja usein bränditarinoissa sankari on itse tuotemerkki. Älä anna tämän kuitenkaan johtaa sinua harhaan silloin, kun suunnittelet PR-strategiaasi! Nimittäin brändin tarinankerronnan kannalta on tehokkainta, kun kohderyhmä on sankari ja yritys on ongelmanratkaisija, joka helpottaa palvelullaan tai tuotteellaan sankarin elämää.

Sinun on tiedettävä oma tarinasi. Aloita määrittelemällä brändin sydän ja tunnistamalla sen ydinperiaatteet. Mikä on brändisi tarkoitus, tavoite, ja visio? Minkä arvojen pohjalta teet liiketoimintaa? Siirry sitten kuvaamaan brändiäsi viestintäsi kautta. Johdonmukainen viestintä on ratkaisevan tärkeää, jos haluat kertoa tuotemerkkisi tarinan. Käytä siis aikaa PR- ja viestintästrategian suunnitteluun!

Vaihe 2

Kuinka ideoin tuotemerkille tarinoita?

Kun sinulla on selkeä käsitys siitä, kuka olet ja mitä aiot saavuttaa, niin voit alkaa kerätä tarinoita suoraan sieltä missä sydämesi sijaitsee – omasta yrityksestäsi! Hyvä ensimmäinen askel on kerätä organisaation avainhenkilöt yhteisen pöydän ääreen ideoimaan. Kirjoita ylös kaikki sisältöideat ja anna niiden vaikuttaa viestintästrategiaan.

Miten saan ihmiset kiinnostumaan tuotemerkin tarinasta?

Onneksi omien tarinoiden esille tuominen ei ole enää vain harvojen etuoikeus. Nykyään on monia tapoja tavoittaa kohdeyleisö ilman, että tarvitsee kaivella taskujaan:

• Digitaalinen media
  • Uutiskirjeet
  • Sosiaalinen media
  • Tapahtumat
  • Menestystarinat
  • Vaikuttajat

Muista toisto!
Julkaise säännöllisesti; näin kasvatat bränditarinasi seuraajia pitkäjänteisesti ja ylläpidät heidän kiinnostustaan. Menestys ei tapahdu yhdessä yössä! Muista siis, että brändistäsi on tultava yleisölle säännöllinen tuttavuus – näin voit kasvattaa luottamusta vähitellen.

Kun suunnittelet viestintästrategiaa, pidä brändisi tarina aina mielessä – aiheesta tai julkaisualustasta riippumatta. Muista, että suhde kohderyhmään muodostuu yksinomaan siitä, miten hyvin he tuntevat brändisi. Epäjohdonmukainen ja hajanainen viestintä pirstaloittaa tarinankerrontaa, ja lopulta jäljelle jää vain hämmentynyt kuluttaja, jolla ei ole selvää mielikuvaa siitä, mistä brändissäsi on kyse. Tästä huolimatta minkään yrityksen tai tarinan ei tulisi pysyä paikallaan – maailma muuttuu ja tuotemerkin on kehityttävä sen mukana.

Lataa täältä uusi oppaamme tarinankerrontaan!

Onko sinulla kysyttävää? Ota rohkeasti yhteyttä.

Mynewsdesk Suomi

Customer Success Team Mynewsdesk LinkedIn

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.