Aitous on avain strategiseen viestintään

Aitous on avain strategiseen viestintään!

“Aitouden arvo ei ole uutta, mutta pandemia on korostanut sen merkitystä ja tehnyt siitä entistä tärkeämpää”. Johanna Lindskog Lindell, PR- ja viestintäjohtaja, Foodora

‘Aitous’ on yksi arvokkaimmista strategisen viestinnän avainsanoista. Mutta mitä aito viestintä todella tarkoittaa infotulvan täyttämässä maailmassa?

Etenkin sosiaalisessa mediassa viime aikoina levinneet disinformaatio-kampanjat ovat perustavanlaatuisesti romahduttaneet yleisön luottamuksen heille tarjottuihin sisältöihin. Myös maailmanlaajuinen pandemia on synnyttänyt niin skeptisyyttä kuin kuiluja ihmisten välille siinä määrin, että yhä useampi pitää arvossaan aitoutta, myötätuntoa ja empatiaa.

Viimeisimmässä e-kirjassamme, joka käsittelee strategista viestintää, neljä asiantuntijaa valottavat, kuinka yritykset voivat kamppailla tätä luottamuspulaa vastaan ja tuottaa enemmän autenttista sisältöä.

Tehtävä ei ole helppo, mutta päätavoitteena yritykselle kuin yritykselle on tuoda viestinnällä esiin omia arvojaan ja identiteettiään. Kun viestintä on aitoa, se puskee kaiken ympärillä olevan melun läpi ja kertoo tarinoita, joihin ihmiset uskovat ja samaistuvat.

Aitouden voi ymmärtää väärin

Oikotietä aitouteen ei tietysti ole. Jos yrität tuoda arvojasi liikaa esille, tilanne voi kostautua myöhemmin. Näin kävi Pepsille, joka korosti kohtalokkaasti globaalin harmonian merkitystä mainoksessa, jossa Kendal Jenner ojentaa poliisille jääkylmän virvoitusjuoman kuumenneiden protestien keskellä. Mainos johti laajaan paheksuntaan, ja Pepsiä syytettiin Black Lives Matter -liikkeen hyödyntämisestä kevytkenkäisesti.

Maailman parantaminen brändin avulla on aina vaikea tehtävä – vaikka sen tekisikin parhain aikein. On helppoa olla liiankin kunnianhimoinen, kun luodaan sisältöä joka on aitoa, silmiinpistävää ja trendien mukaista.

Totuus kuitenkin on, ettei sinun tarvitse palkata supertähteä kertomaan tarinaasi. Aidoimmat viestintuojat ovat juuri niitä ihmisiä, jotka ovat jo organisaatiossasi tai asiakkaitasi.

Kuten viestintäasiantuntija ja kirjailija Helle Petersen kertoo e-kirjassamme: “Eturivin työntekijöiden tulisi olla olennainen osa yrityksen viestintästrategiaa, mutta näin ei usein ole.”

Kyse on yleisestä ja perustavanlaatuisesta virheestä.

Omat työntekijäsi sekä kollegasi, ja tarinat joita heillä on kerrottavanaan, tarjoavat parhaat esimerkit sille, mistä liiketoiminnassasi on kyse. He ovat kaikista tehokkaimpia lähettiläitä yrityksesi arvoille ja kulttuurille.

Skeptisyyden ja epävarmuuden täyttämässä maailmassa kunnianhimoiset ideat ja korkeat markkinointituotannot resonoivat vähemmän kuin aidot, rehellisesti kerrotut tarinat.

Kuin johtaisi orkesteria

Mala Wang-Naveen, Sintef Digitalin viestintäjohtaja, kommentoi e-kirjassamme: “Jotta voit rakentaa luottamusta, sinun täytyy kertoa totuus, mutta sinun täytyy myös osoittaa, että kuluttajat voivat luottaa yrityksesi tekevän oikein.”

Joskus luottamuksen rakentaminen ja viestinnän aitouden saavuttaminen voi tarkoittaa perinteisten toimintatapojen haastamista.

Yksi keinoista on mahdollisesti muuttaa omaa ajatteluaan siitä, kuka voi keksiä ideoita sisällöntuotantoon – ja keiden tulisi niissä näkyä ja kenen tehtävänä on jakaa ne. Perinteisesti PR-tiimit ja markkinointiosastot ovat olleet vastuussa yrityksen viestinnästä, mutta on arvokasta antaa mahdollisuuksia kaikille.

Jos markkinointi- ja PR-tiimit pystyvät toimimaan myös ‘orkesterin johtajina’ ja luovuuden kipinän sytyttäjinä, he voivat lopulta kerätä ideoita kollegoiltaan ja valjastaa erilaisia ääniä sekä näkökulmia kaikkialta yrityksestä – ja kutoa ne sitten yhteen kuluttajia houkuttelevaksi sisällöksi.

Tottakai tällainen voi vaatia niin käytännön asioiden kuin myös logistiikan ottamista huomioon, etenkin jos viestintään otetaan erilaisia ihmisiä erilaisista paikoista, mutta nykyteknologia tekee sisällön jakamisesta ja videoiden editoinnista vaivatonta. Oikeanlaisten työkalujen ja mielikuvituksen avulla jokaisella työntekijällä on mahdollisuus ottaa osaa yrityksen viestintään – ja samalla tuodaan esille yrityksen toimintakulttuuri sekä monimuotoisuus.

PR-ammattilaisena olet täydellisessä asemassa saadaksesi kaiken onnistumaan. Kun kannustat kollegoita rohkeasti mukaan prosessiin, yrityksesi aito ääni tulee luonnollisesti läpi kaikesta viestinnästä.

Poista filtterit

Jokainen yritys on ainutlaatuinen. Jotta voisit viestiä aidosti, sinun tulee ensin löytää yrityksesi ainutlaatuisuus, ja taltioida se sitten sisältöihin. Ennen kaikkea on tärkeää tietää, mitä kohderyhmäsi haluaa.

Yhä enemmän meille tarjotaan käyttäjien itsensä matkapuhelimella tai Zoom-puheluiden avulla tuottamia sisältöjä – niin uutisissa, mainoksissa kuin sosiaalisessa mediassa. Käyttäjien itsensä tuottama sisältö auttaa erilaisia persoonia pääsemään esille ja antamaan meille pienen vilahduksen todellisesta minästään ilman keinotekoisia filttereitä.

Filttereiden poistaminen onkin tärkeä ainesosa yritysten ja yhdistysten viestinnässä. Se auttaa yleisöä näkemään ihmiset niin kuin he ovat ja houkuttelee heitä suoraan sydämestä kerrottujen tarinoiden äärelle.

Lataa ilmaiseksi e-kirjamme (in English), joka käsittelee strategista viestintää.

Ole rohkeasti yhteydessä, jos sinulla on kysyttävää!

Mynewsdesk Suomi

Customer Success Team Mynewsdesk LinkedIn

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.