​Neljä syytä ulkoistaa seuraava viestintäprojektisi

Blogikirjoitus -

​Neljä syytä ulkoistaa seuraava viestintäprojektisi

Haluatko tarjota yleisöllesi laadukasta sisältöä, mutta sinulla ei ole tarpeeksi resursseja sen tuottamiseen?

Työn ulkoistaminen voi olla ratkaisu ongelmaasi.

Vaikka sinulta löytyisi tarvittava ammattitaito ja motivaatio, kaikesta ei aina välttämättä selviä yksin. Sisällöntuotannon tai sen osien ulkoistaminen freelancerille tai sisältötoimistolle on monelle yritykselle tehokkain ratkaisu. Tässä kirjoituksessa kerromme miksi.

Resurssipula sisällöntuotannon yleisin ongelma

Yritysblogin kirjoittaminen ja useiden sosiaalisen median kanavien ylläpitäminen vievät resursseja, joita pienyrityksillä ja start-upeilla ei aina ole käytössään. Ammattitaidon tai copywriting-taitojen puute ei usein ole ongelma, vaan tavallisesti esteenä laadukkaan sisällön tuottamiselle on ajan puute. Kokoukset, myynnin tukeminen ja erilaiset ad hoc-tehtävät vievät leijonanosan markkinointitiimien työajasta, ja sisällöntuotanto jää helposti taka-alalle.

Sisällöntuotannon pitäisi kuitenkin olla tärkeä osa jokaisen markkinoijan työtä, ei ylimääräinen työtehtävä, jota tehdään muiden töiden ohella jos ehditään. Oman yleisön rakentaminen ja sen mielenkiinnon ylläpitäminen vaatii aikaa ja panostusta. Myös bränditietoisuuden kehittäminen on pitkän aikavälin projekti. Kumpaakaan ei saavuteta ilman laadukasta sisältöä.

Markkinoinnin- ja viestinnän ammattilainen ei voi myöskään eristäytyä ympäristöstään. Parhaat tulokset syntyvät vuorovaikutuksesta oman toimialan ajatusjohtajien, vaikuttajien ja toimittajien kanssa. Merkityksellinen vuorovaikutus kuitenkin vaatii, että sinulla on jaettavanasi mielipiteitä, tarinoita tai uusia näkökulmia. Monille meistä jonkintasoinen säännöllinen sisällöntuotanto on paras tapa niiden kehittämiseen.

“Mutta ei minulla ole aikaa…”, kuulemme markkinoijien ja viestijöiden usein sanovan. Kaikki meistä ovat olleet joskus samassa tilanteessa. Katsommekin seuraavaksi tarkemmin, miksi sisällöntuotannon ulkoistaminen saattaa olla tehokkain ratkaisu ongelman ratkaisemiseksi.

Sisällöntuotantoa tehokkaasti

Sisällöntuotantoon erikoistuneet toimistot ja freelancerit pystyvät käyttämään työajan tehokkaasti ja tuottamaan laadukasta sisältöä lyhyessäkin ajassa. Hyvien tulosten saavuttamiseksi ulkopuolinen sisällöntuottaja täytyy ensin briiffata yrityksesi taustasta, kohderyhmästä ja sisällölle asettamistasi tavoitteista. Sisällöntuottajan tutustuttaminen organisaatioosi on kuitenkin vaivan arvoista ja maksaa itsensä takaisin. Sisällöntuotannon ammattilainen voi myös tarjota uusia näkökulmia siihen, mitä, missä ja miten sinun kannattaa kommunikoida.

Näe yrityksesi uusin silmin

Eikö sinulla ole ideoita, millaista sisältöä tuottaa? Etkö tiedä, mistä tai miten aloittaa? Freelancer tai sisältötoimisto näkee yrityksesi ulkopuolisen silmin ja voi tuoda tuoreita ajatuksia ja näkökulmia sen markkinointiin ja viestintään.

Ulkopuolinen mielipide voi olla tarpeen myös tilanteissa, joissa sinä ja kollegasi ette ole samaa mieltä. Puolueeton ammattilaisen mielipide voi auttaa viemään keskustelua eteenpäin.

Yhteistyö luotettavan ammattilaisen kanssa vähentää stressiä

Haluaisimme usein tehdä kaiken itse. Joskus kuitenkin tapahtuu jotain odottamatonta. Työntekijät sairastuvat tai jäävät odottamattomalle virkavapaalle. Yllättävät ad hoc-tehtävät syövät aikaa muilta työtehtäviltä ja työntekijöille kasaantuu liikaa tekemistä. Tämän kaltaisten tilanteiden aiheuttamaa stressiä voi kuitenkin hallita ulkoistamalla osan työtehtävistä.

Kun löydät hyvän sisällöntuottajan, joka osaa kohdella asiakkaitaan oikein, voit olla aina varma, että saat aina laadukasta sisältöä, joka vastaa odotuksiasi.

Hyödynnä taitoja, joita sinulla ei ole

Saatat tarvita tiettyjä taitoja yksittäisen projektin menestykselliseen toteuttamiseen, mutta näitä taitoja omaavan henkilön palkkaaminen ei välttämättä ole liiketoiminnan kannalta järkevää. Tällaisessa tilanteessa projektin toteuttaminen kannattaa antaa ulkopuolisen hoidettavaksi.

Yritysten henkilöstökulut ovat usein korkeat. Vaikka freelancerit usein laskuttavat vakituista työntekijää enemmän tuntia kohden, vapaus valita milloin ja miten työ tulee tehdyksi on etu epävakailla markkinoilla.

Riippuen suhteestasi freelanceriin, voit myös usein saada halvempia pakettidiileja tarjoamalla montaa projektia samalle sisällöntuottajalle tai kuukausittaista ennakkomaksua tietylle ajanjaksolle.

---

Muista, että kaikkea ei aina tarvitse tehdä itse - se on kuluttavaa ja maailmassa on muutakin kuin työnteko. Kokeile tiettyjen projektien ulkoistamista ammattilaiselle, et varmasti tule pettymään.

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.