Viestintä ja teknologia: hallitsevat trendit vuonna 2017

Blogikirjoitus -

Viestintä ja teknologia: hallitsevat trendit vuonna 2017

Jokainen moderni PR-strategia tarvitsee teknologiaa. Yli 85% PR-ammattilaisista arvioi teknologian merkityksen kasvavan merkittävästi seuraavien viiden vuoden aikana. Tästä syystä teknologian uusimpien trendien tunteminen on jokaiselle viestijälle välttämätöntä.

Seuraavat teknologiset trendit hallitsevat viestintää ja PR:ää vuonna 2017.

1. Analytiikan merkitys jatkaa kasvuaan

PR-kampanjoiden tehokkuuden mittaaminen on yrityksille äärimmäisen tärkeää. Analyyttisten työkalujen kysyntä oli suurta vuonna 2016 ja jatkaa kasvamistaan kuluvana vuonna. Moderni markkinointi ja PR rakentuu luotettavalle datalle ja yhä useammat markkinointialustat tarjoavatkin jonkinlaisen sisäänrakennetun analytiikkatyökalun.

2. Muuttuva sosiaalisen median maailma

Kommunikaatio yritysten ja asiakkaiden välillä on kasvavassa määrin siirtymässä perinteisistä kommunikaatiokanavista kuten sähköpostista ja puhelimesta sosiaaliseen mediaan. Asiakkaat haluavat saada helposti yhteyden yrityksiin sosiaalisessa mediassa ja saada nopeasti vastauksen kysymyksiinsä ja ongelmiinsa. Asiakkaat myös odottavat suosikkibrändiensä olevan aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja tykkäävät, kommentoivat ja jakavat sisältöä, kun se kiinnostaa heitä.

Asiantuntijat ennustavat, että Facebookin, Pinterestin ja Instagramin merkitys markkinoinnin ja PR:n asiantuntijoille kasvaa vuonna 2017. Twitterin suosio saattaa kuitenkin vuonna 2017 alkaa viimein hiipua.

3. Video on tulevaisuuden formaatti

Online-maailma on muutoksen kourissa ja teksteihin perustuva sisältö on siirtymässä videon tieltä. Valtaosalla teollisuusmaiden kuluttajista on käytössään nopea internet-yhteys, myös puhelimessa, mikä antaa uudenlaiset mahdollisuudet käyttää videoita viestinnässä ilman pelkoa siitä, että vieraannuttaisivat osan yleisöstä. Internetin ollessa täynnä vääriä uutisia kuluttajat ovat yhä mediakriittisempiä ja videot voivat tarjota erilaisen aitouden tunteen, joka voi olla korvaamaton apu luottamuksen rakentamisessa.

Videoiden ja kuvien käsittelyyn tarkoitetut työkalut ovat viestijöiden jo nyt suosikkityökalujen joukossa, sillä yli 50% kertoo käyttävänsä niitä. Kysynnän kuitenkin odotetaan nousevan entisestään vuonna 2017. Viestijöiden on opeteltava käyttämään luovia työkaluja tarjotakseen omaperäistä ja mielenkiintoista videosisältöä.

4. Älä aliarvioi sähköpostia

Perinteinen markkinointityökalu sähköposti pitää pintansa tärkeänä kommunikaatiokanavana yritysten ja asiakkaiden välillä. Sen käytön täytyy kuitenkin uusiutua. Koska asiakkaat lukevat sähköpostiaan yhä useammin puhelimella, sähköpostien pituus lyhenee mukautuakseen pienille näytöille sopivaksi. Yritykset myös kasvavassa määrin integroivat sähköpostit osaksi muuta viestintäänsä. Esimerkiksi, edistyneimmät chatbotit pystyvät lähettämään asiakkaille personoituja sähköposteja perustuen keskustelujen sisältöön. Mitä persoonallisemmaksi sähköpostiviestintä muuttuu, sitä tärkeämpi osa siitä tulee kestävien asiakassuhteiden luomisessa.

Ajan tasalle teknologian uusimmista trendeistä

Jos haluat oppia uusimmista teknologisista trendeistä viestinnässä, lue osa 3 PR-Revolution-sarjastamme. Tässä sarjassa kerromme uusimmista teknologisista työkaluista sekä annamme vinkkejä niiden hyödyntämiseen omassa PR-strategiassasi.

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.