Ohita
​Selvitys: Digiviestijän työstä tulee yhä analyyttisempaa, oikeita mittareita tuloksille tarvitaan

Tiedote -

Mynewsdesk tutki yhdessä ruotsalaisen Berghs School of Communication -viestintäoppilaitoksen kanssa digitaalisen viestinnän tilaa Suomessa. Kyselyyn vastasi yhteensä 214 yritysviestinnän ja markkinoinnin ammattilaista. Yli 80 % :lla vastaajista on vähintään neljä vuotta työkokemusta alalta. Mynewsdesk toteutti vastaavan kyselyn Suomessa viimeksi syksyllä 2014.

Tutkimuksessa keskityttiin tänäkin vuonna viestintä- ja markkinointialan digitaaliseen murrokseen sekä siihen, mitä muutos merkitsee alan ammattilaiselle. Mynewsdeskin CMO Jonathan Beanin mukaan digitalisoituminen kiihtyy entisestään ja muuttaa tapoja, joilla yleisö vastaanottaa ja käsittelee yritysviestejä. ”Kriittinen piste on saavutettu ja viestintäammattilaisen tulee olla entistäkin proaktiivisempi vastatakseen tuleviin muutoksiin lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.”

Digitaalisen viestinnän vallankumous on täällä

Lähes 90 prosenttia kyselyyn vastanneista uskoo teknologian ja digitaalisen viestinnän merkityksen kasvavan merkittävästi seuraavan viiden vuoden aikana ja puolet vastanneista (51 %) ovat kokeneet ensimmäisiä onnistumisia digitaalisessa viestinnässä.

”Kaksi vuotta sitten tutkimukseen vastanneet viestijät olivat vielä huolissaan omasta osaamisesta. Nyt vaikuttaisi siltä, että suurimmat haasteet on selätetty ja ensimmäisten onnistumisten kautta ryhdytään löytämään toimiva ja tuloksellinen tapa tehdä töitä digitaalisessa toimintaympäristössä, toteaa Mynewsdesk Suomen maajohtaja Nina Lallukka.”

Johto tukee digitaalista viestintää - resurssit yhä jäljessä

Tutkimukseen vastanneet henkilöt nostavat resurssipulan suurimmaksi haasteekseen. Tilanne oli lähes sama kaksi vuotta sitten. Jopa 70 % vuoden 2014 kyselyyn vastanneista henkilöistä nosti digitaalisen viestintästrategian toteuttamisen suurimmiksi haasteiksi resurssit, niin taloudelliset kuin henkilöstöönkin liittyvät. Tämän vuoden vastauksissa resurssihaasteet mainitsi 60 % vastaajista. Uusien työskentelytapojen ja teknologioiden kokeiluun jäi vastaajien mukaan liian vähän aikaa (53 %).Tämän vuoden vastauksissa kolmen suurimman haasteen joukkoon nousi myös vaikeus löytää oikeanlaisia mittareita työn tulosten arvioimiseen (53 %).

Kankeus ja haluttomuus uusien toimintatapojen käyttöönottoon näyttäisi olevan historiaa ainakin johdon asenteita koskien, sillä jopa 89 % vastanneista kokee saavansa johdolta tuen digitaaliselle viestinnälle ja 60 % tarvittaville teknologiahankinnoille.

Digitalisoituminen muuttaa tiimien osaamisprofiilia

Vastaajia pyydettiin nimeämään kolme todennäköisintä muutosta heidän työnkuvassaan. Viestintäammattilaisen työnkuva tulee muuttumaan yhä analyyttisemmaksi (56 %) strategisemmaksi (54 %) ja monimutkaisemmaksi (43 %). Vastaajat saivat valita kolme heille todennäköisintä vaihtoehtoa 13 eri muuttujasta.

Työnkuvaa ja alaa laajemmin koetteleva muutos näkyy myös tiimitasolla. Viidennes vastaajista tulee vaihtamaan tiimin kokoonpanoa seuraavan viiden vuoden aikana vastatakseen digitaalisen viestinnän haasteisiin. 48 % vastaajista uskoo digitaalisesta viestinnästä vastaavan tiimin kasvavan seuraavan viiden vuoden aikana. Yllätykseksi nousi se, että lähes kolmannes vastaajista sanoo palkkaavansa mieluummin uusia osaajia kuin kouluttavansa nykyisiä työntekijöitä. Valtaosa kyselyyn vastanneista henkilöistä (84 %) uskoo, että teknisesti taitavalla viestintäammattilaisella on paremmat uramahdollisuudet kuin ammattilaisella ilman näitä taitoja.

Tietoa kyselystä

Mynewsdesk teki kyselyn sähköisesti viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisille. Vastaajien määrä Suomessa oli 214 ja heistä ylintä johtoa oli 20,1 %, päällikkötasoa 34,5 % ja asiantuntijoita 30,8 % ja sisällöntuottajia 14,5%.

Nyt julkaistu tutkimus on osa laajempaa kansainvälistä tutkimusta, johon vastasi yli 2 500 viestinnän ammattilaista yhteensä kahdeksasta maasta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä ruotsalaisen Berghs School of Communication -viestintäkoulun kanssa. Tulemme julkaisemaan seuraavien kuukausien aikana kolmiosaisen sarjan tutkimustuloksista. Voit tilata artikkelit suoraan sähköpostiisi tästä.

*digitaalisella viestinnällä tarkoitamme perinteisen viestinnän (PR) yhdistämistä sisältömarkkinointiin, sosiaalisen median toimenpiteisiin sekä hakukonenäkyvyyden kasvattamiseen.

Mynewsdesk – tehokasta viestintää

Mynewsdesk on maailman johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin julkaisualusta. Uutishuoneratkaisuumme luottaa tällä hetkellä yli 5000 yritystä ja 60 000 viestinnän ammattilaista. Mynewsdesk on säilyttänyt vuodesta 2003 asti asemansa todellisena pioneerina digitaalisen viestinnän alalla. Tarjoamme viestinnän ammattilaisille mahdollisuuden viestiä tehokkaasti uutishuoneratkaisullamme.

Mynewsdeskin omistaa norjalainen NHST. Mynewsdeskin pääkonttori on Tukholmassa, ja muut toimistot Norjassa, Tanskassa, Suomessa, Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Singaporessa.

Saadaksesi lisää tietoa Mynewsdeskistä, seuraa meitä:

Slideshare

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.