Nestlé odottaa hankkivansa yli 14 miljoonaa tonnia uudistavan maatalouden menetelmillä tuotettuja raaka-aineita vuoteen 2030 mennessä..

Uutinen -

Nestlé Nordics webinaari: Uudistava maatalous voi muuttaa elintarviketeollisuutta vain yhteistyön kautta

Nestlé toteuttaa mittavia toimenpiteitä kasvihuonekaasupäästöjensä puolittamiseksi vuoteen 2030 ja hiilineutraalisuuden saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä samalla, kun yhtiö kasvaa. Yksi Nestlén ilmastostrategian keskeisistä toimista on tukea viljelijöitä uudistavan maatalouden käytäntöjen toteuttamisessa. Vuoteen 2030 mennessä Nestlé odottaa hankkivansa yli 14 miljoonaa tonnia uudistavan maatalouden menetelmillä tuotettuja raaka-aineita.

Mutta mikä rooli uudistavalla maataloudella on, ja miten elintarviketeollisuus voi yhdessä toimia siirtymävaiheessa?

Tämä oli viime viikolla pidetyn Nestlén pohjoismaisen ilmastoseminaarin teemana. Yli 80 sidosryhmän edustajaa, kestävän kehityksen asiantuntijaa, kansalaisjärjestöä ja teollisuuden johtajaa kokoontui kuulemaan asiantuntijoiden keskustelua siitä, miten elintarviketeollisuus voi maatalouden kautta torjua ilmastonmuutosta.

Katja Seidenschnur, Nestlén kestävän kehityksen johtaja Euroopan, Lähi-Idän ja Pohjois-Afrikan markkina-alueelta kertoi Nestlén lähestymistavasta kestävään kehitykseen korosten yhteistyön tärkeyttä:

- Olemme laajentaneet toimitusketjuamme ottamaan huomioon viljelijöiden, tavarantoimittajien, asiakkaiden ja kuluttajien lisäksi myös hallitukset ja kansalaisjärjestöt vaikuttaaksemme poliittikkaan ja käytöntöihin. Yhtenä ensimmäisistä UN Global Compact -aloitteen allekirjoittajista olemme julkaisseet erittäin yksityiskohtaisen, maailmanlaajuisen toimintasuunnitelman, jolla sitoudumme nollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä. Kestävä raaka-aineiden hankinta, mukaan lukien metsäkadon estäminen, uudistava maatalous ja puiden istuttaminen, ovat esimerkkejä toimista, jotka auttavat meitä vähentämään päästöjämme.

UN Global Compact Norjan toimitusjohtaja Kim Gabrielli keskittyi esityksessään yhä enemmän esillä olevaan aiheeseen - miten kestävyydestä ja ilmastonmuutoksesta voidaan tehdä liiketoimintamahdollisuuksia. Gabrielli korosti tulevien vuosien väestönkasvusta johtuvaa elintarvikkeiden kasvavaa kysyntää:

- 40 prosenttia tiloilla tuotetusta ruoasta ei pääse myymälöihin asti. Miten voimme löytää uusia ratkaisuja, jotka tuottavat enemmän ruokaa, mutta vähentävät myös ruokahävikkiämme? Vastaus on yritysten, toimialojen ja teollisuuden välisessä yhteistyössä.

UN Global Compact Norja on käynnistämässä toimintafoorumia, joka kokoaa 30 yritystä ja sidosryhmää pohtimaan miten elintarvikejärjestelmästä voidaan tehdä kestävämpi.

Verkkoseminaarin viimeinen puhuja oli Nestlén globaalin vastuullisen hankinnan johtaja Yann Vuillerod, joka kertoi yksityiskohtaisemmin, kuinka Nestlé luo puitteita uudistavaan maatalouteen siirtymiselle.

- Tulospohjainen lähestymistapa, jossa etenimistä mitataan vuosittain, on avain uudistavaan maatalouteen. Raaka-aineemme edustavat jopa 70 prosenttia ilmastojalanjäljestä, joten tämä todella mahdollistaa vaikutusten aikaansaamisen.

Esityksiä seurasi kysymys- ja vastausosio.

Nestlé aikoo seuraavan viiden vuoden aikana investoida yhteensä 3,2 miljardia Sveitsin frangia ilmastotyönsä. Tämä summa sisältää 1,2 miljardin Sveitsin frangin panostuksen uudistavan maatalouden käynnistämiseen yrityksen toimitusketjussa. Investoinnit rahoitetaan ensisijaisesti operatiivisten toimien ja rakenteiden tehokkuuden parantamisesta saatavien hyötyjen avulla.

Webinaarin voi kokonaisuudessaan katsoa täältä.