Kilojen kanssa kamppailu uuvuttaa

Kamppailu kiloja vastaan on tuttua puuhaa lähes joka toiselle suomalaiselle. Kaksi kolmesta miehestä ja lähes puolet naisista ovat ylipainoisia. Ylimääräiset kilot ovat paitsi raskas lasti kantaa, ne voivat myös vaarantaa terveyden. Erityisesti merkittävä ylipaino lyhentää elinikää ja lisää monien kansansairauksiemme riskiä.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen kertoo, että painon pudottaminen on sitä helpompaa mitä aikaisemmassa vaiheessa siihen tarttuu. Tosin monille muutamankin kilon pudottaminen voi tuntua ylivoimaiselta. Ja vaikka olisi tahtoa ja yritystä, niin keinot puuttuvat. Koska olennaista on syödä vähemmän kuin kuluttaa, voi pienempien energiamäärien syöminen olla vaikeaa. Siksi apuna voi käyttää ateriankorvikkeita.

– Säännöllisen ateriarytmin ylläpitäminen kiireisessä ja hektisessä arjessa on monelle vaikeaa. Töiden jälkeen tekisi mieli napata kaupan kassalla jonottaessa mukaan suklaapatukka. Tai jos lounas on jäänyt kokonaan töissä väliin, niin iltapäivällä on niin kova nälkä, että on pakko suunnata kohti pikaruokaravintolaa. Jos säännöllinen tavallisen ruoan syöminen ei tunnu onnistuvan, suosittelen asiakkailleni ateriankorvikkeita. Ne ovat karkkipatukoita tai muita naposteltavia terveellisempi välipalavaihtoehto. Niistä saa energia myös ennen jumppaan menoa tai sen jälkeen.

– Olen huomannut työssäni, että painonpudotus voi olla pienestäkin kiinni. Joskus asiakkaani ovat aluksi saaneet pudotettua painoa hyvin, mutta sitten paino jämähtää. Silloin suosittelen heille ihan kuuria ruokavalion- tai ateriankorvikkeita, jolloin painonpudotus saadaan jatkumaan ja vältytään turhautumiselta, joka saattaisi pilata koko laihdutusprojektin.

Lounaan laatu ja määrä merkittävää

– Vaikka puhun lounasruokailun puolesta, niin toiset eivät voi mennä buffettiin, sillä heille iskee tarve syödä koko rahan edestä. Toisten työpaikoilla taas ei ole lounasruokalaa, vaan heidän pitäisi joka päivä mennä ravintolaan syömään. Ravintolaruoka on yleensä rasvaista ja se kyllä näkyy pian painossa. Ateriankorvikkeilla voi korvata koko lounaan, sillä jos lounaan  jättää kokonaan väliin, se kostautuu helposti ilta-ahmimisena, ravitsemusterapeutti Partanen toteaa.

Ateriankorvikkeet ovat valmiiksi pieniä, kevyitä aterioita. Annoskoko on laskettu niissä valmiiksi. Ne myös opettavat pienempiin annoskokoihin – vieden kuitenkin nälän pois.

– Olen huomannut, että kun asiakkaani opettelevat lukemaan ateriankorvikepakkausten tekstejä ja faktoja, he alkavat kiinnittää enemmän huomiota myös muun ruokansa ravintosisältöön. Silti senkin jälkeen tavallisella ruoalla laihduttajan on itse vaikea laskea riittävää ravitsemuksellista sisältöä. Siihen yleensä tarvitsee ravitsemusterapeutin apua. Aterian- ja ruokavalionkorvikkeet sen sijaan sisältävät valmiiksi tarvittavan määrän vitamiineja, rasvahappoja ja proteiinia. Näin ei tarvitse laskea itse, että tuleeko puutosta jostain.

Lisätiedot:
v