Plantagen juhlistaa Maailman mehiläispäivää – miten kotipuutarhuri voi huomioida pölyttäjät puutarhanhoidossa?

Pohjoismaiden laajin puutarha-alan myymäläketju Plantagen juhlistaa Maailman mehiläispäivää 20.5.2024. Yritys kannustaa kaikkia suomalaisia ottamaan osaa tärkeään päivään luomalla pölyttäjäystävällisiä puutarhoja ja parvekkeita.

Tiesitkö, että pölyttäjien tila koetaan niin tärkeäksi, että Suomi sai oman kansallisen pölyttäjästrategian vuonna 2022? Sen tavoitteena on vuoteen 2030 mennessä pysäyttää pölyttäjien määrän ja monimuotoisuuden väheneminen ja varmistaa pölyttäjäkantojen vakiintuminen ja kehittyminen myönteiseen suuntaan.

Suomen ympäristökeskuksen kansallista pölyttäjästrategiaa tukevan taustaselvityksen mukaan maailman kukkakasveista noin 90 % ja viljelykasveista noin 75 % hyötyy eläinpölytyksestä. Suomessa pölytyksestä huolehtivat monet muutkin kuin perhoset ja tarhamehiläiset. Perhosten, kimalaisten ja mehiläisten lisäksi erakkomehiläiset ja kärpäset hoitavat pääosan pölytyksistä, mutta vähäisemmin työhön osallistuvat myös esimerkiksi kovakuoriaiset ja muurahaiset.

Miten Plantagen tukee pölyttäjähyönteisten hyvinvointia?

Plantagen on jo useamman vuoden ajan merkinnyt pölyttäjäystävälliset kasvit pienellä mehiläissymbolilla.

Pölyttäjäystävällisiä kasveja voi hakea helposti myös Plantagenin verkkosivuilta. Myös vinkkejä ja ohjeita löytyy Plantagenin verkkosivuilta paljon, ja lisäksi Plantagenin asiakaspalveluhenkilökunta voi auttaa alkuun pölyttäjäystävällisen puutarhan perustamisessa.

Myymälöistä löytyy myös esimerkiksi valmiita hyönteishotelleja, niittykukkasiemenseoksia ja matalia vesialtaita, jotka voivat parantaa pölyttäjähyönteisten olosuhteita pihalla, puutarhassa, terasseilla ja parvekkeilla.

Mitä puutarhaharrastaja voi tehdä pörriäisten hyväksi?

Pölyttäjiä uhkaavat nykypäivänä monet asiat. Elinympäristöjen osalta muun muassa avointen niittymäisten tilojen, ja pesä- tai lisääntymispaikkojen osalta lahopuiden vähentyminen ovat ajaneet monet pölyttäjähyönteiset ahtaalle. Ulkoisista haitoista esimerkiksi maanviljelyssä käytetyt kemikaalit, valosaaste ja elinympäristöjä valtaavat vieraslajit voivat kaventaa monien pölyttäjälajien elinmahdollisuuksia myös Suomessa. Sääolosuhteiden näkökulmasta kesien pitkät kuivat kaudet ja talven sateisen lumettomat lämpöjaksot voivat verottaa pölyttäjähyönteiskantoja. Maailmalta voi myös levitä esimerkiksi tarhamehiläisten mukana loisia ja viruksia luonnonkantoihin.

Kokosimme yhdessä Plantagenin asiantuntijoiden kanssa muutamia ehdotuksia pölyttäjäystävällisistä teoista:

• Levitä tietoa pölyttäjien tilasta ja luonnon monimuotoisuudesta sekä niiden suojelusta. Kerro esimerkiksi luonnon kiertokulusta erityisesti lapsille ja nuorille.
  • Kirjaa lajihavaintosi sekä pölyttäjähyönteisistä että niiden ravintokasveista osoitteessa Laji.fi.
  • Tee pölyttäjäystävällisiä ehdotuksia ja aloitteita kotipaikkakuntasi päättäjille ja viranomaisille liittyen esimerkiksi viheralueisiin tai vieraslajien torjuntaan.
  • Osallistu vieraslajien kitkemistalkoisiin. Esimerkiksi lupiinit uhkaavat monia luonnonniittyjä.
  • Pölyttäjät tarvitsevat ravinnokseen elämänsä aikana mettä tai siitepölyä, perhoset toukkavaiheessa kasvien lehtiä. Vaali puutarhassasi ja parvekkeellasi mahdollisimman monipuolista kasvistoa. Tarjoa lisäksi pölyttäjille kukkivia ravintokasveja aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn. Älä unohda myöskään puita ja pensaita, esimerkiksi pajut ja herukat ovat tärkeitä ravintokasveja monelle pölyttäjälle. Myös eri perhoslajien toukkien ravintokasveja kannattaa vaalia.
  • Jätä pihallasi tilaa myös luonnonmukaisille alueille, joissa saa olla myös avointa maastoa pesäkoloja varten, rikkaruohoja, lehtikasoja ja lahopuuta. Talvisin ei kannata myöskään olla liian innokas luomaan lumia, sillä kinokset tarjoavat suojaa monelle talvehtivalle hyönteiselle. Voit myös rakentaa hyönteishotelleja.
  • Vältä pölyttäjähyönteisille vaarallisia kemikaaleja.
  • Tarjoa hyönteisille vettä pitkinä kuivina kausina.
  • Sammuta yövalaistus.
  • Jos haluat puutarhaasi jotain tiettyä pölyttäjälajia, voit perehtyä sen ravinto- ja olosuhdevaatimuksiin ja koittaa muodostaa pihallesi sille optimaaliset elinolot.
  • Jos haluat juhlistaa Maailman mehiläisten päivää juuri toukokuussa kukkivilla kasveilla, kukassa ovat vielä monet kevään sipulikukat, mutta myös esimerkiksi herukat, omena- ja luumupuut.

Maailman mehiläispäivä

Maailman mehiläispäivä on YK:n aloitteesta vuonna 2017 syntynyt teemapäivä, jonka tavoitteena on kiinnittää huomiota pölyttäjiin ja vahvistaa niitä keinoja, joiden avulla mehiläisiä ja muita pölyttäjiä voidaan suojella. Suomen ympäristöministeriö julkaisi ensimmäisen kansallisen pölyttäjästrategiansa vuonna 2022. Strategian tavoitteena on pysäyttää pölyttäjien määrän ja monimuotoisuuden väheneminen ja varmistaa pölyttäjäkantojen vakiintuminen ja kehittyminen myönteiseen suuntaan vuoteen 2030 mennessä.

Tutustu teemaan tarkemmin:

Tavallisimmat pölyttäjät

Niitty – pölyttäjien paratiisi

Auta puutarhan pölyttäjiä ja auta satoa

Plantagenin mehiläisystävällisiä kasveja löydät täältä.

Lähteet:

Suomen ympäristökeskuksen raportteja 34/2021: Pölyttäjien tila Suomessa, Kansallista pölyttäjästrategiaa tukeva taustaselvitys (Janne Heliölä, Mikko Kuusisaari & Juha Pöyry)

Plantagenista saat kaiken tarvitsemasi kasvavaan elämään. Meiltä löydät projekteihisi kasvit, kalusteet, tiedon ja inspiraation. Autamme sinua pääsemään lähemmäs luontoa ja sen positiivista voimaa. Palvelemme yli 120 myymälässä ympäri Suomen, Ruotsin ja Norjan sekä verkkokaupassa, joka on aina avoinna. Tervetuloa Pohjolan ihanimpaan kasvihuoneeseen!