Blogikirjoitus -

Jasmine Jussila: Ketä kiinnostaa työnantajamaine?

Tiesitkö, että hyvän työnantajamaineen omaavat yritykset eivät kilpaile pelkällä palkalla? Heille hakeutuu oikeanlaisia työnhakijoita aina kun rekrytointi on päällä – ja muulloinkin. Itseohjautuvuus ja motivaatio näkyvät suoraan myös asiakastyytyväisyydessä. Ja mikä parasta: lisääntynyt tehokkuus näkyy myös viivan alla.

Kaikilla yrityksillä on työnantajamaine. Se joko elää omaa elämäänsä tai oikein ohjattuna siivittää yrityksen menestykseen. Siksi viimeistään nyt on aika perehtyä aiheeseen. Pidä mielessä ainakin seuraavat 5 asiaa:

1. Ole kiinnostava työnantaja myös silloin, kun et rekrytoi.

Tavoitteena ei ole lisätä työnhakijoiden määrää. Tavoitteena on varmistaa, että oikeat osaajat ovat sinulla töissä. Ota ilolla vastaan talenttien oveen koputukset myös rekrytointien ulkopuolella ja kohtele työnhakijoita arvokkaasti. Varmista, että olet jatkossakin heidän ykkösvalintansa. Samalla saat nykyiset työntekijäsi tehostamaan työskentelyään – haluavathan he osoittaa, että ovat paikkansa ansainneet.

2. Muista, että kohderyhmänä eivät ole vain uudet työnhakijat.

Joskus unohdamme arvostaa sitä mitä meillä on, kunnes joku siitä muistuttaa. Nykyiset työntekijät ovat ylpeitä työnantajastaan, joka näyttäytyy positiivisessa valossa – kunhan viestintä pitäytyy totuudessa. Myös asiakkaana asioimme mieluiten yritysten kanssa, jotka ovat tunnettuja hyvästä työnantajamaineesta. Työstään ylpeän työntekijän on helpompi hymyillä ja venyä palvelussa. Siitä voi maksaakin piirun verran enemmän.

3. Anna puheenvuoro työntekijöille, valjasta heidät brändilähettiläiksi.

Työntekijät edustavat brändiäsi joka tapauksessa. Kannusta työntekijöitä näkymään, oppimaan ja ilmaisemaan ajatuksiaan tehokkaammin. Ohjaa heitä ja ole heistä ylpeä. Vastalahjaksi saat sitoutuneisuutta ja aloitteellisuutta sekä roppakaupalla parempaa mainetta.

4. Kutsu markkinointi ja viestintä mukaan projektiin.

Työnantajamaine on sysätty liian usein yksin HR:n tontille. Koska työnantajamielikuva on osa kokonaisvaltaista brändinhallintaa, on sen oltava linjassa muun viestinnän kanssa. Yhteistyössä markkinoinnin ja viestinnän kanssa toteutettuna huolehditaan, että työnantajamarkkinointi on totuudenmukaista, ilme yhtenäinen ja käytössä sopivimmat markkinoinnin kanavat.

5. Jaa, viesti, markkinoi

Muistathan, että myös kyselyihin vastaamatta jättäminen vaikuttaa maineeseesi. Työnantajabrändi kulkee mukanasi kaikessa tekemisessä. Ota käyttöön omat, maksetut sekä orgaaniset kanavat ja huomioi myös toimialasi ulkopuoliset kontaktit. Sidosryhmäsi on suurempi kuin saatat kuvitellakaan.

____

Kirjoittaja Jasmine Jussila on B2B-vaikuttajamarkkinointitoimisto Presser Oy:n toimitusjohtaja.

• Työelämä

• employer branding