​Töissä Säästöpankissa: Lilli, konttorinjohtaja

Juttusarja säästöpankkilaisista siirtyy nyt Espoon Leppävaaraan. Siellä Nooa Säästöpankin asiakkaita palvelee nuoresta iästä huolimatta pitkän linjan säästöpankkilainen Lilli Kyllästinen, joka toimii konttorinjohtajana.

Tervehdys Lilli, mistä asiakkaasi ovat nyt erityisen kiinnostuneita?
- Asiakkaitamme kiinnostaa tällä hetkellä erityisesti asunto- ja korkomarkkinat. Tilanteesta markkinoilla keskustellaan paljon konttorissa.

- Omassa roolissani ajankohtaisia asioita ovat myös parhaillaan tapahtuvat muutokset ja uudistukset Säästöpankkien korttiliiketoiminnassa sekä sähköisissä palveluissa. On hyvin tärkeää, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme kilpailukykyisiä ja toimivia ratkaisuja. Itsekin aktiivisena lähimaksukortin ja mobiilipankin käyttäjänä pidän olennaisena osana asiakaskokemusta toimivia ja helppoja ratkaisuja – haluan omalta osaltani antaa myös niistä palautetta ja kehitysehdotuksia. Kun itse käytän aktiivisesti omia palveluitamme, on muiden neuvominen ja opastaminen paljon helpompaa.

- Olen myös päivittäisasioinnin vastuuhenkilö. Tiedotan ja tarvittaessa myös koulutan siihen liittyvistä asioista pankkimme henkilökuntaa. Pitää siis pysyä ajan tasalla päivittäisasioinnin muutoksista ja uudistuksista.

Keitä asiakkaasi ovat?
- He ovat pääasiassa perheitä, joille hoidan kaikki tarvittavat pankkipalvelut kuntoon. Asiakkaitani ovat myös pienyritykset ja yrittäjät. Yritysosaamiseni keskittyy lähinnä yrityksen maksuliikennepalveluihin ja parhaillaan kehitän osaamistani myös yritysrahoituksen saralla.

Mistä pidät työssäsi eniten?
- Mielekästä on muun muassa se, ettei koskaan tiedä millainen päivä tai asiakas on tulossa. On antoisaa, kun asiakas lähtee tyytyväisenä tapaamisestamme ja on itsekin saanut jotakin uutta. Monipuolisuus ja erilaiset haasteet ovat tärkeitä ja antavat työhön kiinnostavaa sisältöä. Minusta töihin on aina ollut mukava tulla – myös loman jälkeen.

- Loistava tiimi tekee työstä myös mielekkäämpää. On tärkeää, että työpaikalla on hyvä henki ja että kaikki puhaltavat yhteen hiileen.

- Olen erittäin tyytyväinen myös siihen, että olen saanut mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä Nooa Säästöpankissa. Yhtenä pienen pankin etuna on se, että oppiin asioita laaja-alaisesti ja on myös mahdollisuus kehittää omaa pankkia koko ajan parempaan suuntaan.

Uran merkkipaalut toistaiseksi
Lilli aloitti Säästöpankissa huhtikuussa 2008. Hän oli silloin opiskelijana Laurea-ammattikorkeakoulussa ja pääsi työharjoittelijaksi Nooaan. Aluksi työhön kuului kassapalveluiden ja päivittäisten asioiden hoitamista. Viiden kuukauden harjoittelun jälkeen Nooasta tuli vakituinen työnantaja, tradenomin opinnäytetyö valmistui ja pian myös rahoitus- ja riskienhallintapainotteinen liiketalouden tradenomitutkinto oli plakkarissa.

- Pikkuhiljaa halusin ja sain lisää vastuuta ja työnkuvani muuttui laaja-alaisemmaksi. Päivittäisten asioiden lisäksi aloin hoitaa myös laina-asiakkaita ja käydä itsenäisesti rahoitusneuvotteluja. Samalla kun vastuu lisääntyi, osaamiseni laajentui muun muassa säästämisen ja sijoittamisen sekä yritysasioiden puolelle.

Työskentely Vantaan Myyrmäen konttorissa jatkui reilun kuuden vuoden ajan saman esimiehen alaisuudessa. Muutaman kesän ajan Lilli oli myös konttorinjohtajan sijaisena ja sai esimakua esimiestehtävistä. Lillille entinen esimies Myyrmäessä on ollut aina positiivinen esikuva ja erinomainen kannustaja.

Reilu vuosi sitten Lillille tarjottiin mahdollisuutta päästä esimieheksi. Marraskuussa 2014 Nooan Sellon konttorin sai naisesta uuden konttorinjohtajan.

- Aikaisempaa kokemusta ei ollut, mutta otin paikan innolla vastaan. Pieni pelko oli omasta selviytymisestä, mutta onneksi konttorin väki otti minut todella hyvin vastaan ja sain paljon tukea kollegoilta.

Ensimmäinen vuosi meni hyvin ja kokemukset ja osaaminen ovat karttuneet vauhdilla. Paljon on Lillin mukaan kohdattu asioita, joita esimiestyössä ei välttämättä tule vastaan näin nopeasti. On rekrytoitu, remontoitu ja muutettu konttorin kanssa uusiin tiloihin.

- Paljon on kokemusta jo karttunut esimiestyön erilaisista haasteista. Omaa osaamista päivitän lisäksi Markkinointi-instituutissa, missä teen Johtamisen erikoisammattitutkintoa.

Ennen Säästöpankkiin tulemista nyt 29-vuotias Lilli työskenteli kassa- ja asiakaspalvelutehtävissä K-Marketissa sekä Anttilassa neljän vuoden ajan. Ylioppilaaksi hän kirjoitti vuonna 2005.

Aktiivinen harrastaja
Lilli on aktiivinen yhdistystoimintaihminen ja mukana Uudenmaan Säästöpankkilaiset ry:n hallituksessa. Aiemmin hän on ollut myös taloyhtiönsä ja espoolaisen salibandyseuran hallituksissa. Salibandyseurassa hän on ollut myös taloudenhoitajana.

Salibandya Lilli on tahkonnut jo vuosia naisten 2.-4.divisioonissa. Vapaa-ajallaan hän nauttii myös ulkoilusta muun muassa retkeillen, hiihtäen tai lumilaudan päällä.

Lillin terveiset rahoitusalasta kiinnostuneille
- Nooassa arvomme Rehti – Ketterä – Rohkea kuvaavat hyvin omaa tapaani toimia. Kannattaa rohkeasti tarttua uusiin haasteisiin ja olla aktiivinen joka suuntaan. Näin voi tarjoutua sellaisia mahdollisuuksia, joista ei välttämättä osaa edes haaveilla.

Teksti: Teemu Salmi

• ura