Paras tapa hioa auton kori ennen maalausta

Paras tapa hioa auton kori ennen maalausta

Kaikki tietävät, että huolellinen esityö on erittäin tärkeää hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi. Jotta auton maalipinta olisi täydellinen, on tärkeää, että ennen maalausta suoritettava hionta tehdään oikealla tavalla. Nortonilla on täydellinen valikoima hioma- ja kiillotustuotteita sekä koneita automaalaukseen.

Hio vanha maali pois
Jos korin osan on oltava peltipuhdas, aloita poistamalla kaikki vanha maali. Tämä onnistuu parhaiten 150 mm epäkeskohiomakoneella, jossa on 10 mm isku ja hiomalaikka karkeudella 80-120. Paras lopputulos aikaansaadaan käyttämällä kovaa tukilaikkaa. Puhdista ja poista rasva pinnalta ennen tasoitusta.

Tasoitteen hionta
Aloita tasoitteen hionta käyttämällä Defect Guide Coat -merkkiväriä. Sen avulla on helppo nähdä mitkä osat tasoitetulla pinnalla on jo hiottu. Hio sitten tasoite karkeasti ja tasoita reunat. Käytä ensin hiomalaikkaa karkeudella 120 ja sitten karkeudella 150-180. Viimeistele laikalla, jonka karkeus on 220 tai 240 ja laajenna samalla hiottavaa pintaa hiukan, jotta saat aikaan tasaisen rajan. Käytä tähän 150 mm epäkeskohiomakonetta, jossa on 5 mm isku ja keskikova tukilaikka. Myös Multi-Air pölyn poistavaa käsihiomatukea voidaan käyttää. Vaikeasti saavutettavien paikkojen hionnassa on helpointa käyttää Bear-Tex –kiillotusarkkia karkeudella Erittäin hieno (punaruskea) tai Rotolo Foamin vaahtomuovikerroksellista hioma-arkkia karkeuksilla 240-320. Puhdista ja poista rasva pinnalta ennen pohjamaalin levitystä.

Pohjamaalin hionta
Aloita myös pohjamaalin hionta käyttämällä Defect Guide Coat –merkkiväriä, jotta näet mitkä pinnan osat on jo työstetty. Tasoita sitten pakkeli ja poista mahdolliset viat hiomalla ensin karkeudella 320-400. Hio pinta viimeistelyä varten Soft-Touch –laikalla karkeudella 400-600. Näissä laikoissa on vaahtomuovikerros, joka aikaansaa pehmeän ja taipuisan hionnan ja vähentää näin puhkihionnan vaaraa. Laikat ovat erinomaisia taipuneiden ja profiloitujen pintojen hiontaan. Laajenna samalla hiomapintaa hiukan, jotta saat aikaan tasaisen rajan. Käytä 150 mm epäkeskohiomakonetta, jossa on 2,5 mm isku ja keskikova tukilaikka. Vaikeasti saavutettavat paikat on helpoin hioa käsin Bear-Tex –hioma-arkilla karkeudella Ultra hieno (harmaa) tai vaahtomuovisella Rotolo Foam –hioma-arkilla karkeudella 400-800.

Viimeistelytyöt
Lopuksi on aika viimeistellä pinta ja poistaa mahdolliset hiomanaarmut. Tähän käytetään Soft-Touch-laikkaa karkeudella 800-1000 150 mm epäkeskohiomakoneella, jossa on 2,5 mm isku ja pehmeä tukilaikka. Vaikeasti saavutettavat paikat työstetään vaahtomuovisella Rotolo Foam –hioma-arkilla karkeudella 1000. Puhdista ja poista rasva pinnalta.

Nyt sinulla on täydellinen pinta valmiina maalattavaksi!

Katso myös www.nortonabrasives.com