Saksan joukkue käyttää huipputeknologiaa jalkapallon MM-kisoissa

Saksan jalkapalloliitto ja ohjelmistoyhtiö SAP tekevät teknologiayhteistyötä Brasiliassa järjestettävässä jalkapallon MM-turnauksessa. Saksan joukkue hyödyntää SAP:n kehittämää, suuria tietomassoja käsittelevää ohjelmistoa valmistautuessaan otteluihin kisojen aikana.

Saksan maajoukkueen pelaajat on varustettu pienillä sensoreilla, joka rekisteröivät heidän jokaisen liikkeen ja sijoittumisen kentällä. Kerätyn tiedon nopean ja reaaliaikaisen analyysin avulla joukkueen valmentajat voivat kiinnittää huomioita pelin eri yksityiskohtiin harjoituksissa ja parantaa siten joukkueen peliä.

”Esimerkki tiedon suuresta määrästä on se, kun kymmenen pelaajaa käyttää kolmea palloa kymmenen minuutin ajan. Tuon lyhyen ajan sisällä kertyy seitsemän miljoonaa riviä dataa. SAP:n ohjelmiston avulla voimme suoraan analysoida suuria määriä tietoa ja hyödyntää sitä valmistautuessamme seuraavaan otteluun. Tänä päivänä jokainen joukkue etsii innovaatioita, joiden avulla saa kilpailuetua vastustajiinsa nähden”, sanoo Saksan jalkapallomaajoukkueen joukkuejohtaja Oliver Bierhoff.

Lue alkuperäinen englanninkielinen tiedote

• Tietokone, Televiestintä, IT

• big data
  • sap hana