Scania uusien V8-moottorien kuningas on tehokas ja taloudellinen 770 hv moottori

Päivitetyt Scania V8 -moottorit herättävät järkeviä tunteita

770 syytä innostua - Päivitetyt Scania V8 -moottorit herättävät järkeviä tunteita

Scanian uudet V8-moottorit eivät pelkästään tarjoa ennätyksellisiä teholukemia, vaan myös merkittävästi parempaa polttoainetaloutta. Kokonaissäästö polttoaineen kulutuksessa voi olla kuusi prosenttia – tai jopa enemmän – oikeissa olosuhteissa, kun uusi G33-vaihteisto on asennettu voimalinjaan. Sen luokan polttoaineensäästöt ovat luonnollisesti iso asia sekä pitkällä aikavälillä ilmastolle, että tässä ja nyt kuljetusliikkeelle.

”Siirryttäessä fossiilivapaisiin kuljetuksiin meidän kaikkien on pyrittävä parhaamme mukaan parantamaan nykyisiä ratkaisujamme”, sanoo markkinointipäällikkö Olli Heikkinen. ”Et voi antaa talosi palaa poroksi vain siksi, että uusi sattuu olemaan rakenteilla. Siirtymän on oltava joustava”.

• Neljä uutta V8-moottoria tarjoavat uusine voimalinjoineen jopa 6 %:n polttoainesäästöt
  • 530, 590, 660 ja 770 hv – ennennäkemättömän vahva V8-nelikko
  • Pieni sisäinen kitka, päivitetty turboahdin ja älykkäät lisälaitteet
  • Päivitetty jälkikäsittelyjärjestelmä ja suorituskyky
  • Pitemmät ja raskaammat kuorma-autot tarjoavat entistä parempaa

kuljetustehokkuutta ja pienempiä CO2-päästöjä sekä biodiesel- että dieselkäyttöisinä

Pienempi kulutus on syntynyt Scanian insinöörien väsymättömän parannus- ja kehitystyön, sekä moottoritekniikan uusimpien saavutusten tuloksena. Parannuksista mainittakoon pienentynyt sisäinen kitka, suuremmat puristussuhteet, parannetut pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmät sekä uusi tehokas moottorinohjausjärjestelmä (EMS).

Vaikka sähköistetyt kuljetukset pysyvät kehitystyön pitkän aikavälin päätavoitteena, maailma on edelleen riippuvainen polttomoottorilla varustetuilla kuorma-autoilla suoritetuista kuljetuksista – ja siksi Scanian uudet V8-moottorit ovat niin tärkeä kehitysaskel.

”Euroopassa tyypillinen kaukokuljetusajoneuvo kulkee noin 150 000 kilometriä vuodessa”, sanoo Scania Suomi Oy:n tuotepäällikkö Mika Jukkara. ”Markkina- alueilla, joissa raskaiden ja pitkien yhdistelmien käyttö on sallittu, uudella V8- moottorillamme varustetun auton vuotuinen säästö voi olla 3 000–4 000 litraa – vaikuttava suoritus joka suhteessa.

Scanian uusi V8-sukupolvi tarjoaa uusiin Opticruise-vaihteistoihin yhdistettynä jopa 6 prosenttia pienemmän polttoaineenkulutuksen. Se merkitsee, että CO2-päästöt ja polttoainekustannukset alenevat merkittävästi.

Huipputeho – aina

Uuden V8-sukupolven kiinnostavin ja erottuvin jäsen on tietysti 770 hevosvoimaa ja 3700 Nm vääntömomentin kehittävä huippumalli – todennäköisesti maailman tällä hetkellä hvin sarjavalmisteinen kuorma-automoottori. Milloin sitten tarvitaan noin paljon voimaa?

”Kaikkiin ajotehtäviin sitä ei tietenkään kannata harkita, mutta 76 tonnin maantieyhdistelmien veturiksi kelpaavia autoja kysytään yhä enemmän”, Jukkara sanoo. ”Yhdistelmämassan nostaminen on nopein tapa parantaa kuljetusten tehokkuutta. Suurempi kantavuus kompensoi raskaamman yhdistelmän suuremman kulutuksen. CO2-päästöt tonnia kohti pienenevät, ja lisäksi Scania V8 toimii mainiosti uusiutuvilla polttoaineilla”.

On luonnollista, että Scanian V8-moottorilla varustettuja kuorma-autoja kysytään eniten siellä, missä sallitaan suuria yhdistelmämassoja. Myös Italian ja Espanjan kaltaisissa maissa (ja eräissä Euroopan ulkopuolisissa maissa) suositaan V8- moottoreita vuoristoisten ja usein haastavien tieosuuksien vuoksi.

”Meillä on hyvä käsitys siitä, minne myymme ensimmäiset 770-hevosvoimaiset autot”, Jukkara kertoo. ”Sellaisen kuorma-auton hankinta on helppo perustella järkisyin. Asiakkaat pyrkivät mahdollisimman hyvään kokonaistaloudellisuuteen ja ovat hyvin tietoisia siitä, että suurempi hyötykuorma merkitsee parempaa tehokkuutta, suurempaa tuottoa ja korkeampaa jälleenmyyntiarvoa. Tiedän myös, että jotkut asiakkaamme innostuvat jo ajatuksesta siitä, että pääsevät käyttämään näin mahtavaa työkalua.”

Scanian kaikkien moottoriperheiden Euro 5 ja Euro 6 -moottorit voivat käyttää polttoaineena jopa 100 % vetykäsiteltyä kasviöljyä (HVO) ja mitä tahansa dieselin ja HVO:n seosta.

Lisätietoja antavat:

Scania Suomi Oy, Mika Jukkara, tuotepäällikkö Puhelin: +358 400 900 170
Sähköposti: mika.jukkara@scania.fi

Scania Suomi Oy, markkinointipäällikkö, Olli Heikkinen Puh.: +358 50 64 258
Sähköposti: olli.heikkinen@scania.fi

Scania-konserni on yksi maailman johtavista kuorma- ja linja-autojen sekä meri- ja teollisuusmoottoreiden valmistajista. Vuonna 2017 konsernin liikevaihto oli noin 11,6 mrd. euroa ja sen palveluksessa oli vuoden 2017 lopussa noin 49 000 henkilöä. Scania toimii yli sadassa maassa ja tuotantoa sillä on sekä Euroopassa että Latinalaisessa Amerikassa.

Suomessa Scania on alansa edelläkävijä. Tarjoamme asiakkaillemme heidän liiketoimintaansa tukevia palveluja ja kokonaisratkaisuja. Scania Suomella on 21 Scania-palvelukeskusta, joita tukee kuusi sopimustoimipistettä. Vuonna 2017 Scania Suomi Oy:n liikevaihto oli 268 milj. euroa ja yhtiön palveluksessa oli 566 henkilöä.

www.scania.fi

Mika Jukkara