EKP valmis laajentamaan velkakirjojen osto-ohjelmaa torstaina

Euroopan keskuspankin rooli rahamarkkinoiden vakauttamisessa pysyy edelleen ratkaisevan tärkeänä, kun EU-johtajat aloittavat vaikeaksi ennakoidut neuvottelut EU-komission viime viikolla esittelemän 750 miljardin euron tukipaketin hyväksymisestä.

EKP:n tärkein ase euroalueen reunamaiden valtionkorkojen kurissa pitämiseksi ja rahamarkkinoiden toimivuuden varmistamiseksi on maaliskuussa esitelty ja suuruudeltaan mittava 750 miljardin euron velkakirjojen osto-ohjelma, jonka on ilmoitettu jatkuvan ainakin tämän vuoden loppuun.

- Vaikka osto-ohjelmasta on toteutettu vasta noin kolmasosa, olisi suuri yllätys – ja markkinoille pettymys – mikäli EKP ei ilmoittaisi ainakin 250 miljardin euron lisäyksestä ostoihin jo tämän viikon torstain kokouksessaan, SEB:n Suomen päästrategi Jussi Hiljanen kommentoi.

EKP on selvästi ilmaissut aikeensa ohjelman kasvattamiseksi huhtikuun kokouksen pöytäkirjoissa ja kommenteissa, joita EKP:n neuvoston jäsenet, mukaan lukien pääjohtaja Christine Lagarde, ovat antaneet julkisuuteen viime viikkoina.

- EKP:n toimenpiteet, mukaan lukien velkakirjojen ostot ja erittäin edullisen rahoituksen tarjoaminen pankeille, ovat onnistuneesti painaneet alas reunamaiden valtionlainojen korkoja ja vakauttaneet Euroopan rahamarkkinoita. Yhtenä esimerkkinä tästä on maalis-huhtikuussa nopeasti nousseiden lyhyiden euribor-korkojen nousun taittuminen. Uskomme 3kk:n euribor-koron tasaantuvan tulevina kuukausina -0.35/-0.40% välille ja myös pitkien euribor-korkojen taittuvan alaspäin, Hiljanen toteaa.

Euroopan taloudesta kertovat viimeaikaiset tunnusluvut puoltavat keskuspankin järeiden toimenpiteiden jatkamista. Euroalueen pohjainflaatio painui prosentin alapuolelle toukokuussa.

- Odotamme euroalueen kokonaistuotannon laskevan lähes 10 prosenttia tänä vuonna ja ennakoimme EKP:n torstaina julkaistavan uuden kasvuennusteen olevan linjassa oman ennusteemme kanssa, Hiljanen sanoo.

- Olisi yllätys, mikäli neuvottelut EU-komission esittämästä koronatukipaketista pandemiasta pahiten kärsineille valtioille saataisiin päätökseen juhannuksen alla olevaan EU-huippukokoukseen mennessä. Neuvotteluista voi odottaa erittäin haastavia ja ne saattavat jatkua jopa syksyyn. EU-johtajien vääntäessä kättä paketin sisällöstä ja sen rahoituksesta, EKP:n rooli euroalueen vakauttajana säilyy ratkaisevan tärkeänä, Hiljanen päättää.

Lue lisää SEB:n näkemyksistä koskien EKP:tä: https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/9344

Yhteystiedot:
Jussi Hiljanen, SEB:n Suomen päästrategi, +46 70 772 31 67