Päästrategi Hiljanen: Rohkaisevat rokoteuutiset vahvistavat uskoa osakemarkkinoiden näkymiin

Yhdysvaltain vaalituloksen varmistuminen ja Pfizerin julkaisemat positiiviset rokoteuutiset antoivat vauhtia osakemarkkinoille viime viikolla ja käänsivät euron uudelleen nousuun suhteessa dollariin. Sama suunta jatkui maanantaina, kun Modernan vastaavasta rokotteesta saatiin rohkaisevia uutisia. Vaikka rokotteet eivät tule oleellisesti muuttamaan reaalitalouden näkymiä tuleville kuukausille, on niillä suuri merkitys rahoitusmarkkinoiden kannalta.

Joe Bidenin vaalivoitto sai viime viikolla lisävahvistusta keskeisten tiedotusvälineiden julistettua hänet vaalivoittajaksi samalla, kun Trumpin väitteille vaalivilpistä ei ole löytynyt todisteita. Bidenin voitosta huolimatta vaalitulos jäi demokraattien kannalta kuitenkin vaisuksi. Vaikka USA:n senaatin vaalin tulokset varmistuvat lopullisesti vasta tammikuun alussa, näyttää todennäköiseltä, että Bidenillä on vastassaan jakaantunut kongressi.

- Osakemarkkinoiden kannalta on myönteistä, että jakaantunut kongressi mitä todennäköisimmin estää merkittävät yritysverokorotukset samalla, kun finanssielvytystä uskotaan kuitenkin saatavan riittävästi talouden elpyminen jatkumiseksi, SEB:n päästrategi Jussi Hiljanen toteaa.

Rokoteuutiset ovat kuitenkin vieneet päähuomion markkinoilla viime päivien aikana.

- Vaikka niitä on osattu odottaa, ovat markkinareaktiot olleet voimakkaan positiivisia, Hiljanen toteaa.

Pandemiatilanteen tällä hetkellä nopeasti pahentuessa sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa, tulee vuoden viimeisen neljänneksen talouskasvu painumaan negatiiviseksi. Samalla kasvunäkymät ensi vuoden ensimmäiselle neljännekselle näyttävät vaisuilta ja ovat suuresti riippuvaiset pandemiatilanteen kehittymisestä.

- Todennäköistä on, että talous tulee olemaan pandemian vanki ainakin ensi vuoden alkupuoliskon ja mahdollisesti koko vuoden. Laajamittaisten rokotusten alkamista joudutaan vielä odottamaan, joten talouden aktiviteettia painavat rajoitustoimet ovat tärkein pandemian hallintakeino myös suuren osan ensi vuotta.

Vaikka tulossa olevat rokotteet eivät tule oleellisesti muuttamaan reaalitalouden näkymiä vielä tuleville kuukausille, antavat ne tukea odotuksille siitä, että talouksien elpyminen tulee jatkumaan ensi vuonna.

- Markkinoiden kannalta positiivisemmat tulevaisuuden näkymät ovat kuitenkin tärkeitä jo tässä ja nyt. Ne vähentävät riskiä sille, että lyhyen aikavälin vastoinkäymiset reaalitaloudessa syöksisivät markkinat voimakkaaseen ja pitkäkestoiseen alamäkeen ja vahvistavat odotuksia osakemarkkinoiden sektorirotaatiosta ensi vuonna.

- Valuuttamarkkinoilla odotamme edelleen yliarvostetun dollarin jatkavan heikentymistään euroa vastaan, vaikkakin lyhyellä aikavälillä euron vahvistumista tulee rajoittamaan EKP:n odotettavissa olevat lisätoimet joulukuussa.

Korkomarkkinoilla pitkissä koroissa nousupaineen odotetaan tulevina kuukausina kasvavan. Vaikka keskuspankit tulevat omalla toiminnallaan pitämään pitkät korot lähellä nykytasojaan tulevat kuukaudet, mikäli elpyminen etenee odotusten mukaisesti, antavat keskuspankit pitkille koroille tilaa nousta ensi vuoden kuluessa talouskasvun vaarantumatta.

Lisää aiheesta SEB:n tuoreessa strategiaraportissa ”COVID-19 vaccine news supports reflation 2021 scenario”.