5 tapaa kasvattaa liikevaihtoa sopimusprosessin digitalisoinnilla

5 tapaa kasvattaa liikevaihtoa sopimusprosessin digitalisoinnilla

Asiakirjojen sähköinen allekirjoittaminen kategorisoidaan usein tietoturvapalveluksi. Se ei ole lainkaan väärä kategoria, mutta ei myöskään ainoa. Se voidaan myös luokitella liiketoiminnan mahdollistajana ja kassavirran nopeuttajana. Tässä viisi todistetta väitteeseen.

1)  Suoramyynti verkossa. Palveluntarjoajan myyntipalvelu soittaa potentiaaliselle asiakkaalle ja kauppaa tuotetta tai palvelua. Kun ehdoista on päästy yhteisymmärrykseen, voi asiakaspalvelu lähettää asiakkaalle sähköpostiin linkin jonka kautta asiakas voi turvallisesti allekirjoittaa sähköisesti sopimuksen. Sitova sopimustieto on heti palveluntarjoajan käytössä ja se voi automatisoida helposti vaikka laskun lähetyksen saman tien, ilman mitään manuaalista käsittelyä. Saman suoramyynnin voi luonnollisesti mahdollistaa myös verkkopalvelussa itsepalveluna.

2)  Laskutuslupa sähköisesti. Myyjä ja asiakas sopivat kasvotusten tuotteen ostosta. Myyjä voi saman tien pyytää asiakkaalta kuittauksen sähköiseen sopimukseen ja näin saada sovitulle summalle laskutuslupa. Sähköinen allekirjoituspalvelu laukaisee taustajärjestelmissä automaattisen laskutuksen. Ei paperia, ei viiveitä laskutukseen, ei manuaalista työtä.

3)  Kilpailuetu ja puskaradio. Jos ajattelet itseäsi kuluttajana, käytätkö mieluummin palvelua jossa voit heti sopia ehdoista ja saada palvelun käyttöösi vai haluatko printata ja lähettää postilla papereita? Ostokokemuksen ollessa sulava, kerrot siitä usein myös muille.

4)  Verkkokaupan konversio. Jos sopimisprosessi ja asiakaskokemus on miellyttävä ja automatisoitu eikä vaadi asiakkaalta paljoa vaivaa, on todennäköistä että asiakkaasi suorittaa oston loppuun. Monivaiheiset manuaaliset prosessit aiheuttavat usein ostoprosessin keskeytymisen jolloin kauppa jää toteutumatta.

5)  Kiistämättömät todisteet. Kun liität sopimuksiisi osapuolien sähköisen allekirjoituksen, tarjoat samalla kiistämättömän ja eheän todisteen asiakirjan voimassaolosta. Yrityksesi ei tarvitse varautua käräjille ja käyttää kalliita lakipalveluja kiistatilanteen sattuessa.

Signicat on Norjalainen 2007 perustettu yritys joka tarjoaa käyttäjien sähköisen tunnistuksen ja sähköisen allekirjoituksen palveluita. Yritykset voivat tarjota heidän asiakkailleen helpon tavan tunnistautua verkkopalveluihin ja tarjota täysin integroidun tavan allekirjoittaa minkä tahansa hakemuksen, tarjouksen tai sopimuksen. Suomessa tähän käytetään pääosin pankkitunnuksia, Virossa sähköistä henkilökorttia tai sitten allekirjoituksen voi tehdä käsin Signicatin omalla EasySign tuotteella stylus-kynällä esim. iPadiin. Tuen piiriin kansallisista tunnisteista kuuluu Pohjoismaat, Baltian maat sekä Espanja. Laajennamme tukeamme Saksaan 2014.