Kuvitus: Ulla Sainio

Sydänviikolla sadat koulut ja päiväkodit tutustuvat ruokailoon ja -rohkeuteen

Sydänviikkoa vietetään 18.-25.4.2021 Iloa ruuasta -teemalla. Tänä vuonna Sydänliiton yhdessä Sydänmerkin ja Neuvokas perheen kanssa organisoimaan sydänterveyden teemaviikkoon osallistuu satoja päiväkoteja, kouluja ja niiden yhteydessä toimivia ruokapalveluiden tuottajia. Arviolta 20 000 esikoululaista sekä 1. ja 2. luokan oppilasta tutustuvat ruokailoon ja -rohkeuteen opettajien sekä lapsille suunniteltujen materiaalien kanssa.

Sydänviikon tämän vuoden tavoite on lisätä lasten ja perheiden ruokailoa sekä innostaa yhdessä syömiseen ja ruuanvalmistukseen. Haluamme olla vaikuttamassa lasten myönteisen ruokasuhteen kehittymiseen. Lasten ruokakasvatus on syömisen lisäksi mm. puhetta, leikkiä, askartelua, tarinoita ja erilaisia kokeiluita. Itse tekeminen ja osallistuminen auttavat lapsia kiinnostumaan sekä innostumaan kasviksista ja uusista ruoista.

”Toivomme, että Iloa ruuasta -materiaalit, -ideat ja niissä seikkailevat hahmot Nepe ja Rotta Ronkeli sytyttävät ruokailon kipinää sekä lisäävät hyväntuulisia keskusteluja päiväkotien, koulujen ja kotien ruokapöytiin”, kertoo lapsiperheasiantuntija Anne Kuusisto.

Myönteiset ruokailutilanteet ovat lapsille tärkeitä oppimisen hetkiä*. Syöminen ei ole lapselle pelkkää vatsantäytettä, vaan tärkeä osa päivittäistä kohtaamista ja yhdessäoloa. Ruokailutilanteessa lapsi oppii myös toisten huomioon ottamista ja vuorovaikutustaitoja.

“Hyvän mielen ruokapöydässä toteutuu 4 K-kirjainta: kuunnellaan, kysytään, kannustetaan ja kehutaan pienestäkin onnistumisesta”, Kuusisto kertaa.

Haastavia ruokailutilanteita ja -vaiheita tulee välillä kaikissa perheissä. Vanhemmat kokevat usein epävarmuutta terveellisen ruuan tarjoamisen suhteen. Sydänmerkin palveluilla, esimerkiksi merkin saaneilla tuotteilla ja ruokaohjeilla terveellisyys ruokakaupassa ja kotikokkauksessa on helppo varmistaa.

”Sydänmerkin reseptipankissa on lähes 600 ruokaohjetta, jotka auttavat terveellisemmän ruuan valmistuksessa. Reseptihausta voi valita esimerkiksi lapsille erityisen hyvin maistuvia tai kiireiseen arkeen sopivia helppoja ja nopeasti valmistuvia ruokaohjeita. Kun kaupassa valitsee Sydänmerkin saaneen elintarvikkeen, voi olla varma, että ravitsemuksen laatu on tuotteessa parempi. Monien vanhempien ei tarvitse olla huolissaan koulujen ja päiväkotien ruuan terveellisyydestä: kymmenien kuntien ruokapalvelut tarjoavat lapsille Sydänmerkki-aterioita", kertoo Sydänmerkin tuotepäällikkö Mari Olli.

Sydänviikko näkyy ympäri Suomea myös paikallisten sydänyhdistysten, -piirien sekä Sydänliiton valtakunnallisten jäsenjärjestöjen toiminnassa.

#sydänviikko #iloaruuasta

*Varhaiskasvattajien positiivinen mielipide päiväkotiruoasta on yhteydessä lasten runsaampaan kasvisten syöntiin. Reetta Lehto, 2020. Preschool and children's dietary intake - The role of preschool mealtime environment in children's dietary intake at preschool.

Sydänliitto edistää suomalaisten terveyttä ja tukee sairastuneita. Toimimme monipuolisesti niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Olemme noin 65 000 jäsenen sydänyhteisö, joka on järjestäytynyt 210 paikalliseen sydänyhdistykseen, 16 alueelliseen sydänpiiriin ja kolmeen valtakunnalliseen järjestöön (Sydänlapset ja -aikuiset ry, Sydän- ja keuhkosiirrokkaat SYKE ry ja Karpatiat ry).

Esa Takala

Asiantuntija, markkinointi ja viestintä 050 565 1255
Anne Kuusisto

Lapsiperheasiantuntija Neuvokas perhe, Sydänliitto 040-5914222