Vierasblogi: ”Meillä ei ole aikaa peleihin”

Ville Wiik, PraqmatIQ Oy

Esittäydyin jokin aika sitten erään suomalaisen pörssiyhtiön HRD-vastaavalle. Kerroin yrityksestämme, joka tarjoaa käytännönläheisiä yrityssimulaatioita. Keskustelukumppanini keskeytti esittelyni noin viiden sekunnin kohdalla naurahtamalla: ”Jaa-a. Meidän firmassa ei kyllä ole aikaa pelailla ja leikkiä.”

Jos vastassani olisi vielä ollut kuunteleva korvapari, olisin mielelläni oikaissut tuon aika tavallisen virhekäsityksen siitä, että simulaatiopelaamisessa olisi kyse leikistä.

”Leikki ei kuulu aikuisten maailmaan, koska se ei tuota mitään konkreettista”

Pelillistämisellä pyritään juurikin konkretiaan, mutta leikin ja pelaamisen avulla. Pelaaminen avaa uusia mahdollisuuksia innostamiseen, innovointiin ja avoimeen ajatustenvaihtoon.

Johtamisgenressä viimeisen vuosikymmenen on muodikkaasti puhuttu paljon leadershipistä. Leadershipin ydin kristallisoituu siinä, että synnytetään halu seurata johtajaa. Kannustetaan siis ihmistä itse tekemään, oivaltamaan, saavuttamaan ja myös motivoitumaan.

Vanhan polven johtamisen haaste nykyajassa on selkeä. Ketään ei voi enää pakottaa mihinkään. Jämäkkä käskytys nostattaa vain vastustusta. Kannustimena ”Keppi” ei siis enää toimi. Vaan saammeko ”Porkkanallakaan” haluamamme aikaan. Käsi sydämellä - oletko sinä valmis uhraamaan vapaa-aikaasi ja energiaasi saavuttaaksesi hieman lisäansioita?

Jos pelko ja palkkio -motivointi ei enää toimi, ylivoimaisesti toimivin motivoinnin keino on asennemotivointi, innostaminen. Simulaatio on siinä puuhassa oiva työkalu.

”Mitä se simulaatio oikein on?”

Olen toiminut yrittäjänä ja yrityssimulaatioiden myynnin parissa noin vuoden. Lähes jokainen asiakaskohtaaminen noudattaa samaa kaavaa: ystävällisten liirum laarumeiden jälkeen esittelemme simulaatiota käytännössä. Lähes poikkeuksetta muutamassa minuutissa asiakkaalla silmissä syntyy kipinä. Silmistä voi melkeinpä nähdä oivalluksen syntymisen: ”tästäkö simulaatiossa oikeasti on kyse?”. Monella on ennakkokäsitys, että simulaatio on jotain niin monimutkaista, että vaatii fyysikon koulutuksen. Näin ei kuitenkaan ole.

Olenkin usein pohtinut (valitettavan tuloksettomasti), miten simulaatiomenetelmän ja sen hyödyt voisi selittää asiaa tuntemattomalle. Demoa parempaa keinoa ei ole löytynyt, mutta yritetäänpä verrata simulaatiota kirjan lukemiseen. Entäpä jos kirja kokisi saman murroksen kuin minkä simulaatio tuo luokkahuoneoppimiseen? Se tarkoittaisi sitä, että lukisit kirjaa, joka:

• antautuu vuorovaikutukseen kanssasi
  • antaa sinun täydentää tarinaa omilla ajatuksillasi
  • päättyy jokaisella lukukerralla uuteen lopputulokseen
  • muuttaisi muotoaan välillä kirjasta elokuvaksi tai näytelmäksi
  • mahdollistaisi sen, että moni henkilö voi samanaikaisesti lukea ja kirjoittaa kanssasi yhteistä kirjaa

Tällaisen kirjan minä haluaisin kanssasi lukea.

”Niitä, jotka paahtavat täysillä ja joilla on sisäinen hehku päällä, on paljon. – Harmi, että he ovat valtaosin alle 7-vuotiaita."

Kirjoittaja on yrityssimulaatioihin erikoistuneen yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja. Hänellä on myös pitkä johtamiskokemus kansainvälisten organisaatioiden kehitys- ja muutoshankkeista. Tieturi on hyödyntänyt valmennuksissaan PragmatIQ:n simulaatiopeliratkaisua. PragmatIQ ja Tieturi kertomassa lisää pelillistämisestä Mediapolis Business Breakfastissa Tampereella 14.2. Lue lisää >>

• pelaaminen
  • pelillistäminen