Kuluttajien kasvava kiinnostus terveyttä ja ravintolisiä kohtaan voi luoda loistavia sijoituskohteita

Testeihin perustuvan yksilöllisen ravitsemuksen suosio kasvaa, kun ihmiset kaikkialla maailmassa ottavat yhä enemmän vastuuta omasta terveydestään taistellessaan elintapoihin liittyviä ja virheellisestä ravitsemuksesta johtuvia sairauksia vastaan. Globaalia liikettä johtavat tarkkaan asioihin perehtyvät, kokeneet kuluttajat. He muovaavat yksilöllisyyttä painottavaa “power of me” -aikakautta, jossa jokainen tuote ja palvelu on yksilöllisesti räätälöity. Tämä suuntaus voi olla sijoittajille hyvin tuottoisa.

Mitä on hyvinvointi? Tätä kysyttäessä monet vastaavat, että tasapainoiseen elämäntapaan kuuluu sekä hyvä terveys että hyvä ravitsemus. Tuoreen McKinsey-raportin mukaan terveys ja hyvinvointi on 1,5 biljoonan dollarin teollisuudenala, joka kiinnostaa kuluttajia yhä enemmän kaikkialla maailmassa. Globaalien hyvinvointimarkkinoiden odotetaan kasvavan 5–10 prosentin vuosivauhdilla lähivuosien aikana. Tämä johtuu lisääntyneestä ostovoimasta ja kasvavasta kiinnostuksesta ennalta ehkäisevää terveydenhoitoa kohtaan varsinkin pandemian puhjettua.

Ruotsissa päämajaansa pitävä Zinzino on yksi globaalin hyvinvoinnin aallonharjalla ratsastavista terveysteknologiayrityksistä. Se tuottaa testeihin perustuvia, tieteelliseen näyttöön pohjautuvia ravintolisiä ja erilaisia lääketieteellisiä veritestejä. Yrityksen ydintoimintaa on kuluttajien terveydentilan selvitys testien avulla ja ravintolisien tarjoaminen elintapasairauksia ehkäisevien terveellisten elämäntapojen edistämiseksi. Toimitusjohtaja Dag Bergheim Pettersen on työskennellyt yrityksessä jo yli 11 vuotta ja luonut huikean kasvutarinan. Hän uskoo vakaasti, että yritys kulkee kohti yhä suurempaa menestystä.
“Meillä on tällä hetkellä kädet täynnä työtä lisätäksemme brändimme tunnettuutta. Meillä on loistava omega-3-pohjainen tuote, josta pidetään ja jota ihmiset haluavat kokeilla, varsinkin kun he saavat tietää, että pääsevät testeihin, joilla tuotteen teho voidaan todeta. Olemme valmiita kasvattamaan liiketoimintaa. Kasvamme hyvin nopeasti”, kertoo Pettersen. Hän toivoo, että Zinzinosta tulisi pian yksi kuluttajien suosikkibrändeistä yksilöllisten ravintolisien markkinoilla.

Toimitusjohtajan mukaan heidän asiakaskuntansa koostuu eri-ikäisistä ihmisistä, mutta suurimman asiakasryhmän muodostavat 40–60-vuotiaat, jotka haluavat pitää itsestään huolta ja tehdä ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä terveytensä eteen.

Elämänlaatua parantava toimiala
Zinzino perustettiin vuonna 2005, jolloin se oli pieni skandinaavinen startup-yritys. Yritys listattiin Nasdaq First Northiin vuonna 2014. Nykyisin se on yksi nopeimmin kasvavista terveys- ja hyvinvointialan suoramyyntiyrityksistä. Se etsii jatkuvasti uusia sijoittajia, jotka ymmärtävät, millaisen potentiaalin globaalisti kasvava kiinnostus yksilöllisiä hyvinvointituotteita ja -ratkaisuja kohtaan tarjoaa. Dag Bergheim Pettersenille Zinzino on enemmän kuin vain hyvä sijoituskohde. Se on mullistavaa yritystoimintaa, sillä hän uskoo, että kansalliset terveydenhoitojärjestelmät eivät ole onnistuneet ylläpitämään kansalaisten terveyttä tai kykyä tehdä valveutuneita päätöksiä pitkäaikaisen hyvinvointinsa suhteen. Tieto on valtaa, hän sanoo.
“Yksilöllinen ravitsemus ja ennalta ehkäisevä terveydenhoito ovat tulevaisuutta. Olen nähnyt, kuinka lukuisat erilaiset kotona tehtävät terveystestimme parantavat ratkaisevasti asiakkaidemme elämänlaatua. Jo se, että voimme selvittää ihmisille heidän nykyisen terveystilanteensa, on ollut monille havahduttavaa. Tämä sijoitus on siis tärkeä myös henkilökohtaisella tasolla. Olen itse hyvin asiapainotteinen ja tukeudun aina tietoon, todisteisiin ja tilastoihin. Siksi minun on helppo suositella tuotteitamme, koska pyydämme asiakasta aina tekemään ensin henkilökohtaisen testin.”

Pettersen kertoo, että hän testauttaa itsensä säännöllisesti tietääkseen, mitä hänen kehonsa kulloinkin tarvitsee ja jotta hän pystyy säätämään ravintolisien saantia aina tilanteen mukaan. Kaikki elämäntapamuutokset vaikuttavat siihen, miten kehomme reagoi ruokaan, uneen ja liikuntaan, hän sanoo. Suosittelemme testien tekemistä neljän kuukauden välein, sillä kehomme solut uusiutuvat 120 päivässä.

Vaikka termi hyvinvointi ei ole uusi keksintö, tuoreen McKinsey-raportin mukaan kuluttajat määrittelevät nykyään hyvinvoinnin paljon laajemmin kuin aikaisemmin. Se viittaa siihen, että hyvinvoinnista on tulossa luonnollinen ja keskeinen arvo arjessamme. Raportin mukaan kasvava kiinnostus omaan terveyteen ja hyvinvointiin luo yrityksille “huikeita mahdollisuuksia”.

Raportin loppupäätelmä ei ole mikään yllätys Zinzinon perustajalle Ørjan Sælelle, sillä hän on vakuuttunut siitä, että tulevasta on nähty toistaiseksi vasta jäävuoden huippu.
“30 vuoden päästä verikokeen ottaminen ennen jokaista ruokavalioon tai kuntoiluharrastuksiin tehtävää muutosta tulee olemaan itsestäänselvyys. Terveys on henkilökohtainen asia ja sen jättäminen sattuman varaan ei ole järkevää, kun tarjolla on ratkaisuja, joiden avulla tiedetään tarkalleen, mitä keho tarvitsee.

Ihmiset haluavat odotuksiaan vastaavia tuloksia. He haluavat todisteita siitä, että heidän oman terveytensä ylläpitämiseen käyttämänsä aika ja raha on kannattava sijoitus. Se on yksinkertaisesti loogista ja luonnollinen askel, jos suhtaudut terveyteesi vakavasti. Siksi siirtyminen arvaamisesta testipohjaiseen ravitsemukseen, jossa tieteellisesti todennetut ravintolisät on räätälöity sinulle yksilöllisesti, on Zinzinolla kaiken tekemisen keskiössä", sanoo Sæle ja toteaa lopuksi:
“Tällainen kasvava kiinnostus valveutuneiden ratkaisujen tekemiseen oman pitkäaikaisen terveyden suhteen tarjoaa luonnollisesti valtavat liiketoimintamahdollisuudet. Megatrendeillä on tapana toimia juuri niin. Ja me olemme alan uranuurtajia, muutoksen toimeenpaneva voima.”